Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Puma86

Uppesittarkväll/Julafton!

Jag har en son som är 10 månader nu, fyller 1 år 5:e Januari! Han somnar ju på kvällarna runt 20 tiden och det jag undrar över är hur gör ni när ni ska iväg på kvällarna och är iväg hela familjen? Åker ni hem i tid till barnen ska sova lr hur gör ni? Har ni undantag där barnen får va uppe mycket längre än vanligt?
    Eller om ni har folk hemma hos er, hur gör ni när barnen somnat? Ja tänker på om vi ska uppesittakväll här hemma hos oss o när sonen har somnat så är man ju lite nojjig över hög ljudnivå så d inte väcker honom, vi bor i en ganska liten lägenhete så d hörs ju ganska tydligt allt som görs o sägs...
    Är man för fjantig när man tänker på att man vill att folk ska dämpa sig lite efter att sonen har somnat!? Eller om man vill vara hemma i tid till att han ska sova för natten?
    Hur skulle ni gjort nu när d gäller dagen innan julafton och på självaste julafton?

• Svar på tråden Uppesittarkväll/Julafton!
  • Nippertippan1

Första julen för oss, men han får lov att sova så gott han kan borta. Ska vi åka hem tills han vill sova så får vi åka hem kl.18 haha

• KIKINA

Vår son är 10 mån och somnar mellan 18-19 på kvällarna.
    Vi gör som vanligt om vi har folk här.
    kör så samma rutiner.
    Hans rum ligger vägg i vägg med vardagsrummet, men han är van med ljud.
    Om vi ska bort så tar vi med vagnen och han får somna i den i samma tid efter samma rutiner som hemma.
    Fungerar kanon.
    Han får aldrig vara uppe längre för då blir han övertrött istället.

• Puma86
    KIKINA skrev 2008-11-21 12:35:36 följande:
    Vår son är 10 mån och somnar mellan 18-19 på kvällarna. Vi gör som vanligt om vi har folk här. kör så samma rutiner.Hans rum ligger vägg i vägg med vardagsrummet, men han är van med ljud.Om vi ska bort så tar vi med vagnen och han får somna i den i samma tid efter samma rutiner som hemma. Fungerar kanon.Han får aldrig vara uppe längre för då blir han övertrött istället.
    Men hur gör ni om ni ska vara borta o han somnar borta o ni sen ska hem!? vaknar han inte då? D känns som att d pajjar hela natten lixom...
    Har gjort d misstaget en gång att ja tog upp honom när han vaknade sent på kvällen, efter d blev natten kaos! D rubbade hans nattro på nått sätt.. ja vet inte
  • KIKINA

Nu var det iof ett tag sedan vi var tvungen att ta bilen till någon bekant när han skulle sova. Oftast umgås vi med folk i samma by. Men för 3 mån sen fick han somna i vagnen och vi tog bilen hem. Han var helt klubbad och vaknade inte när vi satt ner honom i babyskyddet. Nu har vi bytt till en större bilstol, som är mer upprätt, så nu vet jag faktiskt inte :/

• qti88

Min son är 19 månader, vi är ALLTID hemma i tid till sovdags om det inte är något akut, isf ser vi till att han han sover i vagnen

• Puma86
    KIKINA skrev 2008-11-21 12:40:16 följande:
    Nu var det iof ett tag sedan vi var tvungen att ta bilen till någon bekant när han skulle sova. Oftast umgås vi med folk i samma by. Men för 3 mån sen fick han somna i vagnen och vi tog bilen hem. Han var helt klubbad och vaknade inte när vi satt ner honom i babyskyddet. Nu har vi bytt till en större bilstol, som är mer upprätt, så nu vet jag faktiskt inte :/
    Ja precis d e d ja menar.. i babyskyddet spelade d ju ingen roll.. där låg dom ju redan, men nu sitter dom ju rätt upp o Lukas ( min son ) Har svårt för att sova i bilstolen i vanliga fall!
  • fiamalm

Vi har vant vår kille att sova bort på tex golvet på filt och kudde som vi tagit med hemifrån, inga problem. Vi tar på honom pyjamas och sockar innan han somnar, sen är det bara på med jacka och mössa när vi åker hem, visst vaknar han men somnar sen i bilen och vaknar till när vi är hemma men somnar om.

hemma sover han gott i sin säng oavsett ljudnivå, han är inte känslig, sen hörde jag nånstans att om barnet somnar till ljud störs det inte av de om de vaknar till, om de däreomt somnar när det är helt tyst blir de känsligare för ljud.

Om du åker bort kan du ju även ta med vagnen om ni inte vill ha honom liggandes på golvet.

Jag tror helt och hållet att det beror på vad barnet är van vid, vi har nästan lite medvetet åkt bort ofta bara för att han ska vänja sig och vi inte ska bli tvungen att sitta hemma varje kväll.

• Nervis

Vår släkt bor ca 10 mil bort så ofta har barnen somnat i bilen på väg hem runt 17-18 tiden (somnar i vanliga fall runt 18.30-20.00) Men det brukar lösa sig. de vaknar när vi är framme men får lite välling och sen i säng igen. Det brukar inte vara nåt problem. Men om vi vet att det blir sent så att vi inte åker hem förrns ca 20.00 så har vi gett välling innan vi åker hem så kan man stoppa i säng direkt när vi kommer hem. Enda problmeet brukar vara stora tjejen som är 4 nu. Hon kan bli asförbannad innan hon väl kommit i säng igen, så det kan vara lite tumulltartat just när man kommer hem men sedan löser det sig. Kör bara på med samma rutiner som alltid även om de somnat innan läggdax, det är min erf att det är det bästa för om man låter dem vara uppe tills de blir trötta igen är det kört! Då har mna en riktig uppesittar kväll.

• planer på nr2

Lev som ni gjorde innan ni fick barn, jag tror att eran son vänjer sig och finner sig i situationen sålänge han har mamma och pappa där :)

• Nasse7

Så här gör vi: Vår son är ganska känslig för ljud och dessutom bli helt till sig om vi har gäster eller om han är borta. Han får vara uppe så länge han orkar dessa gånger. Om vi är borta och vet med oss att vi kommer vara borta långt efter hans läggtid så tar vi med resesängen. Ibland blir han trött och vill sova precis vid samma tid osm han brukar lägga sig och andra gånger vill han vara uppe längre.
    Om det bara är en skillnad på någon timme på läggtiden så försöker vi hålla honom vaken, men gör honom fördig inför natten med pyjamas, kvällsgröt osv, så får han somna i bilen på väg hem.
    SÅ det beror lite på situationen hur vi gör.

• kvinna 86

har en dotter på 7 1/ månad som sover 18.30 varje kväll.är vi borta nattar jag henne i sin vagn och när vi kommer hem lägger jag bara över henne i sin säng. ska vi åka bil brukar hon vakna till men likadant när vi kommer hem så somnar hon så fort jag lägger henne i sin säng hon är van vid ljud så här hemma behöver man inte vara tyst precis

• Puma86

Tack för alla svar! D låter nästan som ni har d som vi har d.. ni som har barn som inte störs av ljud alltså D ända ja bävar för nu då e att om han ska somna o att vi ska hem med honom i bilen då han oftast inte sover bra i bilen.. men får väl bara hoppas på d bästa helt enkelt o ta d som d kommer.. d händer ju inte så ofta som sagt! Nu e d bestämt att vi ska ha uppsittarkvällen hos min mamma som nästan bor grannar med oss så d blir smidigt att somna honom i vagnen o gå hem o bara lägga över honom i sin säng! Och på Julafton ska vi vara hemma hos oss så d blir ju bra.. hoppas inte d blir för mycket alkohol bara så folk gapar o har sig för mycket hehe

• fiamalm
    Puma86 skrev 2008-11-21 19:56:48 följande:
    Tack för alla svar! D låter nästan som ni har d som vi har d.. ni som har barn som inte störs av ljud alltså D ända ja bävar för nu då e att om han ska somna o att vi ska hem med honom i bilen då han oftast inte sover bra i bilen.. men får väl bara hoppas på d bästa helt enkelt o ta d som d kommer.. d händer ju inte så ofta som sagt! Nu e d bestämt att vi ska ha uppsittarkvällen hos min mamma som nästan bor grannar med oss så d blir smidigt att somna honom i vagnen o gå hem o bara lägga över honom i sin säng! Och på Julafton ska vi vara hemma hos oss så d blir ju bra.. hoppas inte d blir för mycket alkohol bara så folk gapar o har sig för mycket hehe
    Även om de vaknar tex när man åker hem så somnar de om till sist. Oftast lägger vi lillen i vår säng och då somnar han direkt, sen lyfter vi över honom till hans säng eller så sover vi ihop hela natten.
Svar på tråden Uppesittarkväll/Julafton!