Inlägg från: Einstein |Visa alla inlägg
  • Einstein

    Mia-Sanningen om gömda

    kentho skrev 2008-11-10 17:20:27 följande:
    Einstein ! Är inte Du författare till det Du skriver på denna sida, även om Du är pedagog till yrket ? Jag är ochså anonym, men författare till det som står i denna ruta.
    Jo det är klart jag är, men jag syftar på hur det jag skriver påverkar mig som person, inte hur det påverkar andra. Om jag skriver en dumhet här på fl så påverkar det mig mindre än om jag säger eller gör en dumhet i mitt jobb. Att skriva är författarens jobb och ett klantigt skrivet inlägg kan sänka förtroendet för denne författare. Hoppas du förstår hur jag menar nu.
  • Einstein
    Barkbam skrev 2008-11-10 17:31:38 följande:
    Bakom en anonym fasad kan vem som helst dölja vad som helst, ganska fantasilöst om du frågar mig. Jag är också författare och står alltid för vad jag skriver, tycker osv. pumalady Ynkedom tycker jag. Stå för det du skriver, eller låt bli att kommentera.
    Fast du förstår ju inte vad jag menar! Om du läser på min presentation så finns det en anledning till varför jag är anonym här, men det har ingen betydelse. Glöm att jag skrev att jag är anonym, för här på fl känner folk mig som Einstein. Alltså de som läser det jag skriver här kommer att känna igen mig på andra ställen i forumet. De som mött mig i diskussioner tidigare har en bild av mig, här på forumet är jag Einstein! Att jag har ett annat namn utanför forumet spelar ingen roll. Sedan var det en slump att jag har det nick jag har (läser en viss antydan i ditt inlägg), fast det är en annan historia.

    Fast jag hävdar ändå att en författare som vill att folk ska köpa ens böcker, har mer att förlora på att skriva klantiga inlägg i en blogg eller på ett forum som detta.
  • Einstein
    Lalalong skrev 2008-11-10 17:45:15 följande:
    Har läst den här tråden från första början, men inte skrivit något förrän nu. Nu känner jag faktiskt att jag inte kan hålla tyst längre. Jag har ingen som helst uppfattning om vem som talar sanning och vem som ljuger i hela den här soppan. Kan någon ha det? Förutom Mia och Mannen med de mörka ögonen? MEN det är väl självklart att man kan få diskutera detta spännande ämne? Vad är det som är så hemskt med att någon valt att starta en tråd om en blogg på familjeliv?? Herre gud. Hade det blivit sån här cirkus om vi diskuterade blondinbellas blogg eller alex schulmans blogg?? Antagligen inte, för de hade inte brytt sig ett skit (möjligtvis tyckt att det var roligt att deras åsikter debaterades på andra håll) om att några människor satt på ett forum och pratade och "skvallrade" lite om det de skrivit. Jisses Amalia. Man läser ett inlägg om sin egen blogg på ett forum och börjar sen debattera med det forumet via sin blogg. Sen blir man dessutom förnärmad när människorna på denna blogg inte har samma uppfattning som en själv. Ja, det är ju verkligen seriöst och moget. Någon hävdar att de som skrivit här har "huggt" på allt om MA skrivit. Det är till _viss_ del (det är verkligen ingen som huggt på allt. Men vissa lite tuffare saker har väl skrivit) sant kan jag tycka. MEN, när började det? Efter att MA själv börjat lägga sig i vad som skrivits här!! Har man gett sig in i leken får man nog tåla den utan att börja grina som en femåring efteråt. När jag säger grina som en femåring menar jag det inte bokstavligt talat utan mer bildligt, som att skriva att personerna här är ointelligenta och inte förstår bättre. Nej... har vi påstått det då?? Vi för en helt vanlig trevlig diskussion om en bok som vi läst om i en blogg. Så där lagom spekulativt och skvallrigt som på vilken lunchrast på vilket arbete som helst. Vi har ingen kunskap om detta. Och har aldrig påstått det heller. Är det någon mer än jag som tycker att det tyder på osäkerhet hos en person, när den känner sig tvungen att klappa andra på huvudet och säga "jaja, tro ni det. det är för att ni inte vet bättre"? Varför inte bara mysa åt att ens bok fått lite uppmärksamhet på ett forum och tänka "vad kul det blir när de får läsa boken och sen kan fortsätta diskutera och spekulera med hjälp av det jag kommit fram till i mina efterforskningar"? Om du Monica Antonsson läser detta, så önskar jag att du inte svarar mig så mycket som med en rad ens. Detta skrivs nämligen inte åt dig att svara på. Det skrivs på ett allmänt forum där vem som helst får diskutera och vad som helst får diskuteras.
    Bingo!
  • Einstein

    Tant Greta skrev 2008-11-10 18:53:56 följande:


    Det ser jag fram emot!
    ja och då blir det kanske lite jämvikt i den här diskussionen.
  • Einstein
    Lalalong skrev 2008-11-10 18:42:52 följande:
    Hon svarar ju visst det! I sin blogg kommenterar hon och svarar på saker som vi inte ens frågat henne!! De som har velat ha svar av henne har ju lagt frågorna i hennes blogg eller hur!! De andra som har skrivit i den här tråden har inte skrivit det som frågor till henne att svara på eller att håna. De har skrivit det som retoriska frågor till en grupp människor som har funderat över liknande saker för att ha en diskussion kring det. Vad är det så konstigt med det? Nu tycker säker någon att jag talar för dem utan att de bett om det. Det är inte min mening. Jag ska därfr förtydliga att MIN uppfattning är att de som faktiskt ha velat ha svar av MA har frågat henne saker i bloggen. De andra har helt enkelt ställt frågor som kanske inte nödvändigtvis var till för att få svar på, utan för att hålla en diskussion vid liv.
    Bingo igen! Hade syftet med tråden varit att få svar av Monica, ja då hade tråden aldrig startats. Då hade ts istället skrivit en kommentar i Monicas blogg. Ts har förövrigt inte skrivit i tråden på länge...
  • Einstein
    Emmel skrev 2008-11-10 17:34:31 följande:
    Mitt inlägg till bloggen som inte kom med/kom bort i cyberrymden: Hej! Det har varit helt ok att vänta. Tack för att du tog in mitt inlägg i bloggen trots min ?kritik? och tack för ditt svar. Jag ska försöka svara och förklara i den ordning du svarat mig. Jag tror att jag skrev att du vill att vi ska köpa boken som en anledning till att du bloggar om detta INNAN boken kommit ut. Det är inte ?fult? och var ingen kritik från min sida. Om det är därför så tycker jag att det är ett smart marknadsföringsdrag. Jag hade gjort det samma. Om det inte är därför så förstår jag inte riktigt varför du lägger ut det även om det så klart är din fulla rätt att göra det. Ja, jag har ?påstått? att jag skrev ett inlägg som inte kom in. Eftersom du läst det så borde du också ha läst mitt inlägg där jag skrev att datorn ?hoppade till? när jag skickade inlägget och att det förmodligen blev något fel. Jag har aldrig skrivit ett inlägg i en blogg förut och när jag skrev det som du svarade på så såg jag att det blev ett helt annat förfarande efteråt när det gick iväg. Så? jag skrev ett inlägg, men det kom inte fram till dig. Förmodligen gjorde jag något fel. Nog om det! Vad jag menar med att samhället inte gjorde något är att den känslan man fick när man läste Gömda är att samhället inte kunde skydda Mia och barnet. Känslan jag fick när jag läste Gömda etc. är att samhället inte kan skydda henne och lite av att ?varför utvisas inte mannen istället för att hon ska måsta fly från sitt hemland?. Ja, det må vara främlingsfientligt tänkt men det var så snacket gick i stugorna där jag kommer från. Jag tror faktiskt att det kan ha varit för att mannen inte var svensk som drevet mot honom och för Mia blev så stort. Min och andras reaktioner i stort efter att ha läst Gömda är inte så konstig tycker jag, vi viste ju inget annat och vet inget annat heller (inte förrän vi läst din bok i alla fall). Jag kan ju omöjligen veta vad du anser att samhället gjort eftersom boken inte kommit ut ännu. Ja, vi spekulerar. Det gör vi alltid i forum i FL. Jag förstår att det som utomstående (inte medlem i FL) kan vara svårt att bli ?granskad? så hårt som vi gör och jag ber om ursäkt om jag förolämpat dig eller sårat dig. Jag skriver igen att jag verkligen beundrar det jobb du lagt ner och det mod du besitter när du tagit tag i detta. Jag förstår att det kan vara svårt att hitta direkta frågor etc. på forumet och jag tror att en orsak till det är att du svarar på bloggen och vi frågar i forumet. Frågorna vi ställer eller spekulationerna vi har (kalla det vad du vill) får inget omedelbart svar och därför forsätter vi att spekulera. För mig är det dock inte ett dugg konstigt att din blogg medför spekulationer. Du säger ?A? på bloggen men inte ?B?. Vi blir nyfikna och en del kanske t o m arga eftersom Mias öde har engagerat dem och så får vi inte veta ?B?. Såklart förstår vi att vi får vänta till boken kommer ut innan vi får se hela din story. Du måste dock också ha förstått att en blogg, där du säger ytterst lite om vad som komma skall om detta ämne, engagerar folk. Det är självklart att vi inte lutar oss tillbaka och säger ?vi får vänta till första december?, tycker jag. Ämnet engagerar och det tycker jag att du ska vara glad och stolt över ? att du tagit upp ett ämne som genererar så mycket känslor. Nej, vi känner inte dig. Ingen på FL har påstått det heller. Och nej, vi vet inte vad du skrivit. Vi har fått sett en del av det men inte allt. När du valt att skriva om detta i din blogg så får du räkna med att folk undrar. Jag tycker att det i det som du kallar våra spekulationer, gissningar och misstolkningar ligger en hel del frågor och kritik som jag anser att du inte svarat på ett tillfredsställande sätt på. Men det är bara vad JAG anser. Jag vet att du har en annan åsikt om det. Jag har, under dagen, funderat på om du verkligen har en bra förklaring till det som du skriver och som jag mfl. Ifrågasatt. Ånyo så beror detta kanske på att du sagt ?A? men inte ?B?. Jag får nog vackert vänta till jag läst boken och återkomma om det. Ang. att jag oroar mig för dig i möte med journalister så anser jag att den oron befogad oavsett om du skrattar. OM din bok ska ?rentvå? Osama och övriga inblandade så TYCKER jag faktiskt att det är viktigt att du som den som skrivit boken svarar mer sakligt och förklarande än vad jag anser att du gjort på våra frågor (det du kallar kritik, spekulationer, misstolkningar). OM vi nu misstolkat dig så tycker jag att det borde vara ganska lätt för dig att skriva och förklara så att vi tolkar dig rätt. Det kan ju faktiskt vara så att fem ? sex personer (antalet är jag osäker på) på FL som tolkar fel kan tyda på att du uttrycker dig otydligt?! Det kommer säkert förekomma tillfällen när du ska förklara dig i skrift framöver så? det tåls kanske att tänka på. Jag har inte sagt att du inte får skriva att korkade uttalanden är korkade. Självklart får du göra det! Precis som vi får göra och gör om det du skriver. Det jag skrev om var att du svarade på ett inlägg från FL att du inte tyckte att vi var korkade och okunniga utan att inläggen var korkade och okunniga. Jag undrade bara vad du menade med det, vad är vi som skrivit inläggen då i dina ögon om inte korkade och okunniga? Jag funderar på hur du kan förvänta dig att vi ska vara kunniga? Det är ju du som skrivit boken, inte vi! Ja, jag tål kritik. Jag kan naturligtvis inte svara för de andra i tråden. Men jag förstår inte vad du menar med detta ?Om ni är ett gäng kunniga och smarta kvinnor så kan ni säkert bättre?.? Bättre med vad? Vad är det vi ska kunna bättre? Sanningen om Osama och Mia? Känna igen sanningen när vi ser den? Svälja det vi läser som absolut sanning? Vad? Jag tycker att vi har frågat om det vi är okunniga om, t ex om varför Mias betyg var så viktiga? Vad du menar med att kvinnor med högre utbildning inte skulle hamnat i denna situation, att kvinnan då haft övertaget? (Minns ej rätt ordval, men något sådant stod det). Vi har frågat och jag anser att vi inte alltid fått ett relevant svar. Jag har inte några problem med ditt val av förlag eller hur ni fick kontakt. Som jag skrev förut så tycker jag att det är JÄTTEBRA att det finns förlag som ger ut böcker av ditt slag. ALLAS sida bör få bli hörd, så tycker jag och det står jag för. Detta med förlagval var med i tråden på FL (eftersom jag kollade upp vilket förlag det var). Jag valde att INTE ta bort detta ur det jag skrev till dig eftersom jag inte ville att du skulle tro att jag ?mörkade? saker för dig och missförstå mig. Och se det, det var precis vad du gjorde. Jag skulle nog ha raderat det i alla fall. Där ser man igen vad svårt det är att ?prata? med enbart det skrivna ordet. Ja, jag frågar om kändisar, eller rättare sagt kända journalister (det är ju inte direkt Brittney Spears jag frågar efter). Och nej, jag förväntar mig inte att du ska veta var de är. Tråkigt att du tycker att frågan är fånig. Jag tycker att den är relevant eftersom jag anser att boken du skrivit borde vara ?hot stuff? och generera i mängder av frågor hos kritiska journalister. För mig är det konstigt att de inte dykt upp ännu. Du får kalla mig konspiratorisk men jag undrar varför de inte dykt upp. (TILLÄGG 081110 ? detta är ju precis det hon svarar Maria i bloggen på ? att de har hört av sig, varför kunde hon inte svara mig på det istället för att undra om hon förväntas hålla reda på var de är. Snacka om att missförstå). Fortsättning på mitt inlägg sedan igår: Jag har aldrig påstått att du sagt att Mia fått uppehållstillstånd i USA på falska premisser. Jag tänkte kritiskt och undrade att om det du säger är sant när det gäller Osamas beteende mot Mia så är det helt otroligt att hon fått UHT i USA. Jag funderade på HUR hon fått det och på vilka premisser. Nu misstolkade DU mig igen. För att använda din egen fråga i detta sammanhang: Varför? Det är bra att du förväntar dig möten av alla de slag efter boken har kommit ut. Jag tycker dock att det är konstigt att du tror att du kan skriva ?A? på din blogg och sedan förvänta dig att kunniga tjejer (som du själv valt att kalla oss för och det tackar jag för även om jag inte förstår hur vi plötsligt blivit kunniga) ska sitta och vackert vänta till boken kommer ut om några veckor INNAN frågor ställs och debatt startas. Hur som helst så är det tråkigt att du känner dig ?tjuvnypt? och jag kan ärligt skriva att det inte var och är min intention. Jag är ärligt intresserad av att detta ämne, jag kommer läsa din bok. För om det är som du sagt så ska du ha kredit för att du tagit upp den andra sidan av storyn. Jag beundrar ditt mod och hoppas framöver att vi ska ha större förståelse för varandra efter att vi båda vägt orden på guldvåg.
    Också ett bra inlägg!
  • Einstein
    Einstein skrev 2008-11-10 18:41:56 följande:
    Fast du förstår ju inte vad jag menar! Om du läser på min presentation så finns det en anledning till varför jag är anonym här, men det har ingen betydelse. Glöm att jag skrev att jag är anonym, för här på fl känner folk mig som Einstein. Alltså de som läser det jag skriver här kommer att känna igen mig på andra ställen i forumet. De som mött mig i diskussioner tidigare har en bild av mig, här på forumet är jag Einstein! Att jag har ett annat namn utanför forumet spelar ingen roll. Sedan var det en slump att jag har det nick jag har (läser en viss antydan i ditt inlägg), fast det är en annan historia. Fast jag hävdar ändå att en författare som vill att folk ska köpa ens böcker, har mer att förlora på att skriva klantiga inlägg i en blogg eller på ett forum som detta.
    Sedan får man naturligtvis inte skriva vad som helst för det. Det är inte ens tillåtet enligt reglerna här på fl att skriva precis vad man vill och känner du att någon skriver kränkande osv så är det bara att anmäla inlägget.

    Om någon mot förmodan inte vet hur upprätthållningen på fl fungerar så kan ni antingen läsa igenom reglerna eller fråga i min gästbok eller inboxa mig så kan jag förklara.
  • Einstein
    Thalis skrev 2008-11-10 19:26:10 följande:
    Eller vänta tills ni får ett grönt mail från moderator
    Ja eller ännu värre ett rött!
  • Einstein
    Thalis skrev 2008-11-10 19:29:06 följande:
    Oj,sådana har jag aldrig fått! Något leva för
    Jag har fått ett (med ett annat nick), men det var lääänge sedan och jag blev satt under attack!
  • Einstein
    Centurion skrev 2008-11-10 19:40:28 följande:
    Så, nu är det dags flr ett inlägg. Har följt både bloggen och tråden och väljer att lägga mitt inlägg här istället så att det inte blir bortsållat. För att först kommentera ämnet så är det fruktansvärt om detta är sant och "sanningen" stämmer. Det är i så fall ett övergrepp på alla läsare som följt denna bokserie. Det ska bli intressant att se den förmodade debatten som bör uppstå i denna boks farvatten. Nummer två. Jag tycker tonen på bloggen är illa, den är rent av förlöjligande och det är rätt trist eftersom detta faktiskt är ett DISKUSSIONSFORUM. Vilket då, för att förtydliga, innebär att där ifrågasätter, kritiserar, hyllar, motsäger man andras åsikter, ståndpunkter etc. Jag personligen tycker att det är oerhört oproffessionellt att ens ta upp eller reflektera över inläggen här på familjeliv om de nu är så korkade. Varför orka? Att sen uttala sig om huvuvidad akademisk utbildning och destruktiva förhållanden hänger ihop är för att säga det, rent bisarrt. Sen flickor får ni hålla er i skinnet för annars kommer fru MA att fortsätta ruva på de 12 frågorna till Liza. Jag tycker att MA ska frottera sig lite mer i FLs forum, här upphör vi aldrig att förvånas. Här finns tom människor som gör jämförelsen att det kan vara lika fruktansvärt att förlora ett tuggummi som att förlora ett barn. Det du!
    ...och om man använder en metod för att uppfostra sitt barn...ja då är man en barnmisshandlare!
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda