whatthebutlersaw skrev 2008-11-13 13:45:20 följande:
Hur kan din granne vara lärare i litteratur och inte veta att Harlequin-genren - här i landet heter motsvarande Mills&Boon - numera ingår i universitetskurser i litteratur? Den som läser litteraturhistoria i Oxford eller Cambridge kan mycket väl få titlar som "A Passionate Dalliance" på litteraturlistan. Vissa kurser har dem som en hel delkurs.I UK finns den här typen av böcker i långa rader att låna på biblioteken. De var faktiskt delvis orsak till att fenomenet lånebibliotek uppstod en gång i tiden. Just Harlequin har jag aldrig fastnat för, men jag läste mängder av Caroline Courtney, Barbara Cartland och Margit Sandemo som ung och det skäms jag inte alls för. Om jag kunde tekniken att skriva den sortens böcker skulle jag lätt se det som en acceptabel karriärväg. Jag har försökt, och det är svårare än man tror att hitta rätt ton. I ett litterärt magasin på BBC Radio4 i somras berättade en grupp etablerade så kallade "fina" författare om sina egna försök att ge sig på genren och ingen av dem hade lyckats. De var alla överens om att det var svårare än man tror.
Hon anser att det är "tantsnusk" och att språket är så "torftigt" och att ja det märks visst på mej att jag läser så billiga böcker..Som du kanske anar så är jag inte då så förtjust i grannen...
Men jag tror faktiskt inte hon vet om att de ingår i universitetets kursplan..
Kanske ska trycka upp det i ansiktet på henne nästa gång...
Caroline Courtney är bra :) Jag har läst många av hennes böcker