• Anonym (Besviken)

Det här med vänner som inte hör av sig...

Min kompis sen många år tillbaka är sååååå dålig på att höra av sig. När hon väl hör av sig är det bara sms. Retar mig mera och mera på detta. Jag brukar ringa + skicka sms. Nu var det ett tag sen vi sågs så därför frågade jag om hon hade någon ledig tid över.... Fick till svar att det var mycket bokat och undrade hur det såg ut för mig framöver. Svarar direkt att jag kan då och då. Sen kommer inget svar tillbaka.... Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Skicka om sms:et eller bara strunta i det och tolka det som att hon inte vill? Vill väldigt gärna träffas men inte efter att ha fått "tjata" till mig det. Undrar om intresset finns hos henne...?

Vilket är ditt råd?

• Svar på tråden Det här med vänner som inte hör av sig...
  • Anonym (sara)

Har hon alltid varit så här? Annars kanske du ska försöka ha ett seriöst snack med henne? Jag är likadan som din vän, men i mitt fall beror det på att jag har mycket depressioner och även har en kronisk sjukdom som gör att jag inte har ork att vara social. Mina vänner förstår inte detta riktigt. Och de blir frustrerade för att jag aldrig hör av mig, och jag känner mig jagad när de ringer mig flera gånger i veckan Ni kanske ska diskutera hur ni vill ha det, hur ofta som passar er båda att ha kontakt. Men som sagt, kanske finns det ett skäl till att din vän är så här

• Anonym

tror inte du ska tolka det som om hon inte vill ha med dej o göra , sådär e jag med när jag har perioder när jag har fullt upp.
    inte med mina bästa vänner kanske men med andra...blir lixom bara så inget jag tänker på, o absolut inte för att jag inte vill träffa dom utan bara för att mitt focus ligger på annat håll just då

• Anonym (Besviken)

Ja, hon har alltid varit så här och hon är nog ganska så medveten om det också. Men det är klart att jag blir ledsen när hon inte tar steget själv...

Vi har samma levnadssituation men sambo och ett barn... Åh så fullt upp kan man inte ha det så att man inte kan avsätta 10-15 och bara ringa och säga hej. Så tycker jag..

• Anonym

äsch ta det inte så allvarligt , inse att hon inte är en bästa kompis att det är en vän o ni hörs av ibland ...om du inte hör av dej skulle eran kontakt vara avslutad då?
    i såfall kanske det ska vara så ...

men e det såatt hon faktist hör av sej så kanske du måste inse att eran vänskap inte är på daglig basis utan kanske en gång i månaden lr vad det nu kan vara ...

jag har vissa vänner som jag träffas lr hörs av med bara ca i gång per 6 månader...

• Anonym (sara)

Anonym (Besviken) skrev 2008-11-10 11:13:26 följande:

Ja, hon har alltid varit så här och hon är nog ganska så medveten om det också. Men det är klart att jag blir ledsen när hon inte tar steget själv... Vi har samma levnadssituation men sambo och ett barn... Åh så fullt upp kan man inte ha det så att man inte kan avsätta 10-15 och bara ringa och säga hej. Så tycker jag..
    Även om båda har sambo och barn så kanske hon har mindre ork till såna saker? Hur nära vänner är ni? Som anonym ovan skriver så tar jag mig tid till att hålla kontakten med mina bästa vänner, men det är 2st. De övriga vännerna försvinner lite eftersom alla har stressiga liv och jag måste erkänna att jag prioriterar min egna tid att stressa ner faktiskt framför de vanliga vännerna.
  • Anonym (Besviken)

Hon är ingen "flyktig" vän utan tillhör en av mina absolut närmsta vänner.

• Anonym

tycker bara att du ska fråga henne rakt ut istället, behöver ju inte vara otrevlig...
    många utav mina vänner höll också på så och till sist pallade jag inte mer... nu pratar jag knappt med dom mera, vill dom mig ngt så får dom mer än gärna ringa... tycker jag har gjort tillräckligt! om inget annat, fått en dyr telefonräkning efter allt mitt tjatande..
    Okej hon kan ha väldigt fullt upp men ngn gång måste hon ju ändå ha en ledig stund...

• Anonym

Usch, jag är precis likadan som din vän. Tycker du kan prata med henne, och försöka få henne att fatta att du menar allvar.

Eftersom jag är så kass på att höra av mig och bestämma träffar har nästan alla mina kompisar tröttnat på mig...

• Anonym (Besviken)
    Anonym skrev 2008-11-10 13:01:28 följande:
    Usch, jag är precis likadan som din vän. Tycker du kan prata med henne, och försöka få henne att fatta att du menar allvar.Eftersom jag är så kass på att höra av mig och bestämma träffar har nästan alla mina kompisar tröttnat på mig...
    Tack för ditt svar! Men varför är du kass på att höra av dig? Vad är det som gör att man inte tar tid för sina vänner? Det är jag nyfiken på...

Vet inte vad jag skulle säga till henne. Vill ju bara tala om hur jag känner det...
  • J Ba

känner verkligen igen mig i det du skriver om Ts. för mig är nästa alla vänner sådana. väldigt dåliga på att höra av sig, det är däremot jag som ringer och smsar jämt om att det vore kul att ses. väldigt tröttsamt, och man känner sig inte särskilt omtyckt till slut eftersom ingen hör av sig självmant

jag har kommit till det nu att snart orkar jag inte bry mig längre. och eftersom jag är i samma situation som du så jag har jag inga råd att ge

men jag hoppas det verkligen löser sig för dig.

• Anonym

Jag är nog också väldigt dålig på och höra av mig till mina vänner. Eller det går i perioder.

Men att hon inte svarade på ett sms ska du nog inte ta åt dig så mycket av. Ibland ska jag svara när någon har messat mig och så händer det något och sen glömmer jag bort det. Får väl skylla på för mycket och göra och dåligt minne när det gäller mig ;)

• Anonym

Anonym (Besviken) skrev 2008-11-10 14:18:14 följande:

Tack för ditt svar! Men varför är du kass på att höra av dig? Vad är det som gör att man inte tar tid för sina vänner? Det är jag nyfiken på... Vet inte vad jag skulle säga till henne. Vill ju bara tala om hur jag känner det...
    Jadu, jag kommer att låta helt hemsk nu och jag har faktiskt bättrat mig på sistone, men i grunden har jag alltid tyckt att det är jobbigt, samtidigt som jag har väldigt svårt att planera och bestämma saker (och har haft mycket att göra).
    Så under en lång tid funkade det så att den som hörde av sig till mig i rätt ögonblick, när jag var sugen på att hitta på något, var den som jag träffade.
    Till mitt försvar, om det nu finns något, kan jag säga att jag själv inte förstod hur jag behandlade mina kompisar, jag trodde att all form av umgänge uppstod spontant, att det var så världen funkade. Det där med att höra av sig och planera fattade jag bara inte - eller såg inte.
    Så din kompis är antagligen van vid att bli servad av andra, och det är inte säkert att hon förstår det själv.
  • Anonym

Jag har en vän som jag bara ringer när jag har väldigt mycket tid eftersom hon kan prata i evigheter.

Sånt spelar in, så 10-15 kanske inte alltid är 10-15

• Anonym (been there)

Hemsk känsla det där.
    Jag hade en bästa väninnan sedan 4 år som faktiskt övergav mig nyligen.
    Vi har strul med min mans exsambo o mamman till barnet och min väninna stöttade oss i allt det vi var med i. Hon tom sa att nu jädrar måste vi markera för dem att vi inte tar mer skit!
    Så plötsligt en dag hade hon bara vänt 90 grader och tog nu parti för EXFRUNS sjuka idéer!
    Hemska sms skickade hon till mig om vilken nedrig människa jag är....och i alla år var jag hennes nära vän och bundsförvant!

Det kom som en chock....men jag går vidare med mitt liv, och det ska du med göra för hon är INTE värd att du förlorar DIN energi såhär

• Anonym (sara)

Tack för ditt svar! Men varför är du kass på att höra av dig? Vad är det som gör att man inte tar tid för sina vänner? Det är jag nyfiken på... Vet inte vad jag skulle säga till henne. Vill ju bara tala om hur jag känner det...
    Mycket kanske har att göra med att man inte har samma sociala behov? Jag är inte så social av mig egentligen. Det kan gå dagar innan utan att jag ens pratar med någon och det känns hur bra som helst. Det är ju inget personligt
  • Anonym (sara)
    Anonym skrev 2008-11-10 15:24:34 följande:
    [citat]
    Jag har en vän som jag bara ringer när jag har väldigt mycket tid eftersom hon kan prata i evigheter.

Känner igen det där Jag svarar inte ens på de samtal från de vännerna som pratar så länge om jag inte känner att jag har tid för det. Tyvärr har kanske dom flesta inte tid att avsätta 1-2timmar för telefon på en dag. Och nej, det är inte så lätt att avbryta samtalet och säga att man är upptagen heller för dessa vänner pratar mycket intensivt
  • Anonym (Konstigt)

Precis de tankar jag går omkring med och brottas med nästan dagligen! Varför slutar vänner bara höra av sig hux flux. Så konstigt! Men många bra svar fick du iaf, intressant att läsa om vad det kan bero på.

Och som nr 12 skrev:
    "Så din kompis är antagligen van vid att bli servad av andra, och det är inte säkert att hon förstår det själv."

Det kan vara bra att ha i åtanke!
    Det värsta är att jag kan känna mig bortglömd och undrar om jag skrivit/sagt ngt som tolkats fel och de väljer att sluta höra av sig...
  • Anonym (Besviken)

Anonym (Konstigt) skrev 2008-11-10 23:12:24 följande:

Precis de tankar jag går omkring med och brottas med nästan dagligen! Varför slutar vänner bara höra av sig hux flux. Så konstigt! Men många bra svar fick du iaf, intressant att läsa om vad det kan bero på.Och som nr 12 skrev:"Så din kompis är antagligen van vid att bli servad av andra, och det är inte säkert att hon förstår det själv."Det kan vara bra att ha i åtanke!Det värsta är att jag kan känna mig bortglömd och undrar om jag skrivit/sagt ngt som tolkats fel och de väljer att sluta höra av sig...
    Min vän är föräldraledig och jag vet att hon har många aktiviteter hela tiden. Det jag undrar är ju om hon har det så jävla bra förspänt att det även där är de andra som tar för sig och hon bara hänger på.... VET att hon är dålig på att höra av sig och att de är den andra som får stå för det. MEN... jag tycker att man måste tänka sig för till slut så har man inga vänner kvar om man gör så.... Känner mig också väldigt bortglömd, oönskad och vänder och vrider på om jag gjort något fel...

Messade i alla fall en gång till igår och fick svar om en dag som passade henne. Varför kunde hon inte svarat på en gång...?

Måste verkligen bearbeta detta hos mig själv eftersom det tar ofantligt mycket negativ energi....
Svar på tråden Det här med vänner som inte hör av sig...