• Sencha

Har du dina barn som statussymboler?

Sydsvenskan skrev onsdagen den 5 november om förslaget om att sätta en maxtid för hur länge barn får vara på förskolan. I torsdagens tidning kan man läsa följande kommentar, från signaturen Mats:

"Detta är ett utmärkt förslag eftersom många föräldrar endast har sina barn som statussymboler."

Nu är jag nyfiken på hur många föräldrar som har sina barn som statussymboler.

(Om någon hittar artikeln på sydsvenskans webbsid, får ni gärna länka. Jag hittar den inte just nu.)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du dina barn som statussymboler?
  • Heather
    Heather skrev 2008-11-08 11:30:34 följande:
    Nej, mina barn är inte statussymboler.
    Det är sant det du skriver, till viss del...för själva tanken på maxtid på dagis är väl inte helt tokigt men det verkar inte finnas några vidare tankar på HUR man ska få ekonomin att gå ihop om man helt plötsligt måste förkorta sin arbetstid pga ett sådant beslut.
    Saskia skrev 2008-11-08 12:05:22 följande:
    Sänka sina kostnader kanske?
    Tror inte att det är så lätt att folk helt plötsligt har sådana marginaler i sin ekonomi att helt plötsligt kunna jobba mindre.
    I ett två-parsförhållande går det kanske lite lättare men har svårt att se att de som föreslagit maxtid på dagis har någon som helst tanke på alla ensamstående föräldrar i vårt avlånga land. Där finns det sällan möjlighet att ens arbeta de 75%, som man nu har rätt till, utan det är heltidarbete som krävs för att få det att gå ihop och då är det inte heller ovanligt att barnen måste gå många timmar på förskolan.

Igen...tanken på maxtid är inte helt fel, men då måste det tas i åtanke att alla har inte råd att jobba mindre. Alla har inte möjlighet till att sänka sina kostnader mer...
    Om ett sådant förslag ska drivas igenom måste även levnadskostnaderna sänkas för att göra det möjligt för alla att leva på sina inkomster och inte behöva vända sig till socialen bara för att barnen inte får vara på dagis mer än x antal timmar i veckan.
  • Pynta
    Madame Mom skrev 2008-11-08 13:44:02 följande:
    Åhh fy vad jobbigt du har det...  Känner med dig... Styrkekram....   :)
    Åh, en styrkekram! Precis vad jag behöver.
  • frk Carlsson

Nej. Men jag tror att det finns dom som har det. Titta på Brangelina t ex!

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Madame Mom
    Pynta skrev 2008-11-08 15:11:48 följande:
    Åh, en styrkekram! Precis vad jag behöver.
    Misstänkte det..   Dom hjälper ju oftast så väääldigt bra... :)
  • Mamma 0406

Nej det har jag inte.

Angående maxtiden, tycker jag det var lite konstigt resonemang. Läste på text-tv lite snabbt. Stod att Moderaterna (tror jag det var)ville införa maxtid på förskola, men hur man skulle lösa det skulle vara upp till föräldrarna. Alltså, om de nu vill införa maxtid, då får de väl också försöka hjälpa de föräldrar som måste ha sina barn på dagis långa dagar att lösa detta!

• Miracle Cats

Alltså media och Brangelina. Skulle tro att det är gamarna som posar upp deras familjeliv. Annars ser de ut som vilka föräldrar som helst. Har man barn bara som statuspryl får jag för mig att de ska synas men inte höras och absolut inte vara i vägen utan vara som små dockor man kan klä ut och skjutsa runt och visa upp för släkt och vänner. Många skaffar ju barn för att alla andra gör det men struntar i resten. Det bara ska vara så ?!

• Manchester

Röstade nej, men egentligen borde jag kanske ha röstat ja, delvis. Mina barn är ju det finaste jag har. Det finns inget som gör mig mer stolt än när jag får beröm för mina barn. Om jag måste välja mellan att köpa något till mig själv eller till barnen så väljer jag barnen (inom rimliga gränser, inte mer lego till barnen hellre än penicillin till mig själv). Jag väljer att jobba deltid, alltså offra rätt mycket pengar, för mina barns skull. Jag väljer bort mycket av sociala aktiviteter till förmån för mina barn. Jag hämtar hellre tidigt på dagis än deltar i ett jobbmöte som inte är obligatoriskt, även om det där mötet hade varit bra inför nästa löneförhandling. Allt i förhoppningen att mina barn ska få en bra uppväxt och utvecklas till starka, trevliga och harmoniska individer. Ät inte det lite status?

• Viewsonic

frk Carlsson skrev 2008-11-08 15:13:59 följande:

Nej. Men jag tror att det finns dom som har det. Titta på Brangelina t ex!
    Men va? Varför skulle deras barn vara statussymboler? Känner inte dem, så jag kan inte uttala mig.
  • mirre2

absolut inte är helt ensam me 4 barn jobbar 60% vill vara me mina barn så mycke som möjligt

• IsaW

Haha, nej det är alldeles för jobbigt att ha barn för att jag skulle bli förälder av det skälet. I så fall skulle jag köpa en väska eller nåt.

• kengru

Mina barn är inga statussymboler, o maxtid på förskolan är ett idiotiskt förslag o inte baserat på hur verkligheten ser ut.

• Miang

Jag tror inte att någon faktiskt skaffar barn för att det ligger någon sorts status i det. Däremot tror jag att det de flesta föräldrar är stolta över sina barn och tycker de är finast i världen och vill ordna med det absolut bästa för sina barn. Vissa föräldrar har dessutom tillräckligt med pengar för att kunna och vilja köpa dyra kläder och saker till sina barn och de tycker kanske till och med om att lägga pengar på barnen (hemska tanke) precis som många med mycket pengar tycker om att lägga dem på egna kläder eller ett fint hus eller en dyr bil. Och vips är den svenska avundsjukan där för om man verkligen älskade sitt barn skulle det bara få gå i Ellos-kläder och ha ärvda barnvagnar, eller???

• Eisa

vad har dagistider med synen på sitt barn att göra?

• saxon

Om statussymbol skulle vara att det är det man är allra stoltast över, så ja.

Men i detta fall verkar det handla om att man ska ha skaffat barn fast man egentligen inte vill ha dem, och placerar dem därför på dagis för att bli av med dem. Kan inte tänka mig att det blir särkskilt många Ja-svar i det fallet. Finns nog ingen som gör så.

• Eisa
    saxon skrev 2008-11-09 22:51:30 följande:
    Om statussymbol skulle vara att det är det man är allra stoltast över, så ja. Men i detta fall verkar det handla om att man ska ha skaffat barn fast man egentligen inte vill ha dem, och placerar dem därför på dagis för att bli av med dem. Kan inte tänka mig att det blir särkskilt många Ja-svar i det fallet. Finns nog ingen som gör så.
    ok då hajar jag vad ts menar
Svar på tråden Har du dina barn som statussymboler?