• Lilac1

Skall man kunna läsa innan 1:an?

Min son blir 7 år om några veckor. Han har nu gått i 1:an i snart 3 månader. De har börjat lära sig läsa och barnen ligger på olika nivåer. Några barn kunde redan läsa i 0:an och andra inte. Helt normalt enligt mig. För några veckor sedan hade vi ett möte med hans fröken som sa att hon var bekymrad över att min son inte kunde läsa så bra ännu. Min son har först nu börjat intressera sig för att lära sig läsa och vi har inte pressad på hemma. Det går framåt med läsningen nu och vi hjälper honom hemma.

Är det onormalt att man inte kan läsa när man precis har börjat 1:an? Är det problem?

• Svar på tråden Skall man kunna läsa innan 1:an?
  • Leica

Min son läser inte heller än och det är ingen oro från skolan alls ang det. Han har inte heller varit jätteintresserad av det tidigare, men nu är han det och vi jobbar på det.
    Jag fick höra att skolan inte brukar fundera speciellt mycket alls på barn i ettan som inte läser förrän man nåt sportlovet på vårterminen. Då börjar man se över vad det kan bero på och om extra resurser eller nån utredning kan behövas.

• Leica

Ska tillägga att min son fyller 7 om en vecka ungefär så båda våra barn är födda sent på året också

• Man ska ta dem när de är små

Brukar du läsa sagor för barnet vid läggdags? Tycker det är mycket bra om man vänjer barnet vid läsning redan vid ung ålder så blir han klokare när han blir stor.

• Leica

Man ska ta dem när de är små skrev 2008-11-06 13:21:56 följande:

Brukar du läsa sagor för barnet vid läggdags? Tycker det är mycket bra om man vänjer barnet vid läsning redan vid ung ålder så blir han klokare när han blir stor.
    ja det är bra och det har vi gjort sen sonen var jätteliten. Jag älskar böcker och sonen älskar att lyssna på dom! Men därifrån till att vilja läsa själv har inte varit helt självklart
  • Lilac1

Ja vi har alltid läst sagor för honom. Jag älskar att läsa och han har alltid älskat att lyssna på sagor. Men som Leica säger så har han inte varit intresserad av att lära sig själv för nu.

• Jullesmamma

Min 7-åring (född 5 okt.) har börjat intressera sig för läsning nu!
    De har läsmånad och han har med lättlästa böcker hem, läser på allt han ser... Läsläxan däremot är inte lika kul!
    Jag är inte speciellt bekymrad (inte skolan heller) och alla lär sig ju olika snabbt.
    LYCKA TILL!

• Lusen31

Vår son är 7 år han har snart knäckt läskoden. Vissa barn kunde läsa i 0:an. Detta är så olika min son tycker matte är roligare. Ta det med en nypa salt vad hans lärare säger det kommer. Är hans lärare ung eller gammal? Dom unga lärarna tycker jag har lite för bråttom dom äldre har lite mera is i magen.

Lycka till!

• Leica
    Lusen31 skrev 2008-11-07 10:52:51 följande:
    Vår son är 7 år han har snart knäckt läskoden. Vissa barn kunde läsa i 0:an. Detta är så olika min son tycker matte är roligare. Ta det med en nypa salt vad hans lärare säger det kommer. Är hans lärare ung eller gammal? Dom unga lärarna tycker jag har lite för bråttom dom äldre har lite mera is i magen.Lycka till!
    Kan man få hem Lexia alltså?! Vore ju kanonbra! tack för tipset, ska kolla det med skolan på måndag.
    Min son tycker också matte är roligare så där är det full fart framåt
    Jag håller med dig i det där med ung/gammal lärare ang läsning. Det känns som många unga/ganska nya lärare också sätter någonslags egen prestige i hur tidigt eleverna läser, som att det vore ett tecken på deras kunnighet som pedagoger.
  • Leica

Haha såg nu att jag svarade både på ditt och ett annat i en annan tråd tror jag. LOL. Hade det där med Lexia kvar i huvudet

• lillam82

min 7åring läser bara lite en så länge men det lär komma..
    många knäcker koden på vt i ettan sägs det..
    så ja håller tummarna för alla våra små...

Svar på tråden Skall man kunna läsa innan 1:an?