• Sanda

Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?

Jag läser till lärare och vi fick i uppgift att diskutera såkallad "blatte-svenska"
    Alltså ett speciellt språk som har uppkommit i invandrartäta områden.
    Även svenska barn som bor i samma område pratar likadant osv.
    Döm av min förvåning när jag var den enda i min grupp som inte tycker det är något konstigare än vilken dialekt som helst.
    Vad är er åsikt?

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?
  • Viewsonic
    danitra skrev 2008-12-03 00:30:24 följande:
    Nej, inte riktigt - men det finns stora likheter.
    I Stockholm pratar man stockholmska. I Skåne pratar man skånska.

I subkulturer eller etniska grupper så bryter man eller skapar ett eget språk. Kommer inte ihåg vad de kallade det på svenskan (pluggade det förra terminen på universitetet). Det är mer en brytning av blandade språk än en dialekt.
  • danitra
    Viewsonic skrev 2008-12-03 00:32:15 följande:
    I Stockholm pratar man stockholmska. I Skåne pratar man skånska. I subkulturer eller etniska grupper så bryter man eller skapar ett eget språk. Kommer inte ihåg vad de kallade det på svenskan (pluggade det förra terminen på universitetet). Det är mer en brytning av blandade språk än en dialekt.
    Jo, precis. Men det påminner om en dialekt.
    Jag har stött på liknande fenomen inom frikyrkan. Mängder av interna ord och uttryck som ingen annan än de invigda kunde förstå.
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Viewsonic
    danitra skrev 2008-12-03 00:33:38 följande:
    Typ "lingo" eller "fackspråk". Tänk ex. svarta/afroamerikaner har ett speciellt sätt att uttrycka sig på oavsett var de bor. Men det är ingen dialekt.
  • danitra
    Viewsonic skrev 2008-12-03 00:35:01 följande:
    Typ "lingo" eller "fackspråk". Tänk ex. svarta/afroamerikaner har ett speciellt sätt att uttrycka sig på oavsett var de bor. Men det är ingen dialekt.
    Nej, det har vi varit överrens om från början att det inte är.
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Viewsonic

Är egentligen ingen åsiktsfråga, utan fakta...

Från Svenska Språkrådet/Institutet för språk och folkminnen:

Det är en *sociolekt*, inget annat.

Vad är en sociolekt?
    svar:
    Det är ett sätt att uttrycka sig språkligt som är utmärkande för en viss social grupp.

En dialekt är en geografiskt avgränsad språkvariet, och sociolekt är alltså en socialt avgränsad språkvariet.

• Åsa

Viewsonic: Det är standardindelningen ja. Fast en föreläsare jag hade kallade det trots vissa skillnader hellre dialekt (trots att vi studenter gärna använde sociolekt som vi precis lärt oss ). Han uppfattade skillnaden som något konstruerad då inte heller "vanliga" dialekter är socialt neutrala. Det är inte samhällets "övre skikt" som talar utpräglad dialekt, oavsett landsända.

• Minna07

De borde lära sig att prata ORDENTLIGT istället

Haha, nej men har många vänner som pratar på det viset... så jag personligen bryr mig inte så mkt. Men för deras egen skull bör de försöka prata så tydlig och bra svenska som möjligt. Många vill inte tex anställa en annars...

• Åsa

Viewsonic: Föreläsaren ifråga är numera professor i svenska och torde vara något så när insatt i termerna.

• Viewsonic
    Åsa skrev 2008-12-03 01:10:01 följande:
    Viewsonic: Föreläsaren ifråga är numera professor i svenska och torde vara något så när insatt i termerna.
    Förvisso. Våra föreläsare i svenska på universitetet följde Språkrådet.

Om Språkrådet

Språkrådet är avdelningen för språkvård inom Institutet för språk och folkminnen. Språkrådet ansvarar för språkvården i Sverige och kan ses som Sveriges officiella språkvårdsorgan. Språkrådet arbetar med svenska, finska, romani och svenskt teckenspråk men har också till uppgift att följa utvecklingen för alla språk i Sverige.
    Språkrådet ger råd och hjälp

Språkrådets viktigaste uppgift är att vara ett stöd för dem som ska använda svenska eller andra språk och behöver råd. Telefonrådgivningen är öppen varje vardag mellan 9.00 och 12.00 och vi svarar kostnadsfritt på frågor om svenska eller finska. Måndagar och tisdagar kan man också ställa frågor om teckenspråk respektive romani. Det går också bra att ställa frågor per e-post. I databasen Frågelådan finns svar på vanliga språkriktighetsfrågor. Mot ersättning kan Språkrådet ställa upp och leda seminarier och studiedagar eller hålla föredrag (se vår föredragsbank).
Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?