• Angelx

Mia - Sanningen om gömda del 2

Vad ska man tro?

Är det sant eller falskt?

Vem har rätt, Liza, Mia eller Monika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 18:31
    Här kan vi som sagt diskutera författare och boken/böckerna, alltså det som handlar om ovanstående personer mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 20:34
    www.familjeliv.se/Forum-5-71/m37943340.html

Här är länken till den förra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 21:03
    OBS!! I denna tråd diskuterar vi inga blogginlägg så ni vet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-16 20:58
    Detta har Lily Blossom sammanfattat:

Jag har sammanfattat lite av MA:s inlägg från bloggen ikväll, men har väl inga jättestora nya ledtrådar att komma med.
    Följande är sammanfattningar av MA:s egna kommentarer/inlägg:

Livet som gömda
    Mia bodde gratis på Trossen i fem månader. Hon fick bo på Trossen för att Elisabeth tyckte synd om henne. Tanken var att någon av hennes socialförvaltningar skulle stå för kostnaderna, men de vägrade. Mia lämnade Trossen bl.a. med flera personakter som rörde hennes medspioner.

Kontakter med socialen
    Det är inte troligt att Mia hon gömde flyktingar. Hon kunde knappt klara sig själv - socialen hjälpte henne laga mat och ta hand om barnen. Det var totalt tre olika socialförvaltningar inblandade och de gjorde olika bedömningar.

Mia har varit ordentligt rädd, det kan till och med ha varit så att ett antal socialsekreterare med dramatiska anlag skrämde upp henne. Så hennes upplevelse av att vara jagad kan man inte ta ifrån henne. Mia lever sig så starkt in i rollen, att hon ibland (ganska ofta) också tror på den själv. Familjen flyttade till Chile när socialen hotade att omhänderta barnen.

Besök i gamla hemstaden
    Mia besöker sin hemstad minst en gång om året och gjorde ingen hemlighet av att det är hon som är huvudperson i boken. I år var hon där tre veckor eller så. Hon har aldrig varit rädd för att vistas där. Ibland har hon kommit förklädd. Då har hela stan sett henne. Sonen har ofta fått skämmas. ?MMDMÖ? har sett henne under hennes besök, men inte vågat ta kontakt. Ibland har ?MMDMÖ? varit den som berättat för ?Daniel? att hans mamma är på besök i staden.

?Anders?
    Han är chilenare som kom till Sverige 1986 (talade spanska förstås) och fick permanent uppehållstillstånd. ?Anders? anklagades för mordförsök på ?MMDMÖ? (han försökte köra över honom med bil) och hamnade i fängelse i ett år.
    ?Anders? bytte identitet efter fängelsestraffet i Sverige och det var då familjen flyttade till Chile. Om ?Anders? hade svårt i Chile - och det är faktiskt mycket möjligt - så berodde det på helt andra saker än språkproblem. Om någon var jagad var det ?Anders?? resten av familjen hade inte behövt gömma sig. Åtminstone inte på grund av ?MMDMÖ?.

?Mia? och ?Anders? skilde sig i Sverige 2003.

Asylfrågan (USA)
    Familjen invandrade till USA efter tre, fyra år i Chile. MA ser en återkommande undran om hur ?Anders? som var dömd för grov misshandel kunde komma in i USA. Det kan man inte normalt. MA utlovar en oväntad lösning på den frågan. ?Anders? var ju chilenare och behövde troligtvis inte visa upp något från svenska register. ?Anders? har uppehållstillstånd i USA av mycket speciella skäl.

?Mia? har med all säkerhet uppehållstillstånd i USA av andra skäl än hoten från ?MMDMÖ?. Domen med formuleringen från Sverige (där det står att hon borde flytta utomlands) existerar, dock är Asylhistorien är knepigare än så. Den avslöjar MA i boken.

Alla måste ha egna uppehållstillstånd i USA, de delas inte ut familjevis. Och de har alla någon slags uppehållstillstånd i USA.

?Anders? är fortfarande chilenare. Mia och barnen är svenska medborgare. ?Mia? har inget sekretesskydd i USA, men sekretesskyddad identitet i Sverige.

Frågor som dyker upp när man läser i bloggen, där MA inte vill ge svar:
    - Vad gjorde Mia egentligen på flyktingförläggningen?
    - Hur bra är egentligen hennes relation med sonen "Daniel"?
    - Lider "Mia" av någon sjukdom (bl.a. med tanke på Bordeline-inlägget)?

Nya frågor som dyker upp när jag skummar boken om "Emma" (OBS Spoilers)
    - I boken står att "Emma" blev vittne till hur "Anders" misshandlades av "MMDMÖ" och hans landsmän. Är det i själva verket tvärtom - "Anders" (och hans landsmän?) som misshandlade "MMDMÖ" framför ögonen på "Emma"?
    - I boken stod också att "MMDMÖ" försökt köra på "Emma" med bil. Enligt MA har "Anders" försökt köra på "MMDMÖ" med bil.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-17 16:37
    MMDMÖ = Mannen med de mörka ögonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 07:43
    sydsvenskan.se/nojen/article391436/Succén-som-kan-vara-bluff.html

Här är en artikel från Sydsvenskan om Mia - sanningen om gömda för er som vill läsa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 09:25
    Om man vill kan man förhandsbeställa Monikas bok Mia - sanningen om gömda:
    www.blue.se/

• Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2
  • Emmel
    LillaLinan skrev 2008-11-22 19:45:21 följande:
    Men om du läst i Monicas blogg så påstår hon där att Mia aldrig blivit misshandlad mm
    HOn har väl aldrig sagt att Mia inte blev misshandlad? Hon har sagt att hon blev det men inte så mycket som det påstås i Gömda.
  • Elisa123
    Tilde89 skrev 2008-11-22 20:14:35 följande:
    heter anna tilde (namn) (efternman)
    Du har ju själv skrivit att du heter så...
    Då ska du inte klaga på att folk tror på ditt ord och bli otrevlig.
  • Fizzzy

Ja det gör jag och får fram O träffar, jag bryr mig inte och förstår inte varför någon ev drar upp sitt ev namn på ett forum??!

Tilde89 skrev 2008-11-22 20:41:20 följande:
    söker dui på förnamn: anna tilde ????
  • Tilde89
    Elisa123 skrev 2008-11-22 20:42:53 följande:
    Du har ju själv skrivit att du heter så...Då ska du inte klaga på att folk tror på ditt ord och bli otrevlig.
    anna tilde (my) (andersson)
  • Tilde89
    Fizzzy skrev 2008-11-22 20:43:06 följande:
    Ja det gör jag och får fram O träffar, jag bryr mig inte och förstår inte varför någon ev drar upp sitt ev namn på ett forum??!
    sök igen för alla andra som söker får fram 14 träffar.
  • Fizzzy

Men hallå, läser du vad jag skriver? JAG skiter i vad du ev heter eller vem du är! Tycker att du är obehaglig!

Tilde89 skrev 2008-11-22 20:45:38 följande:
    sök igen för alla andra som söker får fram 14 träffar.
  • Tilde89
    zuzzan skrev 2008-11-22 20:47:09 följande:
    Om jag var en av dem som står med där så skulle inte jag vara så glad på dej. Finns väl ingen anledning till att lägga ut allas adresser? Lägg ut din egen om du vill visa vem du själv är
    hade gjärna gjort det men ajg har hemlig så då bryter jag mot den.
  • Angelx

Hej Moderatorer.

Skulle ni vilja stänga denna tråd då den blivit väldigt mycket OT?

Jag har startat en ny tråd i samma ämne!

MVH Angelx

• luvisen
    LillaLinan skrev 2008-11-22 19:57:51 följande:
    fast nu ska vi inte gå hårt åt susiepie, hon kommer in i tråden. Hävdar att det under hennes uppväxt var allmänt kännt att Mia blev misshandlad av en utländsk man, hon bodde granne med familjen och gick dessutom i skola med michael.
    Men nu så verkar det ju som att mannen efter Osama också var utländsk. Vad är det som säger att inte han var var misshandlaren?
  • Tilde89
    luvisen skrev 2008-11-22 20:51:49 följande:
    Men nu så verkar det ju som att mannen efter Osama också var utländsk. Vad är det som säger att inte han var var misshandlaren?
    vast han är ju utländsk?
  • Thalis

Nu får jag sista ordet

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
Svar på tråden Mia - Sanningen om gömda del 2