• septbebis

Unga Mödrar (spoilertråd)

Spoliers här.

• Svar på tråden Unga Mödrar (spoilertråd)
  • Sandrasmamma

Vissa diagnoser som Aspergers och autism är ju ärftliga i ganska stor utsträckning, så kanske vill man dessutom undvika dessa vid en äggdonation. En tillfällig depression som man lagt bakom sig kan jag inte tänka mig är ett problem.

• Topcom

Men om man har en pappa som är tvilling, finns det då möjligheten att få tvillingar för dottern?

• Cizzi86

Enäggstvillingar är slump men tvåäggstvillingar ligger i släkten. Det är bara kvinnorna som "gör" att det blir tvillingar men männen kan föra genen vidare. Så om pappan är tvåäggstvilling så kan han föra genen vidare till sina barn.... hans Söner för genen vidare medan hans döttrar kan få tvillingar. Hoppas ni förstår:P

• Topcom

Ååh hoppas jag får tvillingar nästa gång jag blir gravid (a) mihihi

• Ninja05

Haha. Tar för givet att du driver..

Pannkakor skrev 2013-05-21 12:03:46 följande:
    Nej det är för att man inte ska psykbryt senare och vilja ha "sitt" barn.... det blir ju faktiskt ett biologiskt barn.

• slemtorsk i din bralla
    Ninja05 skrev 2013-05-21 14:36:11 följande:
    Haha. Tar för givet att du driver..
    det är ju inte ens möjligt då man inte vet vem som fått ens ägg eller om det blivit barn utav det...
  • Pannkakor
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-05-21 14:38:55 följande:
    det är ju inte ens möjligt då man inte vet vem som fått ens ägg eller om det blivit barn utav det...
    Jo man kan få veta om det blir ett barn, dock inte vilken familj som fått ägget.
    Och barnet har vid 18-års ålder rätt att få veta sitt ursprung. 
  • Pannkakor

Man bedömer ju om donatorn är lämplig och vilket motiv hon har för att donera, klart att hon måste vara psykiskt stabil.

• slemtorsk i din bralla
    Pannkakor skrev 2013-05-21 15:02:38 följande:
    Jo man kan få veta om det blir ett barn, dock inte vilken familj som fått ägget.
    Och barnet har vid 18-års ålder rätt att få veta sitt ursprung. 
    nej inte i Sverige så har du som donator inte rätt att veta mer än när det är stopp så att säga. Riktlinjerna från socialstyrelsen säger att man som donator inte bör vara upphov till barn i fler än sex familjer, man får vanligtvis inte donera fler än 3 cykler iaf .
    Däremot har du rätt i att barnet vid myndig ålder har rätt att få veta sitt ursprung, men det är ju inte alltid de vill det. Lagliga äggdonationer i Sverige är ganska nytt men reglerna kring det kan jag då jag läst in mig på det via min utbildning.
Svar på tråden Unga Mödrar (spoilertråd)