• Lonse

    fantastiska SOC...

    Blir bara så himla pissed. Fick en pojke med trisomi 13 i somras. (allvarlig kromosomavvikelse där barnen oftast inte lever mer än några månader)Han sover väldigt dåligt på nätterna så kan kort säga att sambon och jag är ganska så slutkörda. De flesta människor borde förstå det när man får ett barn som man inte alls vet hur länge man får ha kvar. Men icke!

    Vi har ansökt om avlastning några nätter i veckan för att kunna fungera i vardagen via avlastningsservice. Då sitter damen från socialen och säger att det är ju lite svårt att avgöra vårt behov för han är ju bara 4 månader och barn i den åldern kan sova dåligt. Sen har vi ju barn med kolik, de sover inte heller. HON JÄMFÖR ALLTSÅ VÅR SITUATION MED FÖRÄLDRAR TILL KOLIKBARN. De har 3 jobbiga månader och sedan är allt bra. Här blir det inte bra. Vi vet inte alls hur länge vår lille stannar och han kommer inte utvecklas som en frisk bebis.

    Nej, hejja soc, bry er inte om att hjälpa när familjerna ber om det, vänta till alla är slutkörda och ta då istället barnen ifrån dem...

    Vi väntar nu på besked men hon lät inte speciellt positiv...

    Man får väl ringa hennes chef men åhhhh vad det precis är sånt jag vill lägga energi på!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:57
    Vill börja med att tacka alla som stöttat här i tråden och i gästboken!

    Nu har vi fått 3 nätter i veckan beviljat, äntligen!!! Vår underbare läkare ringde socdamen och förklarade tydligt hur allvarligt läget är så hon var så mild och go sist jag ringde. Ska bli helt underbart med lite sömn, godnatt:)

  • Svar på tråden fantastiska SOC...
  • Fiddelii

    jag kan fårstå din frustration, och att det måste kännas jobbigt att inte bli tagen på större alvar. men om du ser det från andra sidan, var glad så länge du har din lilla guldklimp i din famn. vi är allt för många som endast har fina minnen kvar av våra små!

  • Lonse

    Hmmm... nu var det ju inte riktigt det mitt inlägg handlade om. SJÄLVKLART är jag otroligt tacksam för var dag vi får ha vår älskling kvar.

  • Alisa

    Hade precis som du ts varit skitförbannad!! Man vill ju ha ork med sin lille så länge han finns kvar. Också för jävligt att jämföra med kolikbarn. Detta är ju inte bara jobbiga nätter, kan tänka mig helvetesnätter. Både jobbigt för den vanliga orsaken, men ovissheten om hur framtiden blir som jag förstår finns där hela tiden..
    Kontakta någon annan och be dem läsa på om diagnosen + krisreaktioner innan de uttalar sig. Okunnighet så det skriker om det!!
    *kram*

  • gutegirl
    Lonse skrev 2008-11-05 18:20:35 följande:
    Blir bara så himla pissed. Fick en pojke med trisomi 13 i somras. (allvarlig kromosomavvikelse där barnen oftast inte lever mer än några månader)Han sover väldigt dåligt på nätterna så kan kort säga att sambon och jag är ganska så slutkörda. De flesta människor borde förstå det när man får ett barn som man inte alls vet hur länge man får ha kvar. Men icke! Vi har ansökt om avlastning några nätter i veckan för att kunna fungera i vardagen via avlastningsservice. Då sitter damen från socialen och säger att det är ju lite svårt att avgöra vårt behov för han är ju bara 4 månader och barn i den åldern kan sova dåligt. Sen har vi ju barn med kolik, de sover inte heller. HON JÄMFÖR ALLTSÅ VÅR SITUATION MED FÖRÄLDRAR TILL KOLIKBARN. De har 3 jobbiga månader och sedan är allt bra. Här blir det inte bra. Vi vet inte alls hur länge vår lille stannar och han kommer inte utvecklas som en frisk bebis. Nej, hejja soc, bry er inte om att hjälpa när familjerna ber om det, vänta till alla är slutkörda och ta då istället barnen ifrån dem... Vi väntar nu på besked men hon lät inte speciellt positiv... Man får väl ringa hennes chef men åhhhh vad det precis är sånt jag vill lägga energi på!
    Jag beklagar er situation, men måste samtidigt berätta att det är så det fungerar. Man jämför situationen med vad som är ett sk normalt föräldraansvar för barn i en viss ålder och sedan är det det som sätter ribban liksom. Ett barn på några månader kan köra slut på vem som helst, oavsett funktionshinder. Saken kommer i ett annat läge om barnet t ex är fyra fem år gammalt och fortfarande behöver hjälp att byta blöjor, äta, dricka, vändas på natten eller vad det nu kan vara, beroende på funktionshinder.
    JAg skulle tro att även om du kontaktar handläggarens chef så lär du få ungefär samma svar som handläggaren redan givit dig.
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • gutegirl

    En diagnos behöver inte innebära per automatik att man har rätt till vissa insatser.
    Tyvärr är alltför många okunniga om hur lagar och regler är utformade, och då blir det lite chockartat om man får ett avslag på en ansökan. JAg tycker inte att handläggaren verkar okunnig alls.


    Alisa skrev 2008-11-05 20:51:24 följande:
    Hade precis som du ts varit skitförbannad!! Man vill ju ha ork med sin lille så länge han finns kvar. Också för jävligt att jämföra med kolikbarn. Detta är ju inte bara jobbiga nätter, kan tänka mig helvetesnätter. Både jobbigt för den vanliga orsaken, men ovissheten om hur framtiden blir som jag förstår finns där hela tiden.. Kontakta någon annan och be dem läsa på om diagnosen + krisreaktioner innan de uttalar sig. Okunnighet så det skriker om det!! *kram*
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • Lonse

    Hmm... tror GUTEGIRL gillar att vara runt och provocera... Jag vet att ett fullt friskt barn kan köra slut på en men man kan INTE jämföra ett friskt barn som håller föräldrarna vakna med ett barn som föds med en kromosomavvikelse som innebär hjärnskador, epileptiska anfall, andningsuppehåll, syn-hörselnedsättningar och infektionskänslig vilket gör att man vågar inte ta med barnet någonstans för tänk om han blir smittad av något och inte klarar bekämpa infektionen.

    Tack så mycket för du är så upplyst och delar med dig...Kanske ska söka arbeta på socialen, tror du skulle passa därFlört

  • Little J

    Vet du hur mycket kunskap om "T13" den här personen från Socialen du mötte har? Eftersom det är ett väldigt ovanligt funktionshinder, kanske du kan fråga henne om det (ge henne information om hon inte vet)och sedan be henne att resonera kring hennes tidigare uttalande igen.

    Man möts ofta av myndigheter som inte vet särskilt mycket om funktionshinder. Jag vet flera klassiska exempel på hur föräldrar med Downs Syndrom barn där de har fått kommentarer som "det blir nog bra" eller "har han blivit frisk?".

    Kram och hoppas ni får den hjälp ni behöver.

  • gutegirl

    Ja, det är precis med den typ av ärenden jag har jobbat med, och det var endast för att jävlas med folk så klart. Du tror inte att handläggarna faktiskt vill hjälpa folk, men att man ibland bakbinds av lagstiftningen?


    Lonse skrev 2008-11-06 11:08:36 följande:
    Hmm... tror GUTEGIRL gillar att vara runt och provocera... Jag vet att ett fullt friskt barn kan köra slut på en men man kan INTE jämföra ett friskt barn som håller föräldrarna vakna med ett barn som föds med en kromosomavvikelse som innebär hjärnskador, epileptiska anfall, andningsuppehåll, syn-hörselnedsättningar och infektionskänslig vilket gör att man vågar inte ta med barnet någonstans för tänk om han blir smittad av något och inte klarar bekämpa infektionen. Tack så mycket för du är så upplyst och delar med dig...Kanske ska söka arbeta på socialen, tror du skulle passa där
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • Little J

    Ursäkta att jag undrar (du behöver inte svara Gutegirl) men hur många handläggare tror du har full kunskap och insikt vad det innebär att leva med ett sådant svårt funktionshinder som T13?

    Ofta vet sjukvården väldigt lite om barnet som fötts med T13 (tex framtida hälsa eller "fel" som inte har upptäckts) och många gånger händer katastrofala saker väldigt fort utan förvarning.
    I värsta fall med dödlig utgång...att jämföra detta med att ta hand om ett kolikbarn tycker jag nog är väldigt oprofesionellt.

  • xxmeyaxx

    TS, kan ni inte prova byta handläggare?
    För att sitta och jämföra på det där sättet tyder ju på att denna inte riktigt vet vad det handlar om.


    Min extra hjärna försvann. Den rann ut med bröstmjölken. Tuttarna är tomma nu. Damn!
  • humma

    Nej, vad osympatisk att ens göra jämförelsen!
    Det går nog att hitta många på detta jordklot som har det lika jobbigt eller värre men vad hjälper det.
    Det måste vara en enorm mental stress att ha en lite pojke med T13 och hans dåliga sömn är antagligen direkt kopplat till just T13.
    Hoppas ni hittar lite stöd och varma kramar till dig och familjen.

  • Lonse

    GUTEGIRL...(djuuuup suck) Jag har full förståelse för att handläggarna ibland bakbinds av lagar och regler.
    Men allvarligt, tycker du det är ok att säga till en familj i kris som inte sovit på 4 månader och som 24 timmar/ dygn lever i oro för om barnet kommer leva till nästa dag att tänk på att föräldrar till kolikbarn inte heller sover?
    Sånt kan de sitta och jämföra när de beslutar men INTE när de är hos föräldrarna. Det handlar bara om helt vanligt sunt förnuft!

    När T13 upptäcks i magen brukar graviditeten avbrytas eftersom det är så pass allvarliga skador hos fostret. Tror mitt barn är det enda i Sverige som lever med det nu. Alltså ingen bagatellartat diagnos.
    Tycker det är ganska viktigt att handläggarna sätter sig in i vad diagnosen handlar om innan de uttalar sig eftersom man är ganska känslig i en sån här sits. Annars passar de bättre i kassan på Maxi...

    Tuddeluuu

  • gutegirl
    Lonse skrev 2008-11-06 13:56:09 följande:
    GUTEGIRL...(djuuuup suck) Jag har full förståelse för att handläggarna ibland bakbinds av lagar och regler. Men allvarligt, tycker du det är ok att säga till en familj i kris som inte sovit på 4 månader och som 24 timmar/ dygn lever i oro för om barnet kommer leva till nästa dag att tänk på att föräldrar till kolikbarn inte heller sover? Sånt kan de sitta och jämföra när de beslutar men INTE när de är hos föräldrarna. Det handlar bara om helt vanligt sunt förnuft! När T13 upptäcks i magen brukar graviditeten avbrytas eftersom det är så pass allvarliga skador hos fostret. Tror mitt barn är det enda i Sverige som lever med det nu. Alltså ingen bagatellartat diagnos. Tycker det är ganska viktigt att handläggarna sätter sig in i vad diagnosen handlar om innan de uttalar sig eftersom man är ganska känslig i en sån här sits. Annars passar de bättre i kassan på Maxi... Tuddeluuu
    En LSS-utredning tar ganska lång tid, man kan få räkna med ett par månader ibland innan utredningen är klar. HUr klarar ni er under tiden?
    Har ni ansökt via LSS eller SoL?
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • gutegirl

    Samtidigt måste jag säga att det där paragrafrytteriet faktiskt fyller en viss funktion, tänk om alla beslut som fattas av myndigheter skulle fattas enbart på grund av medkänsla? VIlken rättssäkerhet skulle besluten ha då? Det skulle kunna få väldigt olika resultat beroende på vilken handläggare man träffat, och inte utifrån vilket behov man faktiskt har. OCh det tycker i alla fall jag skulle vara väldigt orättvist.


    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • Lonse

    Vi har sökt avlastningsservice men eftersom det är en liten ort går det via kommunen. Har fattat det som att på större orter är det en egen enhet. Vårt fall skulle prioriteras så förhoppningsvis ett par veckor till bara. Under tiden har vår lille en snäll faster som kommer och tar några nätter då och då. Det är hon som sedan är aktuell att vara hos oss via avlastningsservice.

    Visst förstår jag att dessa paragrafer fyller en funktion. Tycker bara att arbetar man på socialen måste man ha en viss kompetens  i hur man bemöter människor som hamnat i svåra situationer. Familjer som mår bra behöver ju trots allt inte socialen.

  • SBoren

    Lunzzan: För j-vligt att dem ens kunde göra en sån jämnförelse... Inte klokt...

    Vilka kommentarer du fått här.. Hmmm. Va e d frågan om. Verkligen en som absolut inte vet ett sk-t va den pratar om.

    Jag hoppas verkligen det hjälper när läkarn pratar för er. Men f-n att drt ska behövas igentligen... Sista ni behöver nu i den sist ni sittern nu. Att ta sg igenom dagen... Att inte veta...

    FRÅN EN SOM VET DERAS SITUATION!!!! Suck alltså va trött jag blir. Visst att myndigheter kan uttrycka sig helt... men... snälla ni som inte vet behöver kanske inte skriva som ni vet... Hjälp alltså...

    Sen en sak till: tro attan dem e glada varje sekund med deras son. Men ovissheten... Det tär på en... Inte lätt att hantera det...

    Verkligen all astyrka till er lunzzan... Stå på er. Starkt av er...

  • gutegirl

    Samtidigt så spelar det ibland ingen roll hur bra man än bemöter en person, om man har ett negativt besked. Då är man en skithög i alla fall, oavsett hur mycket empati man försökt visa.


    Lonse skrev 2008-11-06 19:38:43 följande:
    Vi har sökt avlastningsservice men eftersom det är en liten ort går det via kommunen. Har fattat det som att på större orter är det en egen enhet. Vårt fall skulle prioriteras så förhoppningsvis ett par veckor till bara. Under tiden har vår lille en snäll faster som kommer och tar några nätter då och då. Det är hon som sedan är aktuell att vara hos oss via avlastningsservice. Visst förstår jag att dessa paragrafer fyller en funktion. Tycker bara att arbetar man på socialen måste man ha en viss kompetens  i hur man bemöter människor som hamnat i svåra situationer. Familjer som mår bra behöver ju trots allt inte socialen.
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • humma
    o GUTEGIRL o skrev 2008-11-06 20:10:56 följande:
    Samtidigt så spelar det ibland ingen roll hur bra man än bemöter en person, om man har ett negativt besked. Då är man en skithög i alla fall, oavsett hur mycket empati man försökt visa.
    Nja, sanning med modifikation enligt min uppfattning. Arbetar med juridiska frågor och även om jag ibland måste ge ett för individen negativt besked så kan jag lämna det så att personen kan känna sig beviken på beskedet men ändå att de har förståelse för hur det gått till och varför det blev ett sånt besked som de fick. Har en extern part som gör en uppföljning av personer som fått negativa besked och det är ofta man får positiv kritik för att man varit medkännande och att de ändå tycker att de fått en rimlig förklaring.
    Men ibland är det svårt att nå fram, det kan jag hålla med om.
    Tycker bara att det är hemskt okänsligt av handläggaren att jämföra familjens press med att ha ett kolikbarn, även om det verkligen kan vara jobbigt. Tror ingen kolikfamilj skulle vilja byta med TS men TS skulle nog gärna ta vaknätter om hon visste att det var övergående.

    Håller tummarna för att TS får lite avlastning!
  • Mollie77

    Beklagar att er son är sjuk o att ni nu får kämpa o lägga energi på nåt som borde fungerat..har någon läkare skrivit nån sorts "intyg2 på gossens sjukdom som kan visas upp tro??

    Ni behöver all kraft o energi till lille gossen nu o önskar att ni får den hjälp ni har rätt till....

  • SBoren

    Vilket bra inlägg... Det värmer...


    humma skrev 2008-11-06 22:06:57 följande:
    Nja, sanning med modifikation enligt min uppfattning. Arbetar med juridiska frågor och även om jag ibland måste ge ett för individen negativt besked så kan jag lämna det så att personen kan känna sig beviken på beskedet men ändå att de har förståelse för hur det gått till och varför det blev ett sånt besked som de fick. Har en extern part som gör en uppföljning av personer som fått negativa besked och det är ofta man får positiv kritik för att man varit medkännande och att de ändå tycker att de fått en rimlig förklaring.Men ibland är det svårt att nå fram, det kan jag hålla med om. Tycker bara att det är hemskt okänsligt av handläggaren att jämföra familjens press med att ha ett kolikbarn, även om det verkligen kan vara jobbigt. Tror ingen kolikfamilj skulle vilja byta med TS men TS skulle nog gärna ta vaknätter om hon visste att det var övergående.Håller tummarna för att TS får lite avlastning!
Svar på tråden fantastiska SOC...