• Anonym (ts)

    hur lång tid tar ett namnbyte??

    hur lång tid tar det för skatteverket att godkänna ett namnbyte (förnamn) från det man skickat in pappren?? nån som bytt namn nyligen som vet??

  • Svar på tråden hur lång tid tar ett namnbyte??
  • Anonym (ts)

    tack letat efter det på skatteverkets hemsida men inte hittat.... men nu vet jag ju, skönt att fl finns

  • Anonym (ts)

    ja det är sant


    smulisen skrev 2008-11-04 15:26:51 följande:
    Sen tar det ju lite tid att ändra i körkort, pass m.m. Men det är en annan femma
  • Anonym (ts)

    så kort tid?? skickar de brev när det är klart eller hur får man veta??


    Pysen skrev 2008-11-04 15:28:34 följande:
    För mig tog det 24 timmar....
  • Anonym (ts)

    nej, en gång i livet får man byta. Vill man byta en gång till får man kntakta prv och ansöka om det och då kostar det.


    LoveSharPei skrev 2008-11-04 15:29:43 följande:
    Kostar det att byta namn? Förnamn alltså.
  • Anonym (ts)

    Efternamn kan man byta utan att det kostar obegränsade gånger. Det är bara förnamn man inte får byta mer än 1 gång.


    jenny99 skrev 2008-11-04 21:45:39 följande:
    jag har bytt efternamn 2 gånger,och har inte betalat. Mina barn har bytt 2 gånger utan att betala. Är det någon ny ändring?
  • Anonym (ts)

    Vill inte lägga ut mina skäl här men de är mycket starka annars skulle jag inte gjort det, en ledsam historia tyvärr.

    Andra skäl som folk kan ha till namnbyte är tex
    *hot, förföljelse och misshandel
    *mobbing
    *svårihgeter med att få arbete
    *vantrivsel med namnet
    *ett namn som inte passar att man heter i Sverige. Vet en kvinna som är dansk som hette Conny (inte connie) och det är ju ett mansnamn här så hon ändrade.

    Finns många orsaker...


    Nöffe skrev 2008-11-05 05:36:37 följande:
    Varför byter man namn öht? Det är bara en liten undran jag har.
  • Anonym (ts)

    tack för omtanken jo, det finns säkert de som byter bara för att byta... folk har alla möjliga idéer till namnbyte. Men namnet är ju ens identitet så det känns ju lite skumt att liksom byta bort den


    Nöffe skrev 2008-11-05 08:35:06 följande:
    Jo det är sant... Och jag förstår det. Men tänkte väl mest på dom som byter "bara för att" liksom.. Tråkigt att du har råkat ut för något som tvingar dig att byta. Jag hoppas att det kommer att bli bättre för dig.
Svar på tråden hur lång tid tar ett namnbyte??