• johanna840823

"De som är adopterade borde veta bättre än att försöka hitta sina biologiska föräldrar"

Så sa min svärmor för några månader sedan.
    Hon har själv två adopterade barn (inga biobarn).
    Jag satt i köket med henne och min sambos lillasyster och då häver tanten ur sig detta!
    Hon tycker alltså inte att adopterade ska söka sina rötter eftersom att de då bara har "fantiserat om att allt är så rosenrött och bra, de har inte en tanke på att de som adopterat bort ett barn kanske vill vara ifred. en adoption är faktiskt ofta något fult."
    jag håller INTE med.
    ibland undrar jag hur den där tanten funkar.
    dessutom blir hon alltid på så dåligt humör när ämnet adoption tas upp. jag är otroligt nyfiken på min sambos adoption och hur han var när han var liten och hur det var när de hämtade honom och allt sånt men jag törs knappt fråga någonting.
    detta stör mig otroligt mycket och jag ville väl mest bara spy lite galla över kärringen.

• Svar på tråden "De som är adopterade borde veta bättre än att försöka hitta sina biologiska föräldrar"
  • inoka
    Svar på #10
    ludenben skrev 2008-11-13 11:42:52 följande:
    Svar på #9men vad sött sagt av din dotter... åh, tänk om alla (särskilt vuxna) kunde tänka så.Så roligt att du hittat din familj. Min sambo är adopterad från polen. Han skulle tycka det var spännande att hitta sin familj men samtidigt inte för det var en familjetragedi som gjorde att han lämnades bort från födseln så han är inte säker på om de vill ha med honom att göra.Vilket fint möte mellan din bio och adoptivfamilj
    Ja visst var det. Barn är så okomplicerade *S*
    Kan förstå att man är osäker på att vilja leta efter sin biofamilj om man har haft en familjetradgedi. Det hade jag oxå.. jag kom hit pgr av en ren olyckshändelse som hände min pappa. Mamma bestämde sig på ngr dagar bara. Men jag har alltid vetat om det och vetat att hon gjorde det av ren kärlek till mej då hon inte kunde ha råd till mjölk till mej och kunde knappt ha råd till mat till de äldsta syskonen. När vi träffades sa hon att hon varje dag tänkt på mej och hoppas att hon gjort rätt. Så det var nog väldigt skönt för henne att se hur jag blev.. om man kan säga så :)
  • ludenben
    Svar på #11
    Så roligt att höra om adopterade det har gått bra för när de söker upp sin biofamilj Vad skönt för din biomamma att få bekräftelse på att hon gjort rätt och att du fått det bra när hon tog besultet att adoptera bort dig. Kan tänka mig hur svårt det måste vara att ta ett sånt beslut och hur lättad man måste vara när man ser att barnet har fått ett bra liv.
  • morgonsolan

TS: Precis som många andra har sagt så tror jag att din svärmor känner sig rädd och osäker, vilket i sig är beklagligt. Det kan också vara så att hon faktiskt tror att hon skyddar sina barn på det sättet, gennom att säga sådana saker. Jag vet verkligen inte..

Men jag har upptäckt verkliga generationsskillnader runt hela ämnet adoption den senaste tiden, det kan jag lugnt säga. En kvinna som själv adopterade barn i början av åttiotalet fällde själv kommentaren: "Vad fint att ni funderar på adoption. Det finns så många barn som behöver nya föräldrar. Det är ju mycket bättre att ta av dem menar jag.." Jag blev jätteförvånad, för jag trodde verkligen att den synen var en klysha bland okunniga människor, som inte vet att man skaffar barn för att man vill ha barn! Jag svarade henne så också, att vi främst adopterar för att vi vill ha ett barn. Hon svarade bara, fortfarande helt övertygad om sin sak, att "Men visst kan man ju kombinera den känslan med känslan av det fina i att få rädda någon!" Jag bara hoppas att hon inte säger sådana saker till sina barn. Får dem att tro att de måste känna tacksamhetsskuld.

• Cerdrica

En person som idag har ett vuxet a-barn sa: "Nu när ni adopterar ska du se att du blir gravid" till mig!!! Hur kan någon som själv adopterat sprida den här myten vidare liksom. SÅ ja, jag tror Morgonsolan och några till har rätt när de säger att det kan handla om rädlsa eller generationsklyfta, ett annat sätt att se på det.

Hon kan ju också ha menat att risken att man blir sårad är väldigt stor. Eller att man sårar någon/utsätter någon för risker. Eller så vet hon något som hon önskar att hennes son ska slippa veta. Det kan finnas många förklaringar men även om du är nyfiken bör det nog vara din sambo som frågar henne om detta.

• morgonsolan

Hm.. mycket mysko kommentar från en adoptivmamma till en blivande adoptivmamma. Finns helt klart mycket som den generationen inte har "pratat igenom" på samma sätt som vi i dag får göra via utbildning, adoptionsforum osv. (de hade ju inte heller fl ) På ett sätt kan man ju tycka att det är lite bra också, att synen på adoption utvecklas i en positiv riktning och att våra barn kanske får bättre förutsättningar på så vis.

Cerdrica skrev 2008-11-13 19:21:49 följande:
    En person som idag har ett vuxet a-barn sa: "Nu när ni adopterar ska du se att du blir gravid" till mig!!! Hur kan någon som själv adopterat sprida den här myten vidare liksom. SÅ ja, jag tror Morgonsolan och några till har rätt när de säger att det kan handla om rädlsa eller generationsklyfta, ett annat sätt att se på det. Hon kan ju också ha menat att risken att man blir sårad är väldigt stor. Eller att man sårar någon/utsätter någon för risker. Eller så vet hon något som hon önskar att hennes son ska slippa veta. Det kan finnas många förklaringar men även om du är nyfiken bör det nog vara din sambo som frågar henne om detta.
  • Cerdrica
    morgonsolan skrev 2008-11-13 21:14:50 följande:
    Hm.. mycket mysko kommentar från en adoptivmamma till en blivande adoptivmamma. Finns helt klart mycket som den generationen inte har "pratat igenom" på samma sätt som vi i dag får göra via utbildning, adoptionsforum osv. (de hade ju inte heller fl ) På ett sätt kan man ju tycka att det är lite bra också, att synen på adoption utvecklas i en positiv riktning och att våra barn kanske får bättre förutsättningar på så vis.
    Ja, jag tror faktiskt att det är den kommentar som sårat mig mest faktiskt, av alla man fått. Hur kan någon som själv är a-mamma tro att det är min högsta önskan att bli gravdi, att det är det vi egentligen vill? Jaja, det är väl som du säger, det går framåt och ja, internet (och FL) gör sitt och det är ju positivt.
  • morgonsolan

Kan förstå det. Man kunde ju tro att hon om någon borde veta som sagt. Men jag kan bara säga, att så många som det finns representerade bland adoptivföräldrar, biologiska föräldrar, andra föräldrar, ickeföräldrar osv... så vore det ju konstigt om det inte fanns minst en lite småkorkad filur i varje grupp. Hon hade förmodligen sagt korkade saker om barn i allmänhet, hur hon än fått barn. Därför tycker jag inte att du ska låta den kommentaren ha en sårande effekt på dig längre. Sörj för hennes stackars oförmåga att tänka efter ordentligt istället..stackars kvinna .

Cerdrica skrev 2008-11-13 21:22:05 följande:
    Ja, jag tror faktiskt att det är den kommentar som sårat mig mest faktiskt, av alla man fått. Hur kan någon som själv är a-mamma tro att det är min högsta önskan att bli gravdi, att det är det vi egentligen vill? Jaja, det är väl som du säger, det går framåt och ja, internet (och FL) gör sitt och det är ju positivt.
  • mammamys06

På tal om kommentarer.... En kommentar jag fått också är att men gud vad söt han är, man ser ju inte att han är från Asien. Gör man inte säger jag, han är från Vietnam. NÄÄÄÄÄEEE, nämen det ser man inte för han är ju såååå söt!  Varför skulle vi adoptera ett barn från Vietnam om vi hoppades på att han inte skulle se vietnamesisk/asiatisk ut?!

• JAG är BÄST

mammamys06

Vilka korkade kommentarer

Som om att dom menar att adopterade barn från Vietnam inte kan vara vackar/söta.

• Vildrosen

Morgonsolan. Jag håller med om att det finns generationsskillnader. Men när det gäller detta med att hjälpa ett barn i världen så känner jag definitivt så. Det är ett av mina argument! Det känns mycket bättre för just mig att ta hand om ett barn som redan finns och som behöver föräldrar än att producera ett nytt! Det innebär dock INTE att vårt barn ska känna tacksamhetsskuld. Jag kommer förmodligen inte ens att berätta detta för mitt barn. Parallellt med detta finns önskan att ha ett barn att leva med och uppfostra. Men min väg till barn har jag valt för att kunna hjälpa ett barn som finns i första hand.

Svar på tråden "De som är adopterade borde veta bättre än att försöka hitta sina biologiska föräldrar"