• Lilac1

Skall man kunna läsa innan 1:an?

Min son blir 7 år om några veckor. Han har nu gått i 1:an i snart 3 månader. De har börjat lära sig läsa och barnen ligger på olika nivåer. Några barn kunde redan läsa i 0:an och andra inte. Helt normalt enligt mig. För några veckor sedan hade vi ett möte med hans fröken som sa att hon var bekymrad över att min son inte kunde läsa så bra ännu. Min son har först nu börjat intressera sig för att lära sig läsa och vi har inte pressad på hemma. Det går framåt med läsningen nu och vi hjälper honom hemma.

Är det onormalt att man inte kan läsa när man precis har börjat 1:an? Är det problem?

• Svar på tråden Skall man kunna läsa innan 1:an?
  • Nana 24

Vår son är med 7 år, vi har med samma märkliga (enligt mig) inställning i skolan att de tycker att barnen ska kunna läsa innan de börjar ettan. Med största tydlighet skrivs det i loggboken varje vecka, de som kan läsa läser sidorna xx med...
    Som förälder till ett barn som "inte kan läsa" så bra än, det går bättre och bättre och först nu i ettan har intresset för att läsa och inse att det faktiskt är kul vaknat.
    På kvartsamtal sa fröken att vi måste träna och läsa lite varje dag så han lär sig...
    Jag menar jag hade varit tacksam om någon hade sagt det till en när de gick i sex års att de förväntar sig att de ska kunna det i ettan...
    På min tid lärde man sig oftast att läsa i 1:an (jag kunde visserligen det, men på den tiden var det inte positivt att kunna det...
    Varför kan man inte acceptera att barn är olika, som de hanterar det i vår skola går de i mindre grupper för att lästräna, som barn skulle jag känna mig åsidosatt och se det som att jag inte var "lika duktig som de andra barnen" som "redan" kan läsa...
    Jag vet inte det är min åsikt, blir lite ledsen faktiskt över att skolan inte kommunicerar först det redan är för sent vad de önskar att de ska kunna...

• Pormoicheia

Äh...Ska och ska.
    Det kan väl vara till sin fördel att känna till det d är med bokstäver och möjligen några ord och sitt namn.

Bonusen lärde sig inte cykla  helt utan stödhjul föränn bara någon vecka innan han började 1:an han heller.
    Men varken behov eller intresse hade funnits där tidigare.
    Men däremot så lärde han sig otroligt snabbt istället.

Tanken är väl dessutom att man ska lära sig läsa när man börjar skolan.
    Kan barnen för mycket så kan det nog lätt tråka ut dem så skolan blir tråkig istället för lärorik och lite utmanande.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Twisted

Alla barn är olika och utvecklas i olika takt. Det är ingenting konstigt eller onormalt med att inte kunna läsa innan man börjar ettan. Men sedan gäller det ju naturligtvis att vara uppmärksam på hur det utvecklar sig. Mina båda söner har haft problem med läsningen. Den äldste som nu går i femman har det just släppt för (han klarar att läsa Sune-böckerna) och sonen som går i trean har fortfarande jätteproblem.
    Jag tror att man hellre skall titta på om det går framåt, eller om det står helt stilla. Min äldste var det så för. Han låg lite före de andra när han började i ettan och då fick vi inga signaler på att det var någon fara, trots att han helt stannade av. Det hände ingenting på två år. Medans min väninnas barn däremot var sen i starten. De fick redan från början varningssignaler, trots att han hela tiden tog steg framåt, om än inte så fort. I slutet av ettan var han ikapp och förbi min son med hästlängder.

• Fragile Angel

Det är ju högst individuellt, jag tycker inte att din son låter "onormal", inte alls.

Min dotters kusin är 7 år, han kan inte läsa alls, och min dotter lärde sig läsa får ett år sedan, då var hon fyra år, så det är så olika.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Mison

Jag är lärare och tycker inte alls att det är konstigt! Barn lär sig i olika takt och är olika intresserade! När de väl börjat lära sig bokstäverna och hur de låter knäcker de koden i olika snabb takt. Tycker att det låter jättekonstigt att läraren sagt så!

Det viktigaste är väl att barnen fått vara barn! Idag märks det en "hysteri" bland föräldrar att barnen ska kunna så mycket innan de börjar skolan! Låt dem få leka av sig så är de mer mottagliga för skolarbete när det är dags och tycker det är spännande!(om de inte själva visar ett stort intresse, det är en helt annan sak!)

Man kan inte säga att ett barn som precis börjat ettan och som inte läser kommer att få svårigheter framöver! När man närmar sig år 3 däremot och inte har kommit igång, då kan man börja bli orolig!

Lycka till!

• kajsa27

min sjuåring kunde inte läsa när hon börjad ettan, det har kommit först nu (hon går i ettan nu altså) och det är ingen som verkar bekymrad över det!

• Kluvenflicka

Tyvärr är det ju så att målen som barnen ska uppnå blir större och fler..Om man jämför för några år sedan så var det inte alls såhär..Målen för första klass är ca tre a4-sidor långt så det innefattar en del. Många säger att det inte är någon fara och det är det inte egentligen MEN man ska ändå komma ihåg de mål första klassen har och uppnår man inte målen så kan man inte fortsätta i andraklass..tyvärr..

Detta är alltså inte vad jag personligen tycker..Själv sattes min son tillsammans med fyra andra barn i en liten grupp "språk-verkstad" nu när de började ettan för att han och de andra tre barnen inte var lika långt (eller ens i närheten) av de övriga. Nu har han knäckt läskoden och läser och skriver så pass att han kan vara med klassen igen.Jag är glad att de tidigt sätter in resurser så att det inte blir som när jag gick i skolan..Tre av mina klasskamrater kunde fortfarande inte läsa o skriva ordentligt när de slutade nian..

Min son har läsläxa varje vecka,fröken uppmuntrar barnen till att läsa lite varje dag plus att de besöker biblioteket varannan vecka ca..

• Mison
    Svar på #17
    Det finns inga egentliga mål för en år etta mer än de lokala målen som varje skola bestämt. I Lpo är det mål i år 3 och det är dit vi vill nå med alla barn. Vissa barn utvecklas väldigt snabbt under en kort tid, och sedan "stannar" upp medans andra barn tar det ett tag för innan de "kommer igång" och därefter går det i ett rasande tempo!

Det är superbra dock att skolan tar det på allvar och tidigt sätter in resurser, men det ska ganska mycket till för att en elev ska gå om. I allafall på de skolor jag arbetat på.
  • minatre

När man går ut tvåan ska man kunna läsa och ju bättre läsförståelse man har då desto bättre klarar man sig sedan i trean.
    Men de behöver inte kunna läsa när de börjar ettan, det kravet har lärarna här aldrig uttryckt. Min son fyller sju i dec i år och han kunde läsa när han började. Men de flästa kunde det inte, precis som det brukar vara!! Min äldsta son knäkte inte läskoden förrän i sommras, han började tvåan nu i höstas och har alltså först nu börjat läsa ordäntligt. BÅDE för min son som inte följde med i samma takt som de andra i ettan och för sonen som ligger före de flästa rekomenderar/rekomenderades jag att läsa lite varje dag med dem. Det där med att läsa varje dag är alltså ngt man uppmuntras göra med barnen oavsett och de är tidiga eller sena. Och som sagt när de väl lärt sig läsa kan de börja få upp farten och så får de bättre läsförståelse. Innan dess går så mycket energi åt till att lista ut varje ord att helheten lätt tappas bort. Därför vill man att de ska lära sig läsa under ettan hällst så att de sedan kan börja träna på andra delar av läsningen istället.

Men de flästa kan inte läsa när de börjar ettan

• Leica
    Kluvenflicka skrev 2008-11-11 09:26:20 följande:
    Tyvärr är det ju så att målen som barnen ska uppnå blir större och fler..Om man jämför för några år sedan så var det inte alls såhär..Målen för första klass är ca tre a4-sidor långt så det innefattar en del. Många säger att det inte är någon fara och det är det inte egentligen MEN man ska ändå komma ihåg de mål första klassen har och uppnår man inte målen så kan man inte fortsätta i andraklass..tyvärr..
    Jag har inte hört om någon som pratar om mål på det sättet för ettor och då har jag ändå jobbat inom grundskolan själv i 6 år. Det verkar snarare vara väldigt luddiga gränser ända till 3:an där det finns mål satta däremot. Innan 3:an ska det vara väldigt konkreta svårigheter för att de ska gå extra år här iaf.
  • Kluvenflicka

Vi fick, på det senaste föräldrarmötet, ett häfte med alla målen för vad eleven ska klara innan ettan är slut..Nästan samtliga reagerade på att dessa var så många..Många här inne säger att det inte finns mål för ettan men då undrar jag ju givetvis varför vi fått de utskrivna..Har skolan hittat på egna mål eller har de hittat på att barnen överhuvudtaget har mål? Vart vänder man sig för att kolla vad som egentligen stämmer?

Det verkar som att vår skola är hårdare och går fortare frammåt samt att våra elever ska kunna mer än de flesta andra här inne..

Om man läser vad ni skrivit härinne så påminner ettan mer som förskola hos er och vår skola som riktigt hård..Tänk om en elev gått en halv termin i en skola som tar det lugnt och inte gör ngt större problem av det och sedan måste flytta till en hårdare skola, det måste ju vara jättejobbigt:-/

Var vänder jag mig för att kolla upp vad som egentligen gäller? Vill ju inte att skolan ger ut mål som inte gäller och pressar eleverana när det egentligen inte behövs:-/

• Elias Emil

Kolla i Lpo 94. Där står vilka strävandemål och uppnåendemål. Utifrån det utarbetar skolan vad eleven ska lära sig.

• MIC

Alla barn kan långt ifrån läsa när de börjar ettan och det är pedagogens roll att visa barnen hur man kan lära sig och väcka lusten att lära. Jag jobbar själv som lärare för de yngre åren och på min skola brukar vi säga att om barnen inte knäckt läskoden innan sportlovet på vårterminen DÅ måste man gräva lite djupare och se vad som kan ligga bakom. Läroplanen för grundskolan (LpO94) är riktlinje för arbetet i skolan. Sen har den nuvarande regeringen satt upp mål att nå i årskurs tre från och med denna terminen och nationella prov något som vi tidigare bara hade i årskurs fem, sju och nio. Detta tror jag stressar många pedagoger att bryta ner mål för varje årskurs och trenden är att man skaffar en "kursplan" för varje år. Något jag personligen tycker är fel - många barn tar jättekliv just i årskurs två och tre och att ha satt en "stämpel" redan i ettan att eleven inte kan gynnar ingen.

Träna på med sonen men ta det lugnt. Försök att väcka hans intresse genom att kanske skriva önskelistor ihop, läsa på mjölkförpackningen, dataspel, serietidningar - whatever...bara han förstår varför man ska skriva och läsa och börjar tycka att det är spännande så kommer det andra att gå i en rasande fart.

• MIC

Sen när det gäller att gå om en klass eller inte - det är ALLTID förälderns val om eleven ska gå om. Ingen kan tvinga ett barn att gå om pga att barnet inte nått målen. Skolan kan bara konkretisera vad som är problemet och vad för resurser man kan ställa upp med och rekommendera att eleven går om men det är alltid föräldern som har sista ordet.

• Kluvenflicka

Tack för tipset var jag ska läsa..

I sonens klass ska alla kunna läsa enklare berättelser samt skrivna egna innan jul b.la..

De som har svårt sätts i språkverkstad med en gång i början av höstterminen o de som fortfarande inte kan efter jul sätts i enskild specialundervisning tre ggr i veckan även efter jul..Det är inte bara i svenska det går fort fram..även de andra ämnena är det mycket och långa mål..

Konstigt att det skiljer så mkt men det är säkert som ngn av er säger..pedagogerna kännder sig stressade och delar upp målen som ska vara nådda till i trean redan o så blir det mkt och omedelbart även i ettan..

• Leica
    Kluvenflicka skrev 2008-11-12 10:24:11 följande:
    Tack för tipset var jag ska läsa..I sonens klass ska alla kunna läsa enklare berättelser samt skrivna egna innan jul b.la..De som har svårt sätts i språkverkstad med en gång i början av höstterminen o de som fortfarande inte kan efter jul sätts i enskild specialundervisning tre ggr i veckan även efter jul..Det är inte bara i svenska det går fort fram..även de andra ämnena är det mycket och långa mål..Konstigt att det skiljer så mkt men det är säkert som ngn av er säger..pedagogerna kännder sig stressade och delar upp målen som ska vara nådda till i trean redan o så blir det mkt och omedelbart även i ettan..
    Jösses!
    Min sons skola tar det inte "lugnt" utan tycker jag går helt normalt fram och de har läxor varje vecka nu i ettan också.
    Men det du beskriver låter som en hårt disciplinrad privatskola med överambitioner och kategoriserande....inget illa ment.

Prata med skolledningen om du känner dig orolig för de krav de har eller om tempot i undervisningen.
  • Kluvenflicka

..Jo, jag håller med om att det låter så..och ändå är det en helt vanlig kommunal skola med helt vanliga elever..gick själv där som liten men då var det ju annorlunda..Ska kolla upp ordentligt hur det kan vara sådan skillnad..Jag trivs ju superbra med skolan i sig och har väl egentligen inte tänkt annat än att det är såhär det är i skolan nu förtiden..

Leica skrev 2008-11-12 12:04:00 följande:
    Jösses! Min sons skola tar det inte "lugnt" utan tycker jag går helt normalt fram och de har läxor varje vecka nu i ettan också.Men det du beskriver låter som en hårt disciplinrad privatskola med överambitioner och kategoriserande....inget illa ment.Prata med skolledningen om du känner dig orolig för de krav de har eller om tempot i undervisningen.
Svar på tråden Skall man kunna läsa innan 1:an?