• Trogga

Sticka?

Hallå, angående pulsvärmare är ett tips att göra utan tumhål.

Var sen lite försiktig med att lägga ut mönster på nätet ofta är de skyddade, finns gratis mönster.

Nästa helg är det stick och sy mässa i KISTA, där jkan man få mycket tips och råd.

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • Trogga

Kista mässan, sollentunamässan har stängt. Borde gå att söka på nätet, sen den 27-30 är den hantverkatmässa i kista

• Trogga
    qti88 skrev 2008-11-02 21:31:32 följande:
    Kan tänka mig det :)Men ignorera mönstret jag skrev ner till dig, någonstans blev det hel fel. Kommer aldrig komma över huvudet på min prins.. Så får kika lite på mönstrena jag fick av min mormor och påbörja något nytt.. Ledsamt när man har kämpat så mycket.. Men nu har jag lärt mig iallafall.. Syr nog ihop det jag har åstadkommit till en dockklänning eller så.. *s*
    lämna ena axeln öppen och gör knapphål på ena axeln på framstycket
  • Trogga

Just det min stickning nu är en fuskolle, gör på strumpstickor och i Tilda garn.
    Jag gillar inte akryl direkt, helst bomull eller ull

• Trogga
    Sagofe skrev 2008-11-03 16:33:07 följande:
    qti: Vad synd. Men som du sa, du har ju lärt dig i alla fall. Blir det nya också en tröja till sonen?Trogga: Har du hållt på länge?Idag har jag lyckats få tag på garn, äntligen! Så ikväll ska jag sätta igång.
    Jag är uppvuxen i en släkt där de flesta handarbetar, mormor lärde mig sticka vid 7 års ålder. Mönster tog lite längre tid att lära mig. Kan fortfarande inte hål stickning mm. Virka tycker jag är lite tråkigt men kan om andan faller på.

Men jag har alltid garn hemma och massor av stickor, funderar på att börja gå på stick café
  • Trogga

Nej Uppsala

• Trogga

Sagofe limpistol, den lagar jag allt med här hemma. Innan jag fick barn satte jag ihop pepparkakshuset med limpistol...

• Trogga

Förkortningar:
    Rätst = rm på rätsidan och avigsidan
    Slätst = rm på rätsidan och am på avigsidan
    1 ökn = ta upp länken före nästa m och sticka den vriden rät
    Stickförkortningar:
    m = maska, rm = räta, am = avigt, v = varv, tills = tillsammans, int = intagning, ökn = ökning
    lm = luftmaska

• Trogga

"När arbetet mäter 17 cm maska av 2 m i var sida. (av maskning)

Minska därefter för raglan genom att minska från rätsidan genom att sticka 2 rm, 2 m tills rätt, (sticka två maskor, minska genom att stick 2 maskor tillsammans)

sticka tills 4 m återstår,

lyft 1 m, 1 rm drag den lyftande m över, 2 rm.  (flytta en maska utan att sticka den, sticka en maska och lyft över den ostickade maskan över den stickade, sticka sen 2 räta maskor)

Minska på samma sätt vart annat varv tills 19 m återstår, sticka 1 avigt varv. Maska av löst."

• Trogga
    qti88 skrev 2008-11-04 20:50:00 följande:
    jag gjorde som det stod.. men det står fel i mönstret från början.. SUCKAR TUNGT.. mäter jag arbetet så ser jag ju att det är vart annat rät varv man ska göra sådär på... så det är bara att snällt kasta stickningen på morsan så hon kan repa upp tills avmaskningen för ragglan börjar igen :( jag som hade vart så duktig och allt såg så fint ut, så är mönstret fel. jävla skit mönster (?) :-P
    Nej vartannat varv blir varje rätt varv. Så brukar jag tolka det
Svar på tråden Sticka?