• Sencha

Har du dina barn som statussymboler?

Sydsvenskan skrev onsdagen den 5 november om förslaget om att sätta en maxtid för hur länge barn får vara på förskolan. I torsdagens tidning kan man läsa följande kommentar, från signaturen Mats:

"Detta är ett utmärkt förslag eftersom många föräldrar endast har sina barn som statussymboler."

Nu är jag nyfiken på hur många föräldrar som har sina barn som statussymboler.

(Om någon hittar artikeln på sydsvenskans webbsid, får ni gärna länka. Jag hittar den inte just nu.)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du dina barn som statussymboler?
  • Jossa 79

Undra vad fasen han menade med det?

• galengalen

Vet inte, men gissar att han menar att vissa föräldrar inte vill umgås med sina barn (utan mest vill ha "familjepaketet" att visa upp för omvärlden) och väljer att lämna dem på förskolan mer än de egentligen behöver?

• Kajsan

Oh ja, bara!

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • SandraS

Nej det har jag inte!
    Men jag tror att det finns som som skaffar barn "bara för att man ska" Och när man har jobbat på förskola så vet man att det finns många föräldrar som försöker allt för att ha sina barn på förskolan så mycket som möjligt, tyvärr!

• Ablan

nej det har jag inte.

Statussymboler, det är väl att man har skaffat barn för att man ska, dvs bockat av en sak på to do listan, typ.

Feta människor lever inte på bara grönsaker
  • Viewsonic

Statussymboler? Likställer han barnen vid familjens vräkiga BMW?

• Fru U

Läste samma kommentar och fick samma tanke som ts

Svaren bor i hjärtat
  • Madame Mom

Absolut...  Det var inte tänkt så från början, men när vi fått vår första dotter och såg vilken underbart vacker unge det blev så skaffade vi raskt fyra till (lika vackra så klart) och nu har vi dom bara för att visa upp. Det är verkligen värt allt jobb och alla kostnader. Skulle faktiskt kunna tänka mig att ha några till, för inte finns det väl något som klår en hel hög vackra ungar när det gäller utställningsobjekt....?  :)

• Miracle Cats

Har sett en liknande fråga, om det är status att ha barn. På den svarade jag "Tja en del verkar ju åtminstone se det som ett mått på hur lyckade de är". En del umgås ju bara med barnfamiljer, vilket i en del kretsar har fått mig att fundera över om barn är statushöjare på något sätt?

Svar på tråden Har du dina barn som statussymboler?