• Kjell2

Hög sjukfrånvaro eller???

Du har 16 sjukdagar på lite över 100 arbetsdagar. Det är över 10% sjukfrånvaro. Rätt mycket.

/Kjell

• Kjell2
    bedasplace skrev 2008-11-21 18:29:40 följande:
    7dar var ju för en operation.Som dessutom bara görs en gång i livet.Återstår då 9 dar för sjukdom som alla drabbas av och det oftare än bara en gång om året.Men tipsa gärna om nån dunderkur som är bra för immunförsvaret?
    Svarade bara Ts´s fråga "Hög sjukfrånvaro eller???" och jämförde lite med de 2-4% vi har i snitt där jag jobbar. La inga värderinagar eller analyser på varför sen.

/Kjell
  • Kjell2
    bedasplace skrev 2008-11-21 19:27:20 följande:
    Men nu svarar jag dej :I snitt på vad?Ett år eller?ts har ju inte ens hunnit arbeta där ett år,eller ser du nåt som jag ser inte ser, så vad ska arbetsgivaren rimligtvis slå ut ts sjukdagar på menar du?Eller ska arbetsgivaren bara slå ut ts?fattar inte........??
    TS hade 16 sjukdagar på drygt 100 arbetsdagar. Ger en sjukfrånvaro på drygt 10%.

Där jag jobbar ligger snittet, på alla anställda, för sjukfrånvao på ca 2-4%. På motsvarande period som TS jobbat, drygt 100 dagar, skulle det ge 3-5 dag sjukfrånvaro, dvs lägre än vad TS hade.

/Kjell
  • Kjell2

Jag tog och räknade ut det mer noggrant, blir 14%.

Det är inte allmängiltigt men under de åren jag har varit chef har jag sett en tydlig tendens att det är samma personer som ständigt har hög sjukfrånvaro. Vissa verkar bara vara mera friska än andra.

Så jag kan delvis förstå TS arbetsgivare även om det låte som olyckliga omständigheter. Nu kan det ligga mera bakom. Det är inte alla chefer som vågar ge den riktiga anledningen för en ej fortsatt provanställning och då kan den höga sjukfrånvaron vara en smidig undanflykt. Även om man inte behöver ange någon orsak så vill man ofta ge ett svar när frågan dyker upp.

/Kjell

Svar på tråden Hög sjukfrånvaro eller???