• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • Thalis
    Namin skrev 2008-11-13 18:28:28 följande:
    Ingen aning... Verkar dock som vi kan få svar på det i Monicaas bok kanske...
    Hoppas att vi får trovärdiga svar snart

Jag har så svårt att förstå hur just Luis kunde få asyl eller ens uppehållstillstånd med fängelsedom i bakgrunden, när barn splittras från sina föräldrar just pga att de inte får uppehållstilllstånd
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Einstein

Om jag inte minns helt galet så var det Mia som fick asyl och inte Anders. Fast eftersom de var gifta (för det var de väl?) så fick han stanna kvar.

Vad det gäller påståendet att Luis misshandlade Osama, så kan ju anledningen ha varit "Robin". Det var väl vissa oklarheter om vem som egentligen var pojkens pappa enligt Monica (tror jag det var). Det om något kan väl ha orsakat starka känslor hos båda männen oavsett vad som hänt innan. Jag säger inte att det var så...

• blå fisk

Nu spekulerar jag vidare lite.

För mig känns det som att om man nu ska utgå från att Monica Antonsson har rätt (jag säger inte att det är så), att det hon skriver om i bloggen och har skrivit i sin bok är sant. Då tror jag att man ska försöka koppla bort detaljer från böckerna Gömda och Asyl. Alltså att Anders skulle ha varit deprimerad osv. Om hon har en sanning att presentera som inte stämmer med böckerna så tror jag att det är något i berättelsen som är fundamentalt annorlunda än den beskrivs. Vad det nu är kan man ju gissa, men inte veta. Monica Antonsson har ju skrivit att Mia hade skyddad identitet och att hon fått asyl i USA och att även Anders (Luis) fick asyl i USA. Så det får man ju på något sätt utgå ifrån att det är sant om nu både Monica Antonsson, Liza Marklund och Mia säger samma sak, där är de alltså överens. Sen varför de lämnade Sverige och var de bodde mellan Sverige och USA och på vilka grunder de fick asyl är ju en annan sak.

Jag tycker att de är mycket med den här historien som är märklig. Man kan fråga sig varför en kvinna som Monica Antonsson som enligt henne själv träffat Mia, intervjuat och skrivit om henne i någon tidning och som trott på hennes historia. Skulle på väldigt lösa grunder besluta sig för att skriva en bok i ämnet. Hon borde ju också ha avskytt mannen med de mörka ögonen, så att hon skulle svälja med hull och hår att han hävdar sin oskuld bara så där verkar också märkligt. En man som blivit så avskydd och fått symbolisera ren ondska. Man får i alla fall förmoda att hon kontrollerat uppgifter om honom ganska noga, vad han är dömd för, var/om han arbetar osv.

• blå fisk

Ändrar mig lite i boken Asyl står det väl att Mia, Emma och Robin fick asyl för att de inte kunde leva i Sverige. Men om Anders fick asyl eller "bara" fick uppehållstillstånd (eller vad det heter i USA) för att han var gift med Mia kommer jag inte ihåg. Det kanske var så att han inte fick asyl, men fick stanna ändå.

• Cerdrica

Är det någon som vet om boken Vingklippt finns som ljudbok? Kan inte hitta...

• Einstein

blå fisk skrev 2008-11-13 19:41:17 följande:

Ändrar mig lite i boken Asyl står det väl att Mia, Emma och Robin fick asyl för att de inte kunde leva i Sverige. Men om Anders fick asyl eller "bara" fick uppehållstillstånd (eller vad det heter i USA) för att han var gift med Mia kommer jag inte ihåg. Det kanske var så att han inte fick asyl, men fick stanna ändå.
    jag har också försökt hitta hur det kom sig att Anders fick stanna, men jag hittade bara samma som du gjorde, att det var Mia och barnen som fick asyl. Fast jag hade glömt att Mia bytt identiteter under åren, men det tog hon upp i förhöret i asylytredningen.
  • ladydivine

Ja, just det ja. Anders fick väl asyl pga familjeanknytning eller vad det nu kallades...men det var väl för barnen, inte för hans äktenskap med Mia

• Einstein
    ladydivine skrev 2008-11-13 20:02:29 följande:
    Ja, just det ja. Anders fick väl asyl pga familjeanknytning eller vad det nu kallades...men det var väl för barnen, inte för hans äktenskap med Mia
    Han fick inte asyl, men troligtvis uppehållstillstånd. jag kommer inte ihåg anledningen till varför inte han söker asyl, men om han är chilenare så finns väl förklaringen där?
  • blå fisk

Funderar vidare lite. Man kan ju tycka att det skulle ha varit lite "vågat" av Liza Marklund att skriva en bok med förorden att det är en sann berättelse en dokumentär roman, som gör anspråk på att berätta en kvinnas historia, om det nu inte var sant? När Liza Marklund (och Mia Eriksson) skrev Gömda och den gavs ut första gången var väl inte Liza Marklund speciellt känd egentligen, bland människor som inte var journalister eller läste Expressen noga. Boken sålde väl i ganska få exemplar och blev ingen bok som var och varannna läste. När Liza Marklund blivit etablerad som författare gavs ju Gömda ut igen i en omarbetad version på nytt förlag. Den marknadsfördes väl då väldigt hårt i samband med att någon av Annika Bengtsson böckerna släpptes. Då blev ju plötsligt Gömda en bok som var och varannan svensk hade läst.

Man undrar ju om Liza Marklund kunde förutse att det skulle bli så stort att man ville intervjua "Mia" kvinnan från boken. Att sen Mia skulle ge ut egna böcker (tillsammans med en annan journalist) och avslöja t.ex. att hon hade barn sedan innan, var kanske inte vad Marklund tänkt sig. Det kanske kändes helt riskfritt att skriva en bok och hävda att det var en dokumentär roman, löst baserad på en kvinna med skyddad identitet. Eftersomd det var för en god sak, att skriva om utsatta kvinnor och hur de tas om hand i samhället. Sen att just den här kvinnan kanske inte stämde helt överens med berättelsen inte var så viktigt. När sen fenomenet "Mia" växte kunda man inte bara gå ut och säga att Gömda inte längre var en sann berättelse och en dokumentär roman. Det hade verkat konstigt, utan man fick hålla fast vid ursprungsberättelsen.

• Emmel

blå fisk skrev 2008-11-13 20:06:16 följande:

Funderar vidare lite. Man kan ju tycka att det skulle ha varit lite "vågat" av Liza Marklund att skriva en bok med förorden att det är en sann berättelse en dokumentär roman, som gör anspråk på att berätta en kvinnas historia, om det nu inte var sant? När Liza Marklund (och Mia Eriksson) skrev Gömda och den gavs ut första gången var väl inte Liza Marklund speciellt känd egentligen, bland människor som inte var journalister eller läste Expressen noga. Boken sålde väl i ganska få exemplar och blev ingen bok som var och varannna läste. När Liza Marklund blivit etablerad som författare gavs ju Gömda ut igen i en omarbetad version på nytt förlag. Den marknadsfördes väl då väldigt hårt i samband med att någon av Annika Bengtsson böckerna släpptes. Då blev ju plötsligt Gömda en bok som var och varannan svensk hade läst. Man undrar ju om Liza Marklund kunde förutse att det skulle bli så stort att man ville intervjua "Mia" kvinnan från boken. Att sen Mia skulle ge ut egna böcker (tillsammans med en annan journalist) och avslöja t.ex. att hon hade barn sedan innan, var kanske inte vad Marklund tänkt sig. Det kanske kändes helt riskfritt att skriva en bok och hävda att det var en dokumentär roman, löst baserad på en kvinna med skyddad identitet. Eftersomd det var för en god sak, att skriva om utsatta kvinnor och hur de tas om hand i samhället. Sen att just den här kvinnan kanske inte stämde helt överens med berättelsen inte var så viktigt. När sen fenomenet "Mia" växte kunda man inte bara gå ut och säga att Gömda inte längre var en sann berättelse och en dokumentär roman. Det hade verkat konstigt, utan man fick hålla fast vid ursprungsberättelsen.
    Ja, man kan ju undra hur mycket Liza viste om Mia igentligen. Även Monica har skrivit på bloggen (på en fråga av mig igår) att hon kände Mia sedan innan och att hon trodde på hennes historia. Det kan ju vara så att även Liza trodde på den. Att vissa saker sedan är ändrade av olika skäl (för att avidentifiera eller för att läsaren lättare ska identifiera sig med Mia??) kan ju vara helt normalt. Det kan faktiskt vara så att Mia är duktig på att manipulera... ?
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2