• Vildingen

Nån annan som läser Harlequin och INTE skäms?

Jag tillhör skaran som prenumererar på Halequin Historisk

Min granne brukar pika mej ibland när hon ser min böcker och kallar mej för "och jag citerar ordagrannt" :

En skam för kvinnosläktet
    Lågutbildad

Allvarligt...
    Är man en skam för kvinnosläktet för att man plöjer en harlequin emellanåt?
    Min hjärna kanske inte orkar med Röda rummet-romaner heeela tiden..

Nån annan som läser Harlequin eller är jag verkligen en skam för kvinnosläktet?

:)

• Svar på tråden Nån annan som läser Harlequin och INTE skäms?
  • Prisssan

Klart vi är, många älskar dem men vill inte erkänna det

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Dino78

Jag har faktiskt aldrig läst nån historisk harlequin, jag föredrar när det är modern tid men kanske skulle testa nån historisk ändå?
    Det finns en Harlequin som jag tror jag har läst 3 gånger, har för mig den heter jacobs döttrar eller nåt, av Tara Taylor Quinn. Haha, jag kommer liksom ihåg författaren Har läst fler av hennes, en favorit.
    Och så illa skrivna är de inte heller...har läst "riktig" litteratur som är värdelöst skriven med. Dessutom ges ju Nora Roberts ut på halrequin ibland med...

DIF i själ och hjärta
  • Prisssan

Nora Roberts älskar jag, letar alltid efter böcker av henne som jag inte läst, och köper alltid när hon skriver för harlequin.
    Brukar också läsa mina böcker mer än en gång

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Cissi28

Jo, Auel kan skriva sexscenerna väldigt detaljerat hon, bra att ta till ibland *blinkar*. Gillar bäst att läsa Hästarnas dal och Stäppvandringen och man vill läsa något sexigt *rodnar*-

Min man tycker inte harlequin passar i bokhyllan så hos oss är de förpassade längst in i skrubben, lite synd för det är svårt att komma åt dem då. Hade väl lite över 2000 harlekin och annan tantsnusk när vi flyttade ihop för drygt 10 år sedan, nu har jag ca 100 kvar. Plus nästan alla Isfolket böckerna av Sandemo naturligtvis. En annan last har blivit vampyrromantik och varulvsromantik. Finns och köpa mycket på engelska (de översätts sällan). Fler som läst sånt?

• CosmicCat
    Cissi28 skrev 2008-11-13 10:42:34 följande:
    Jo, Auel kan skriva sexscenerna väldigt detaljerat hon, bra att ta till ibland *blinkar*. Gillar bäst att läsa Hästarnas dal och Stäppvandringen och man vill läsa något sexigt *rodnar*- Min man tycker inte harlequin passar i bokhyllan så hos oss är de förpassade längst in i skrubben, lite synd för det är svårt att komma åt dem då. Hade väl lite över 2000 harlekin och annan tantsnusk när vi flyttade ihop för drygt 10 år sedan, nu har jag ca 100 kvar. Plus nästan alla Isfolket böckerna av Sandemo naturligtvis. En annan last har blivit vampyrromantik och varulvsromantik. Finns och köpa mycket på engelska (de översätts sällan). Fler som läst sånt?
    Älskar vampyrböckerna av Anne Rice, synd att de slutade översätta dem. Jag pallar inte riktigt läsa på engelska eftersom jag tycker att jag missar endel genom att inte riktigt kunna tyda små skiftningar och nyanser i språket.
    Snart guppar jag runt i Karibien...
  • vaniljbullen

Jag läste mycket Harlequin under ffa högstadiet, minns jag. Nu har jag inte läst på många år, men blir faktiskt lite sugen när jag läser den här tråden! Tycker just det där att man inte behöver tänka när man läser kan vara ganska skönt ibland, som avkoppling och precis som ni skriver här i tråden. Varför skulle det vara något fel med det? Tror jag ska gå iväg till Myrorna och kolla i deras bokhyllor om jag kan hitta någon.

• whatthebutlersaw

Hur kan din granne vara lärare i litteratur och inte veta att Harlequin-genren - här i landet heter motsvarande Mills&Boon - numera ingår i universitetskurser i litteratur? Den som läser litteraturhistoria i Oxford eller Cambridge kan mycket väl få titlar som "A Passionate Dalliance" på litteraturlistan. Vissa kurser har dem som en hel delkurs.

I UK finns den här typen av böcker i långa rader att låna på biblioteken. De var faktiskt delvis orsak till att fenomenet lånebibliotek uppstod en gång i tiden.

Just Harlequin har jag aldrig fastnat för, men jag läste mängder av Caroline Courtney, Barbara Cartland och Margit Sandemo som ung och det skäms jag inte alls för.

Om jag kunde tekniken att skriva den sortens böcker skulle jag lätt se det som en acceptabel karriärväg. Jag har försökt, och det är svårare än man tror att hitta rätt ton. I ett litterärt magasin på BBC Radio4 i somras berättade en grupp etablerade så kallade "fina" författare om sina egna försök att ge sig på genren och ingen av dem hade lyckats. De var alla överens om att det var svårare än man tror.

• Vildingen
    whatthebutlersaw skrev 2008-11-13 13:45:20 följande:
    Hur kan din granne vara lärare i litteratur och inte veta att Harlequin-genren - här i landet heter motsvarande Mills&Boon - numera ingår i universitetskurser i litteratur? Den som läser litteraturhistoria i Oxford eller Cambridge kan mycket väl få titlar som "A Passionate Dalliance" på litteraturlistan. Vissa kurser har dem som en hel delkurs.I UK finns den här typen av böcker i långa rader att låna på biblioteken. De var faktiskt delvis orsak till att fenomenet lånebibliotek uppstod en gång i tiden. Just Harlequin har jag aldrig fastnat för, men jag läste mängder av Caroline Courtney, Barbara Cartland och Margit Sandemo som ung och det skäms jag inte alls för. Om jag kunde tekniken att skriva den sortens böcker skulle jag lätt se det som en acceptabel karriärväg. Jag har försökt, och det är svårare än man tror att hitta rätt ton. I ett litterärt magasin på BBC Radio4 i somras berättade en grupp etablerade så kallade "fina" författare om sina egna försök att ge sig på genren och ingen av dem hade lyckats. De var alla överens om att det var svårare än man tror.
    Hon anser att det är "tantsnusk" och att språket är så "torftigt" och att ja det märks visst på mej att jag läser så billiga böcker..Som du kanske anar så är jag inte då så förtjust i grannen...

Men jag tror faktiskt inte hon vet om att de ingår i universitetets kursplan..

Kanske ska trycka upp det i ansiktet på henne nästa gång...

Caroline Courtney är bra :) Jag har läst många av hennes böcker
  • linjes

Älskar dom böckerna,trots att man vet hur dom ska sluta allihopa läser bara kärleksböckerna

Svar på tråden Nån annan som läser Harlequin och INTE skäms?