• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • Bei Bei

Jag ber om ursäkt, enligt bloggen var tydligen Mia på mässan. Har fortfarande inte hittat något om det på google dock.
    Tycker det är lite märkligt att hon vågade vara där och att det inte blivit uppmärksammat.
    Men som sagt, ber om ursäkt och hoppas jag är förlåten. Flört

Lalalong skrev 2008-11-13 22:07:15 följande:
    Bei Bei Ja, visst är det lite konstigt. Som sagt, är det så att det är någon annan som uppgav sig för att vara Mia och skrev Mia Eriksson i min bok så är det ju en fruktansvärd handling av förlaget. Tycker jag i alla fall, det är en kränkning mot mig känner jag.
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Namin

Läste i en artikel på dn.se

"Bonniers och Liza Marklund har ett infekterat förhållande bakom sig. Det började med att Aftonbladet i början av nittiotalet slarvade bort en artikelserie om oegentligheterna i en organisation som skulle hjälpa våldsutsatta kvinnor. Det var på den tiden alla skrev på skrivmaskin och artiklar kunde komma bort.

I stället för att göra om allt från början beslutade sig Liza Marklund för att skriva dokumentärromanen "Gömda". På så vis fick både hon och den förföljda kvinnan Maria Eriksson, som boken handlade om, bättre kontroll över materialet. De vände sig till Bonniers som gav ut boken 1995."

Hm, skulle alltså det varit Lizas mål, att få ut berättelsen om "Paradiset" genom att skriva Gömda i romanform och därigenom själv kunna kontrollera berättelsen...? Låter ju inte alls som att det handlar om att få ut berättelsen om Mia...

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp

• Cerdrica

Bei Bei skrev 2008-11-14 12:19:24 följande:

Jag ber om ursäkt, enligt bloggen var tydligen Mia på mässan.
    Var hittar du detta? Så otroligt märkligt att sitta på en bokmässa och signera en bok om den inte är sann! Massor av människor på plats skulle ju kanske kunna säga att det inte stämer.
  • Cerdrica
    Cerdrica skrev 2008-11-14 13:24:01 följande:
    Var hittar du detta? Så otroligt märkligt att sitta på en bokmässa och signera en bok om den inte är sann! Massor av människor på plats skulle ju kanske kunna säga att det inte stämer.
    Ah, såg nu att du menade Monica Antonssons blogg.
  • blå fisk
    Cerdrica skrev 2008-11-14 13:24:01 följande:
    Det anmärkningsvärda tycker inte jag är att man signerar en bok som inte är sann (om den nu inte är det). Det anmärkningsvärda är väl att hon var där om det nu fortfarande finns en så stark hotbild mot henne att hon inte kan framträda med sitt ansikte i TV. Om hon har ett starkt hot riktat mot sig så är det ju konstigt att man väljer att vara där på mässan. Ägnar man nu större delen av sitt liv att förfölja en gammal flickvän och hota henne och hennes familj, så vore det väl inte så konstigt om man håller en bokmässa där hennes bok är med under viss uppsikt. Det tycker jag är märkligt.
  • Liljeblomman

Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag faktiskt att ?Anders? bär en del av anledningen till att familjen flydde och jag tror nu absolut att han var chilenare (eller i alla fall inte av svenskt ursprung). Det är så mycket i relationen mellan honom och resten av familjen som inte går ihop annars, bl.a.:
    - Varför skulle annars Anders inte kunna prata engelska? (i Emma ? Mias dotter står det svart på vitt att han har stora problem med språket). OK att man kan ha lite svårt för engelska, men alla svenskar har ju baskunskaperna åtminstone!
    - Varför känner annars Anders sig mest hotad av alla i USA? Han isolerar sig, vill inte träffa någon och är bitter på resten av familjen. Det är kanske mot honom den största hotbilden föreligger?

Sen är det en massa motsägelser i Emma ? Mias dotter också ? ni som inte har läst den och vill läsa den, sluta läs nu:

SPOILER

När Mia blir svårt sjuk i cancer får man verkligen intrycket att hon svävar mellan liv och död. Ändå kan hon ordna och närvara på en fest strax efter ingreppet och ingen på festen förstår att hon varit sjuk?? Hur går detta ihop! Har ingen träffat henne under hennes sjukdomstid? Emma kände ju inte igen henne, hon knappt något hår och hade blivit jätte mager och blek!

Sen är det ju att Emma i slutet av boken fortfarande verkar osäker på om hon vill träffa sin biologiska pappa. Man kan tolka det som att hon har velat, men kanske inte vill längre. Varför skulle hon ens komma på tanken att träffa honom om han är livsfarlig? Han har ju hållt en kniv mot hennes strupe! Och varför är hon så bitter på Mia och inte verkar förstå varför de var tvungna att hållas isolerade och gömda, trots att hon kunnat läsa hela hotbilden mot familjen i den svarta boken. Det kan tolkas som att hotbilden kanske inte var så stor, trots allt?

I Emma ? Mias dotter kan man också förstå att familjen besökt Sverige under deras tid i USA och/eller Chile. Det rimmar illa med Mias önskan om att vilja träffa sina föräldrar, och hennes sorg över att hon inte kan det.

OK ATT LÄSA IGEN! :)

Jag börjar bli mer och mer nyfiken på Monica Antonssons bok, faktiskt. Jag kan också förstå Lizas missnöje med Mias egna böcker, för det är i och med dessa som historien börjat knaka i fogarna och till slut kanske rasar ihop som ett korthus. I ?Gömda? och ?Asyl? håller historien fortfarande ihop.

• Liljeblomman

"jättemager" ska det förstås stå.

Särskrivningar smittar av sig! :D

• Lalalong
    Coccolina skrev 2008-11-13 22:34:36 följande:
    Nej det förstås... Men samtidigt skulle de sätta upp lappar i montern finns fortfarande risken att det sprids till fel personer... Om hon var där så var det en risk i vilket fall som helst... Och satt hon där och signerade böcker eller var det så att du stod med boken i hand och hon kom upp och frågade om hon fick signera... OT som skam men var i en av montrarna där de sålde Martina Haag (tror det kan ha varit piratförlaget till och med) hade plockat lite olika böcker och såg att jag fick ta en till gratis. Tog Martinas bok och går till kassan. Slänger upp alla mina böcker på disken. Tjejen bakom kassan börjar scanna in dem och när Haags bok kommer frågar hon om jag vill ha den signerad... Ser mig om kring men ser ingen som sitter och signerar.. Säger till tjejen att visst men vart kan jag få den signerad... Hon tar då upp en penna och öppnar boken och är precis på väg att skriva när jag skriker till "men vad gör du människa det är min bok" Hon ser chockad ut men samlar sig snart och säger "Du ville ju ha boken signerad... Det är jag som är Martina..." Så håller hon upp boken bredvid sig och mycket riktigt känner jag igen henne på kortet... Vet inte vem som skämdes mest hon eller jag men alla runt omkring skrattade i alla fall
    Hej!
    Hm, jag ser att jag behöver förtydliga detta med att signera böcker. Nej, det var inte så att hon satt och signerade böcker på det viset som kanske en "boksignering" går till. Jag kom fram till montern för de hade någon skylt med omslaget till Mias systrar. Så hade de ett erbjudande att man kunde köpa både Mias systrar och Gunillas man försvann för en viss summa (250 kr eller något...). Kände att jag nog ville ha båda böckerna och gick fram för att betala. Hon som tog emot mig sa då "skulle du vilja ha de signerade? Vi har författarna till både böckerna här idag". "Jaaa sa jag, det vill jag gärna". Jag trodde då att det var typ medförfattarna "bara" men tyckte det kunde vara kul ändå, först kallade de på hon som skrivit Gunillas man försvann tillsammans med Gunilla. Hon skrev i min bok (Gunilla var alltså inte där), sen kom medförfattaren till Mias systrar och skrev, hon sa sen "Mia, kom och skriv här". Mia kom fram och skrev och sa "Hoppas du tycker om den", jag sa "Det gör jag säkert, jag har gillat de andra tre väldigt mycket", då sa hon, "Har du? Det var trevligt att höra".
    Hon lät faktiskt uppriktigt förvånad när jag sa att jag läst och gillat de andra. Tyckte det var lite konstigt men tänkte att hon har ju faktiskt inte varit i Sverige när hypen över gömda och asyl var så det är kanske svårt att tänka sig.

Så gick det till... det har ni mitt ord på. Sen om det verkligen var Mia? Ja, det kan ju jag så klart inte veta. Men jag är helt 100% säker på att hon utgav sig för att vara Mia i alla fall.
  • Lalalong

Jag ber om ursäkt, enligt bloggen var tydligen Mia på mässan. Har fortfarande inte hittat något om det på google dock. Tycker det är lite märkligt att hon vågade vara där och att det inte blivit uppmärksammat. Men som sagt, ber om ursäkt och hoppas jag är förlåten.
    Haha, ja det är ingen fara!!
  • Cerdrica

blå fisk skrev 2008-11-14 15:04:07 följande:

Det anmärkningsvärda tycker inte jag är att man signerar en bok som inte är sann (om den nu inte är det). Det anmärkningsvärda är väl att hon var där om det nu fortfarande finns en så stark hotbild mot henne att hon inte kan framträda med sitt ansikte i TV. Om hon har ett starkt hot riktat mot sig så är det ju konstigt att man väljer att vara där på mässan. Ägnar man nu större delen av sitt liv att förfölja en gammal flickvän och hota henne och hennes familj, så vore det väl inte så konstigt om man håller en bokmässa där hennes bok är med under viss uppsikt. Det tycker jag är märkligt.
    Ja, jag håller med, det är ju väldigt konstigt att våga befinna sig på bokmässan då man får uppfattningen att Osama, så som han beskrivs i Gömda, skulle kunna attackera dem var som helst. Blir de inte en gång angripna i ett köpcentra när de handlar julklappar, i en helt annan stad än där de bodde? I boken Gömda alltså. Nog skulle han, om han nu är så som han beskrivs i Gömda, kunna slå till på Bokmässan också?!
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2