• kvinna 86

mat att frysa in? behöver tips

någon som kan ge mig lite bra recept på mat som man kan frysa in? får gärna passa både vuxna och barn. har en dotter på 7 1/2 månad.

• Svar på tråden mat att frysa in? behöver tips
  • suset

Oj! det finns ju massor av mat man kan frysa in =) Själv fryser jag inte det mesta =)

• kvinna 86

har du några bra recept? står helt still i mitt huvud...

• kvinna 86

vill göra lite större portioner att frysa in... grytor och så.sist när jag frös in kyckling blev det så torrt sen

• En lyckans tår i månens sken

leverpastej med lågt saltinnehåll som mixas med med ärtor majs och lite potatis eller pasta mumma för bebismage!

• En lyckans tår i månens sken

iofs det är för små inte hela familjen xD

• Lady Bling

En enkel och inte alltför kryddstark chili con carne tycker jag är till exempel är bra att frysa in. Det behöver inte alls vara en stark rätt, den kan mycket väl anpassas till att vara en mer "snäll" variant. Flört Den passar nog också till er dotter om ni inte kryddar så starkt eller om du helt enkelt tar undan lite till henne innan ni kryddar mer sen till er vuxna när du lagar grytan. Mosas lätt till mindre bitar när hon ska äta.

Ta 1-2 stora hackade gula lökar, 1 kg köttfärs, 1-2 burkar vita bönor i tomatsås, eventuellt även en liten burk majskorn, 1 hackad paprika (gul har "snällast" smak) eller paprikapulver, 1 burk krossade tomater, ett par hackade eller pressade vitlöksklyftor (eller fler om man vill) salt, peppar och/eller mexikansk kryddblandning. Olja eller smör att steka i.

Bryn löken och köttfärsen, bryn eventuellt också paprikan. Häll i burkarna med bönor, ev majs, krossade tomater. Ta eventuellt undan lite åt lilla dottern innan du kryddar, krydda hennes separat, utan salt. Krydda med vitlöken och kryddorna. Låt puttra under lock helst minst en timme. Rör om då och då. Man kan göra mycket större sats o mman vill och frysa in i portioner så har man lagom varje gång.

• Karriärmamman

Kycklinggryta:

koka kycklingfile med tex morot,purjolök och rotselleri/bladselleri i lite vatten, ca 10- 15min. Kycklingen måste vara helt färdig= klar saft från köttet. Mixa allt du kokat och spä med kokspadet till lagom kosistens.

Servera med potatis-, pasternacks, grönsaks-puré. Jag brukar blanda lite varje gång för att få lite variation.

Min dotter älskar min köttfärsåss. Nästan allt funkar ju att ha in förutom salt och halvfabrikat som är saltade.

Nu har du mat för många måliter. Du kan ju mixa exakt samma mat som du gör till dig själv, förutom saltlet då. och kanske inte peppar heller. Därför har vi undvikig bla korv

• kvinna 86

karriärmamman
    brukar du frysa in kycklinggrytan?

tack för era tips! yat tacksamt emot fler!!

Fragglan
    låter supergott ska jag ta o göra

• Lady Bling
    kvinna 86 skrev 2008-11-14 22:16:32 följande:
    karriärmamman brukar du frysa in kycklinggrytan? tack för era tips! yat tacksamt emot fler!! Fragglan låter supergott ska jag ta o göra
    Roligt! Det passar jättebra med ett gott bröd och till exempel en tomatsallad till om man vill. Flört Testa till exempel skivade tomater med rödvinsvinäger, salt och peppar ocn en aning olja på.
Svar på tråden mat att frysa in? behöver tips