• Sqti

Vad göra med älgfärs?? Tips :-)

Vi inhandlade idag ca 800g älgfärs och nu är ju frågan vad göra med detta imorgon? Har aldrig ätit älg så jag vill ta fram köttsmaken och inte sabba den med för mycket kryddor. Vad har ni för gott att bjuda på i älgväg ?

• Svar på tråden Vad göra med älgfärs?? Tips :-)
  • Sqti

Är det ungefär som man gör av vanligt köttfärs? Vad brukar du ha i?

• Prettypink

Älgfärs är fettsnål och blir lätt torr. Man kan blanda i lite fläskfärs för fettets skull..
    Kanske biffar lindade i bacon? Eller med bacon i..

Sök recept på nätet, finns säkert massa man kan göra!!

• Prettypink

Och bara salt och peppar, inga konstigheter liksom.. Köttet smakar ju så gott i sig!:)

• GreenCat

tacos på älgfärs e det bästa jag vet... =) smakar mycket mer. å samma med lasange. vi änvänder nästa bara älgfärs. å vi använder den på samma sätt som köttfärs =)

• SIN74

Det är mamma som gör dem: mjölk, ägg ströbröd, Lök, svartpeppar och salt tror jag.

• Judy

Jag har ätit köttfärssås på älgfärs hela mitt liv, vi hade så mycket då min pappa är jägare, skitgott ju.

Men hade jag viljat testa älgkött hade jag inte köpt älgfärs, utan en fin älgstek el dyligt, så gott

• Sqti

Hittade ett recept som förutom ovan nämnda saker även innehåller bacon så det ska jag testa . Dessutom nämnde Prettypink att köttet är fettsnålt och då passar baconet yppreligt . Spännande inför imorgon.

• Tant Greta

Vi använder älgfärs precis som nötfärs.

Om vi gör biffar så blandar vi  det med lök,salt,peppar,viltkrydda och grädde.
    Den smeten funkar även till köttfärslimpa,vi fyller den antingen med västerbotten-eller vitlöksost.

En god gele till och kantarellsås.Mandelpotatis förstås.

• miss1982

gör goa biffar brukar jag gö med svart peppar, salt, enbär o vildfond.... sedan kokar jag en sås på grädde vildfond svartvinbärsgele. I den har jag frästa kantareller, purjolök, morötter

• mysan06

Vi äter i stort sett endast älgkött o färs.
    Man kan laga det mesta i färsväg med älg, bara lite mindre kryddor. Älgfärs är en färs med lite fett i o man behöver sällan lägga till extra saker tex ägg. Älg smakar mer n nötfärs, men en god smak inte vilt som andra vilda hjortdjur.

Favoriter:
    Älgbullar. Endast färs som rullas, stek i smör o krydda med salt o peppar. MUMS!!!

Älgfärs som steks i gjutjärnspanna. Stek lök, paprika, selleri o svamp med. Krydda med salt, peppar, paprikapulver ev lite mango chutney i. Låt allt puttra ett bra tag o ha i vatten så det blir lite såsigt o gottigt. Gott med ris o sallad till.

• Prettypink

Berätta gärna vad det blev!:)

Min svärfar bjöd på biffar som han hade lindat in med bacon runt om och fäst med tandpetare.. Såg ut ungefär som en hockeypuck om du förstår hur jag menar;)

Någon här ovan nämnde vitkrydda, men som sagt så tycker jag man ska försöka behålla köttets naturliga smak och endast använda salt och peppar.

• mbs

Blanda med lite fläskfärs och krydda, mm som du gör vid köttbullar.

• Ms Leia

Jag gör bara med älgkött i biffar eller bullar, funkar jättebra!

Vatten o ströbröd som får svälla.
    1 ägg.
    Färs
    Riven lök
    Salt
    Peppar
    Aromat

Älgköttfärssås är gottigt!
    Älgfärs, hackad lök och hackad svamp (jättesmått).
    Fräs, krydda med salt och peppar.
    Slå på grädde och lite färgsättande soya.
    Underbart!

• Sqti

Det blev biffar på älgfärs med bacon. Jag hade riven lök, ägg, ströbröd, fräst bacon och färsen samt salt och peppar och dt var så HIMLA GOTT!! Vi var nere i affären igen idag men då fanns det inget älgfärs . Hoppas de får in et fler ggr för detta måste göras om. Även dottern på 16 mån mumsade glatt i sig. Till biffarna hade hon potatismos och jag och maken kokt potatis med lingonsylt .

• dansdotter

här hemma är det bara älgkött o älgfärs som gäller. Använder den precis som "vanlig" färs. Blanda inte ut den med äcklig fläskfärs, då förstör du smaken. Ifall du tycker den är för torr så blanda i lite grädde iställer. Jag själv gör det inte

Svar på tråden Vad göra med älgfärs?? Tips :-)