• Hallonböna

Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

Jag kan inte sluta irritera mig på att våran kisse levererades med kortklippta klor när vi hämtade honom. Han var då 16 veckor. Han kunde inte klättra, vässa klorna eller hålla fast sig om han var på väg att kasa ner från soffan eller dyl.
    Vi tyckte jätte synd om honom.
    Får man verkligen göra så? Är det vanligt?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?
  • sAiLe05

Jag klippte alltid klorna på våra innekatter. När dom sen omskolades till utekatter fick dom dock ha klorna ifred.

Elias o Elvin
  • Hallonböna
    Fam SuorantaDahl skrev 2008-11-22 20:37:03 följande:
    Men vaddå hur korta va dom??
    de var helt rundade så han inte fick nåt grepp om han tappade balansen nån stans, utan damp i golvet
  • Lady Namárië
    Fam SuorantaDahl skrev 2008-11-22 20:37:03 följande:
    Men vaddå hur korta va dom??
    ag undrar detsamma. Vår (inne)katt kan då både klättra, vässa klorna och hålla fast sig även med nyklippta klor. Däremot kan han inte förstöra möbler, fastna i filtar/tröjor/tygsaker eller råka göra illa någon.
    Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • Hallonböna
    Kantarellen skrev 2008-11-22 20:36:09 följande:
    Klart man skall klippa klorna på en kattunge, kur kul tror du det är för kattmamman annars? Och hur skall man lära en vuxen katt att få klorna klippta om man inte börjar när katten är liten?
    kattmammor klarar det utan problem och har gjort i alla tider. Och varför ska man klippa klorna när katten är vuxen?
  • Hallonböna
    viseversa skrev 2008-11-22 20:35:09 följande:
    varför skulle det vara djurplågeri.Det gör ju inte ont att klippa klorna och dom växer ju ut igen.
    jo jag menar inte att det skulle göra ont, men katten kan ju inte vara katt utan sina klor.
  • Lady Namárië
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:41:10 följande:
    Och varför ska man klippa klorna när katten är vuxen?
    Varför skulle man inte klippa klorna på en innekatt?
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:42:06 följande:
    men katten kan ju inte vara katt utan sina klor.
    Hur menar du?
    Once upon a time we grew up on stories and the voices in which they were told /Taylor Mali
  • Meah
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:37:47 följande:
    hundar klättrar ju inte som en katt, så det tycker jag är väldigt stor skillnad.Våran kisse var iaf. lite "handikappad" till hans klor hade vuxit ut igen. Nu kan han göra riktiga rivstarter och vända snabbt på mattan, som han inte kunde förut.
    Har man innekatter växer klorna likadant som en hunds klor. Vår katt klättrar INTE inne iaf. Den hoppar mest. Klipper man intill pulpan blir de inte handikappade. Vår katt gör rivstarter och allt vad en innekatt kan göra. Klorna växer ut pricis som på hundarna. Alltså är det inte ngn skillnad i min mening. Kan tillägga att vår katt vässar klorna fast klorna är klippta.
  • Majsan70

Vi klipper klorna regelbundet på våra kattunger..och vuxna katter med för den delen. Klättrar gör dem i vilket fall som helst.
    Vi börjar klippa klorna när ungarna är ca 8 veckor gamla, så är de vana o lugna för resten av livet sen.

• Hallonböna
    Lady Namárië skrev 2008-11-22 20:40:54 följande:
    ag undrar detsamma. Vår (inne)katt kan då både klättra, vässa klorna och hålla fast sig även med nyklippta klor. Däremot kan han inte förstöra möbler, fastna i filtar/tröjor/tygsaker eller råka göra illa någon.
    nej han kunde inte klättra upp längs pelaren i sin klätterställning. Och hos oss får han "förstöra" möbler och han fastnar inte i tygsaker eller råkar göra illa någon, trots att han har sina klor hela.
  • Meah

Har man innekatter och de har för långa klor är det inte bra. De kan fastna med klorna i tyg, mattor mm och göra illa sig mer än de borde om klorna inte klipps. En gång klippte vi inte klorna på ett bra tag och vår katt fastnade med klorna lite här o där, vilket man såg var obehagligt för honom. Det gör "ju" ONT att fastna för dem. Nä, jag klipper!!

Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?