• Hallonböna

Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

Jag kan inte sluta irritera mig på att våran kisse levererades med kortklippta klor när vi hämtade honom. Han var då 16 veckor. Han kunde inte klättra, vässa klorna eller hålla fast sig om han var på väg att kasa ner från soffan eller dyl.
    Vi tyckte jätte synd om honom.
    Får man verkligen göra så? Är det vanligt?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?
  • Hallonböna
    Alexandra84 skrev 2008-11-22 20:33:43 följande:
    Om det är en innekatt så ska klorna klippas just för att dom inte slipas ner på samma sätt som en ute katt, och för att dom inte ska skada möbler m,m. Så lite konstigt tycker jag det är om dom gjort det utan att tala med er hur ni tänkt göra med er katt.En utekatt ska man inte klippa på eftersom dom behöver klorna för att försvara sig med och klättra.
    men en katt vill alltid ha sina klor vassa. Om de slits ner så vässar katten klorna för att det översta skitet ska lossna så att den nya vassa klon under kommer fram och så vill också innekatter ha det. Det finns absolut inget behov till kattens fördel att klippa de!
  • Hallonböna
    Lady Namárië skrev 2008-11-22 20:43:40 följande:
    Hur menar du?
    jag menar att vissa djur har vissa behov, ett visst sätt att leva. Katter mår bra av att klättra. De behöver sina klor för att hålla fast sig om de skulle tappa balansen.
    Har du inte sett hur mycket kattungar klättar, mest hela tiden (om de kan). De behöver det för att utveckla kroppens muskelmassa och för att de älskar det!
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:51:57 följande:
    jag menar att vissa djur har vissa behov, ett visst sätt att leva. Katter mår bra av att klättra. De behöver sina klor för att hålla fast sig om de skulle tappa balansen.Har du inte sett hur mycket kattungar klättar, mest hela tiden (om de kan). De behöver det för att utveckla kroppens muskelmassa och för att de älskar det!
    Jag kan garantera dig att det går utmärkt att klättra även med klippta klor. Det var nog bara så att katten var nyklippt och inte van o därför inte klarade av det.

Mina katter klättrar både i träd o på annat trots sina vältrimmade klor.

Att man klipper beror ju på att en innekatt inte sliter sina klor lika mycket som en utekatt. Vässa klorna kan de göra ändå.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 20:44:08 följande:
    Har man innekatter växer klorna likadant som en hunds klor. Vår katt klättrar INTE inne iaf. Den hoppar mest. Klipper man intill pulpan blir de inte handikappade. Vår katt gör rivstarter och allt vad en innekatt kan göra. Klorna växer ut pricis som på hundarna. Alltså är det inte ngn skillnad i min mening. Kan tillägga att vår katt vässar klorna fast klorna är klippta.
    katten vill att klorna ska bli vassa, det är därför den vässar!
    Har den friska långa klor så vässar den inte lika ofta som om de är klippta.
    En katts klor kan inte bli övervuxna som en hunds. När katten vässar sin klor, om de är långa vill sänga, så lossnar den översta biten på klon. Den kan alltså aldrig bli för lång, även om det är en innekatt.
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 20:44:08 följande:
    Har man innekatter växer klorna likadant som en hunds klor. Vår katt klättrar INTE inne iaf. Den hoppar mest. Klipper man intill pulpan blir de inte handikappade. Vår katt gör rivstarter och allt vad en innekatt kan göra. Klorna växer ut pricis som på hundarna. Alltså är det inte ngn skillnad i min mening. Kan tillägga att vår katt vässar klorna fast klorna är klippta.
    anledningen till att den inte klättrar är ju för att ni har klippt klorna
    klart att katten kan göra rivstarter men inte tvärvända, som katter normalt kan.
  • Trasig Udda Strumpa

jag tycker en katt ska få ha sina klor i fred katten försvarar sig oxå med klorna och en katt vill alltid ha vässade klor
    och det brukar katterna lära sig hur dom ska göra för o inte fastna i saker o ting

en innekatts klor kan bli rätt långa och då får man försiktigt klippa dom en bit men man märker efteråt att katten vill få dom vassa igen klöser extra mycket ett tag på saker o ting

• Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-11-22 20:46:37 följande:
    Vi klipper klorna regelbundet på våra kattunger..och vuxna katter med för den delen. Klättrar gör dem i vilket fall som helst.Vi börjar klippa klorna när ungarna är ca 8 veckor gamla, så är de vana o lugna för resten av livet sen.
    men hur menar du med lugna för resten av livet? är inte det att ta bort en del av kattens personlighet för att anpassa den till någon som ni tycker är angeläget?
  • Jesster
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:54:46 följande:
    En katts klor kan inte bli övervuxna som en hunds. När katten vässar sin klor, om de är långa vill sänga, så lossnar den översta biten på klon. Den kan alltså aldrig bli för lång, även om det är en innekatt.
    Det är inte sant.
    Klipper vi inte klorna på våra innekatter så växer de runt och borrar in sig i trampdynan.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Hallonböna
    Meah skrev 2008-11-22 20:48:16 följande:
    Har man innekatter och de har för långa klor är det inte bra. De kan fastna med klorna i tyg, mattor mm och göra illa sig mer än de borde om klorna inte klipps. En gång klippte vi inte klorna på ett bra tag och vår katt fastnade med klorna lite här o där, vilket man såg var obehagligt för honom. Det gör "ju" ONT att fastna för dem. Nä, jag klipper!!
    men hur gammal är katten? en ung katt har ju inga som helst problem med att dra in sina klor.
  • Hallonböna
    Majsan70 skrev 2008-11-22 20:54:36 följande:
    Jag kan garantera dig att det går utmärkt att klättra även med klippta klor. Det var nog bara så att katten var nyklippt och inte van o därför inte klarade av det.Mina katter klättrar både i träd o på annat trots sina vältrimmade klor.Att man klipper beror ju på att en innekatt inte sliter sina klor lika mycket som en utekatt. Vässa klorna kan de göra ändå.
    okej, ja för det var verkligen synd om honom. Han kunde inte hantera sin egen kropp och ramlade flera gånger.
Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?