• Sanda

Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?

Jag läser till lärare och vi fick i uppgift att diskutera såkallad "blatte-svenska"
    Alltså ett speciellt språk som har uppkommit i invandrartäta områden.
    Även svenska barn som bor i samma område pratar likadant osv.
    Döm av min förvåning när jag var den enda i min grupp som inte tycker det är något konstigare än vilken dialekt som helst.
    Vad är er åsikt?

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?
  • Viewsonic

Det kryllar av föreläsare, men Språkrådet är organet.

• Åsa

Viewsonic: "Det kryllar av föreläsare, men Språkrådet är organet."
    Språkrådet väger förvisso tungt. Professorn i modern svenska vid Gbg:s universitet, tillika radioprogrammet Språkets expert är dock knappast någon flugviktare i sammanhanget

Dock handlar det knappast om en motsättning mellan synsätten, snarare om att alla indelningar är förenklingar. Att skilja på dia- och sociolekter kan ha sitt berättigande och är ett bekvämt sätt att dela in här (varav att man som student på grundnivå tyckte så mycket om den ).

Dock är skillnaderna mellan förortssvenskan och de traditionella dialekterna inte så knivskarp som man kanske skulle önska när man ska kategorisera. Även förortssvenskan har en geografisk avgränsning och talas inte av vare sig invandrare eller svenskar utanför sina "zoner", även om det är där den mest skiljer sig från traditionella dialekter då det i ex Stockholm finns sinsemellan separerade "öar" med förortsspråk med liknande drag). Föreläsaren ovan hade också en poäng i att inte heller traditionella dialekter är socialt neutrala, att det inte är högstatuspersoner som talar utpräglade traditionella dialekter heller.

• wynn

Jag är själv uppvuxen i en invandrartät förort och har aldrig pratat sk "blattesvenska". Jag kan härma det, men jag har aldrig pratat så, ens med mina kompisar.

Det stämmer inte alltid att "flertalet" från dessa förorter pratar så, det beror snarare på i vilka kretsar man umgås. Eftersom de flesta utomstående, uppfattar det som en brytning snarare än en dialekt, uppfattas det inte som något konstigt när någon som "ser utländsk ut" pratar så. Många tror dock att personen bryter, inte KAN prata "ren" svenska etc. Ser någon "svensk" ut och pratar så, uppfattas det som att den försöker härma "ghetto-snacket" för att verka cool eller nåt.

I vilket fall som helst är "blattesvenskan" ofta stigmatiserande.

Jag tycker att "sociolekt" är ett bra ord. Blattesvenskan är ju inte en brytning i egentlig mening, eftersom många som talar så är födda i Sverige, ibland av svenska föräldrar. Men det är inte heller en dialekt på samma sätt som skånska, norrländska eller stockholmska är. Dessa är mer kopplade till geografi, vanliga över ett större område och talas i flera sociala skikt, även om de kanske inte är lika utpräglade i de högre klasserna. Men det finns trots allt många i över- och medelklassen som helt eller delvis talar dialekt. Tre spontana exempel: Göran Persson, Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson har alla ganska utpräglade dialekter, fast många kanske inte tänker på det. Persson är sörmlänning, Olofsson norrlänning och Reinfeldt LÅTER i alla fall som en infödd stockholmare...

Men hur många från över- och medelklassen pratar "blattesvenska"? Det existerar knappt, vare sig de har utländskt påbrå eller ej. Blattesvenskan är alltså en typiskt social dialekt, mycket mer än en geografisk.

• Åsa

wynn: Jag håller med om det mesta du säger. Protesterar dock lite mot de nämnda exemplen på dialekttalare. Reinfeldts familjebakgrund är synnerligen brokig (det intressantaste med den karlen tyckte min mamma när en kvällstidning hade reportage om saken ) om än föräldrarnas generation väl platsar som ekonomiskt välbeställd medelklass; Persson och Olofsson har arbetar- resp landsbygdsbakgrund. Det är absolut inget fel på att vara klassresenär men kanske inte det bästa exemplet på dialekttalande medel-/överklass som du ville illustrera. Kanske Carl Bildt skulle vara ett bättre exempel? (även om det bara är den tydliga accenten jag tänker på; dialekter är ju mer än så).

• Viewsonic

Carl Bildt, har inte han lite talfel? Har aldrig hört någon tala som han.

• Viewsonic

Åsa skrev 2008-12-05 20:12:22 följande:

Viewsonic: Varit i Halmstad?
    Ja, va? Pratar de så där? Sorry noll koll (hoppas inte min kompis från Halmstad ser detta...)
  • knorrhane

Att invandare bryter gör ju absolut inget, det är säkert skitsvårt att prata helt ren svenska. Man förstår ju ändå. Men den där överdrivna "gansta-hip-hop-tugget" gör mig spyfärdig. Det låter SÅ töntigt.

• knorrhane

...Jag blir riktigt irriterad när det ska snackas så i tecknade filmer och barnprogram. Varför uppmuntra barn att snacka så!?

Svar på tråden Vad tycker du om såkallad "blattesvenska"?