-
klipper av och drar igenom som när du avslutar en virkningqti88 skrev 2008-11-06 19:46:53 följande:Det är superenkelt att avmaska :)Man stickar över 2 maskor på den tomma stickan.. Sen lyfter man den bakre över den främre och av stickan :) så gör man så tills det bara är en maska kvar :) då klipper man av garnet och klipper av :)hoppas du blev lite klokare :) -
Jag skulle sy ihop och kanske virka en kant runtDOLCE FAR NIENTE skrev 2008-11-06 21:39:41 följande:Hej alla stickare, jag håller på och lär mig att sticka och det går ju jättebra . Lär mig sticka på olika sätt så jag ska sticka små lappar på ca 15*15 cm och sedan göra ett litet lapptäcke av det är det tänkt. Ngn som gjort detta innan och kan tipsa om hur ni fick ihop allt eller visa kanske. -
Beror på garn har du ullgarn kan det vara skönare med tyg på bak sidanDOLCE FAR NIENTE skrev 2008-11-06 21:44:38 följande:Ja det var min tanke med att ha en kant runt som går typ i vågor, smart att virka då det måste ju vara lättare. Men behöver man ha ngt tyg under tro eller blir det snyggare med bara lapparna? -
funderar på att sticka dessa. Blev så sugen att göra flätstickning
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=108&d_id=36&lang=se
-
blir muddar så länge till vantar som min syster gör www.mollas.se (jag får ingen vinst eller något annat för den hjälpen)qti88 skrev 2008-11-06 21:57:02 följande:dom var riktigt snygga!!! -
man får inte länka sidor om man själv tjänar på det ex. egen firma, sina objekt på tradera mm
-
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=108&d_id=36&lang=segrabbarna skrev 2008-11-07 19:52:50 följande:jag slänger in mig här men ni är så otroligt mkt duktigare än mig allihopa..jag lärde mig för 3 veckor sedan och är liksom på halsduksstadiet ännu men jag använder sånt där fluffigt garn så jag tycker det är fasligt avancerat ..nu skulle jag vilja göra benvärmare till dottern också och sticka in ngr ränder med det fluffiga garnet så att dom matchar halsduken men jag hittar inget mönster.gjorde en fuskpolo av biten jag övade på i ullgarn och håller nu på med min andra barnhalsduk, der är ju skitkul det här än så länge i alla fall helst av allt vill jag lära mig sticka vantar och sockar
och ta muddarna med det andra garnet -
v=varv
rm=räta maskor
am= aviga maskor
resår 2rm/am= resår stickning rät, rät, avig, avig (bredare mönster på resåren)
0-2 och 42-44= beroende på vilken storlek man valt att sticka i
-
42 maskor om det är en liten storlek upp till 44 beroende på storlek. Säg minsta storleken borde vara 1 rm, 3 am, resår 2 rm/2 am i 42 maskor
över ett antal maskor är att sticka dessa maskor med det "mönster" som man ska göra
-
Ska fortsätta med muddarna till syrrans vantar, imorgon ska jag hämta tunt ullgarn hos min mamma.
-
nej muddar till min systers vantar, mamma brukar göra dem. Men min mamma stickar en tröja till sin mans son och jag får garn till pulsvärmare som tack för att jag stickar muddar. Det roligaste är att jag betalat ullgarnet först men lämnade över det till mamma med mönster på barntröjor.
-
virknål brukar fungera bästgrabbarna skrev 2008-11-08 15:47:52 följande:jag rekomenderar inte att man tappar en maska när man håller på med glansigt långhårigt garn..shit vilket jobb att fiska upp den igen och tappade på en gång en ny så jag fick tillslut riva upp flera varv innan jag fått ordning på alla maskor igen...tror jag i alla fall ser än så länge inte konstigt ut -
snyggt.Sagofe skrev 2008-11-09 13:33:34 följande:Nu är jag klar med den första handledsvärmaren: www.familjeliv.se/hem/sagofe/gallery/phpqi6wb...Har gjort dem lite annorlunda än vad det stod i mönstret. Dels har jag ju sytt på pärlor och så virkade jag en kant runt tumhålet också. Bara att sätta igång med nästa då. -
Jag virkar nu mormorsrutor för att sy ihop till en väst åt dottern
-
Nja, om man ska hålla hårt på traditioner är alla färger utom svart ok. Men sen beror det på hur noga de kommer hålla på traditionerqti88 skrev 2008-11-15 20:11:36 följande:aldrig hört talas om fast- och luftmaskor innan... har som sagt aldrig virkat i mitt liv..man måste logga in för att kunna se länken du skickade...Jo, men kanske är lite väl mörklagd för ett bröllop då.. Fast iofs så giter hon sig med en 5 minutersgrej på Rådhuset liksom.. och själv har hon en röd klänning och sa att det var helt ok att jag kommer i en svart..Måste ju antagligen sticka med ett väldigt tunt mohairgarn eller riktigt tjocksilvertråd för att det funka då väl?Hade tänkt att köra samma outfit på nyår, så det får inte bli alldeles för mycket heller.. -
Oh ska sticka vantar efter mönster från 1930, hittade mormors gamla bok hemma hos min mamma
-
Har som jag brukar 4 stickningar på G och en hög med tyg som ska bli gardiner
-
Kommer bli fler om jag inte lämnar dem till mamma för att göra klart
-
stenfalk ta det lugnt.
Jag har fått order om att ta det lugnt nu pga inflamerade handleder