Inlägg från: Einstein |Visa alla inlägg
  • Einstein

Mia - Sanningen om gömda del 2

Lalalong skrev 2008-11-11 20:58:22 följande:
    blå fisk skrev 2008-11-11 20:53:56 följande: Ja, visst är det så! Jag har en känsla av att det kan ligga en del bakom det som någon föreslagit. Att man gjort personen i boken så fantastisk och perfekt så att ingen ska kunna säga "men det händer inte mig för jag...". Poängen är att alla kan råka ut för detta. Jag har ännu inte bestämt mig för om det är en OK lögn, just för att det faktiskt för fram ett budskap. Eller om det inte är OK. Jag antar att det beror lite på vad som ev mer kommer fram.
    Hej, nu har även jag hittat hit!

Jag skrev ganska tidigt i den andra tråden att detta med identitetsbytet på Mia kan ha varit ett smart drag av Liza. Genom att skala av allt som kan väcka våra fördomar, så hamnade själva storyn i centrum. Fast det är under förutsättning att storyn är sann och det vet som sagt bara de som var med...om ens de! Som någon skrev så skiljer sig ofta storyn mellan offer och förövare. jag tycker att detta är okej, men självklart kan jag komma att påverkas av vad Monica skriver i sin bok.
  • Einstein
    Lilith74 skrev 2008-11-11 21:12:55 följande:
    För mig känns det nästan som en Mozartopera... (typ den Falska trädgårdspigan) vem är vem och är detta den riktiga Mia... vem är LM i alltihopa? Det står i "Asyl" att Hanna Lindgren (LM?) bor i en tvåa på Kungsholmen med man och barn - ahhh - som Annika Bengtzon då eller? Det är lite för mycket folk som byter roller och som är sig själva i bok bu och någon annan i bok bä. I "Mias systrar" tror jag det står ngt om att det inte handlar om Mia Eriksson längre utan att hon tjänat som inspiration, varför heter boken då Mias systrar...?
    Hanna Lindgren? Vem är det?
  • Einstein
    Svar på #139
    Det är ju sakfrågan som vi egentligen vill diskutera. Jag vet inte ens om jag vill gå in i Monicas blogg mer. Fast jag hoppas att innehållet i bloggen fortsätter så som det varit de senaste inläggen. Jag vill läsa intressanta fakta och inte en massa skit.
  • Einstein

blå fisk skrev 2008-11-11 21:17:01 följande:

I böckerna Gömda och Asyl heter den journalist som hjälper Mia, Hanna Lindgren. Hanna Lindgren är alltså Liza Marklund, men hon har valt att kalla sig själv för Hanna Lindgren i romanerna.
    Okej, tack! Det hade jag glömt.
  • Einstein
    Lalalong skrev 2008-11-11 21:21:35 följande:
    Det är intressant det här ni diskuterar om "sann historia" begreppet. Jag fick någon liten "ja just det ja" uppenbarelse när jag började läsa den andra tråden. Det är nämligen så att när jag läste "Gömda" så har jag på något vänster tolkat boken som, visserligen sann historie, men inte EN sann historia. Jag har så bestämt för mig att jag läste i boken att det var en historia som byggde på många kvinnors erfarenheter. Sen har det fallit i glömska och jag har läst de andra böckerna som att det är Mia de handlar om och inget annat. De andra böckerna har man ju på inget vis kunnat läsa som ödet av olika kvinnor... en som åkte till Chile och en annan till USA? . Nej, men det är ju en person det handlar om och jag har inte reflekterat över det. Förrän jag läste tråden. Då tänkte jag "ja men just det... det har jag inte tänkt på" Usch... nu blev nog detta ett av mina virriga inlägg. Ibland har jag inte alls förmågan att få fram vad jag menar.... Men är det någon annan som läste Gömda med uppfattningen om att det byggde på sannA historiER? Hur tänkte ni då när Asyl och de andra böckerna släpptes och de inte följde samma linje?
    Jag förstod precis hur du menade, så ditt inlägg var nog mindre rörigt än du trodde! Fast tyvärr så kommer jag inte ihåg hur jag tänkte. Jag vet inte ens om jag läst förordet, för jag känner inte igen detta med vare sig betyg eller yrke. Fast å andra sidan så är det evigheter sedan jag läste boken!

Jag är dock ganska misstänksam av mig när jag läser. Jag är inte direkt lättlurad av mig och läste nog böckerna ganska kritiskt. jag kommer inte riktigt ihåg vad jag tänkte om de två första, men de två senaste böckerna fick mig verkligen att fundera på sanningshalten! De kändes verkligen kryddade!
  • Einstein
    Coccolina skrev 2008-11-11 21:28:31 följande:
    Hej jag har följt er lite i kulisserna men kände för att ventilera en sak lite... Jag undrar mest över hur det funkar egentligen... Om nu "Anders" var chilenare faller ju hela boken asyl... för han borde inte haft problem med språket och de borde inte behövt göra buss resorna utomlands för att förlänga sina visum... Så det låter väldigt konstigt... När det sen gäller deras uppehålls tillstånd i USA så verkar allt ännu konstigare... USA är ett land som inte beviljar asyl lika enkelt som europeiska länder... Och om nu "Anders" var straffad och suttit i fängelse skulle de inte ens få komma in i USA på turist visa!! Så det verkar väldigt mysko överhuvutaget... Blir så förvirrad... Måste erkänna att jag tyckte de sista böckerna som skrevs av Mia själv var annorlunda än de första men jag kan inte tro att någon ljuger om en sån historia... Hennes son som är kvar i sverige träffar väl henne med jämna mellanrum om de senare böckerna stämmer... Om jag förstått det rätt så så var det ju hans styvmamma och man som tagit kontakt och bett historien komma ut.... Vad säger han?? Han är ju en vuxen man nu... Om det nu är så här borde väl han kunna uttala sig?? Har lite spekulationer om varför de drar upp det men vill inte skriva dem här då jag inte har belägg för mina tankar... I vilket fall som helst är allt en lögn är det hemskt och är allt sant är det hemskare...Har MA rätt i sin bok så är det för jäkligt att det kan vara så... Men det finns inget som går att förlåta när det handlar om misshandel och att kalla det "puckla på" är förnedrande för alla de kvinnor och män som blir misshandlade av sin partner...  Misshandel är misshandel punkt slut!!!!! Och om nu "osama" är så oskyldig varför har han inte använt sig av det samarbets avtals om finns mellan sverige och USA för att ta hem sin dotter?? Hade han varit oskyldig hade USA varit tvugna att hjälpa honom med det snarare än att ge henne uppehållstillstånd. Och i sånna fall om de kan konstatera hans oskuld och "mias" skuld borde hennes hemliga identitet ha lyfts... Nu är jag inte så juridiskt insatt men en sak vet jag att asyl i USA är inte lätt att få och de ser igenom lögner ganska lätt...
    Om jag inte har fel så var det någon som kommenterade bloggen som valde orden "puckla på".
  • Einstein
    Lilith74 skrev 2008-11-11 21:31:13 följande:
    blå fisk skrev 2008-11-11 21:22:25 följande: Jag känner samma sak. Jag blev berörd av Gömda och tyckte att Asyl var rätt intressant, men sedan spårade tåget ur kände jag. Nu finns det många andra bra böcker att läsa... jag längtar efter Marie Hermanssons nästa.
    Och jag längtar efter Mias femte och sista bok... Det ska bli intressant ur vems perspektiv hon ska skriva den! nej, nu var jag inte snäll, men jag förstår inte riktigt vad det finns mer att skriva om. Fast den som lever får se.
  • Einstein

Tant Greta skrev 2008-11-11 21:36:37 följande:

Han kanske är svensk medborgare?Därav bussresorna.
    Fast han vantrivdes ju och ville inte lära sig språket. köpte inte Mia en språkträningskurs till honom i ett led att få honom mer positivt inställd?
  • Einstein
    Centurion skrev 2008-11-11 21:38:05 följande:
    Man tycker att får man ensam vårdnad så måste det finnas substans i historien också.
    Om nu det är sant!
  • Einstein
    Coccolina skrev 2008-11-11 21:55:08 följande:
    Undrar som andra varför hon fick ensam vårdnad om han nu inte gjort något?? Utan att ens få umgänge... så hårt är det ju knappt ens för män som är anmälda för incest....
    Fast vi måste tänka på att detta hände för ganska många år sedan. jag vet inte, men jag inbillar mig att mamman hade en mer självklar plats i barnets liv mot pappan då. Rätta mig om jag har fel.
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2