• Hallonböna

Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?

Jag kan inte sluta irritera mig på att våran kisse levererades med kortklippta klor när vi hämtade honom. Han var då 16 veckor. Han kunde inte klättra, vässa klorna eller hålla fast sig om han var på väg att kasa ner från soffan eller dyl.
    Vi tyckte jätte synd om honom.
    Får man verkligen göra så? Är det vanligt?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?
  • Majsan70
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:58:55 följande:
    men hur menar du med lugna för resten av livet? är inte det att ta bort en del av kattens personlighet för att anpassa den till någon som ni tycker är angeläget?
    Jag menar att man vänjer dem från början vid kloklippning, som med att bada dem o borsta dem o allmänt kunna hantera dem.

Att klösa o vässa klorna för katterna är revirmarkering o det går lika bra med klippta klor. Eftersom de inte slits så blir de onaturligt långa, precis som för hundar.
  • Rigmor Mortis

Jag klipper klorna på mina innekatter, dock aldrig så kort så de "inte kan vara katter" så att säga (alltså kan de fortfarande klättra utan problem). Att klippa så kort så katten kanar ner från en soffa tycker jag är elakt.

• Meah
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:56:49 följande:
    anledningen till att den inte klättrar är ju för att ni har klippt klorna klart att katten kan göra rivstarter men inte tvärvända, som katter normalt kan.
    Vår katt klättrar inte för han är... INNEKATT...
  • Rigmor Mortis
    Meah skrev 2008-11-22 21:02:38 följande:
    Vår katt klättrar inte för han är... INNEKATT...
    Mina katter klättrar trots att de är INNEKATTER. Det gäller att förse dem med saker att klättra på.
  • Rigmor Mortis
    Majsan70 skrev 2008-11-22 20:54:36 följande:
    Jag kan garantera dig att det går utmärkt att klättra även med klippta klor.
    Beror på hur kort de klipps. En av mina fick sina klor klippta hos veterinär, han klippte ända intill pulpan visade det sig - och hon kunde inte klättra förrän de vuxit ut en bit.
  • Kantarellen
    Hallonböna skrev 2008-11-22 20:54:46 följande:
    katten vill att klorna ska bli vassa, det är därför den vässar! Har den friska långa klor så vässar den inte lika ofta som om de är klippta. En katts klor kan inte bli övervuxna som en hunds. När katten vässar sin klor, om de är långa vill sänga, så lossnar den översta biten på klon. Den kan alltså aldrig bli för lång, även om det är en innekatt.
    Katter klöser för att få bort lösa lager från klorna, när de är klippta behöver de klösa oftare eftersom klorna flagar mer, men det beroe även på klotång och klippteknik. Att katters klor inte kan förväxa och bli för långa är helt felaktigt, har sett flera sådana klor, oftast beror det på att katten är dålig på att klösa.

Sen måste jag hålla med flera som tidigare skrivit i tråden, katter kan både klättra, rivstarta och vända med korta klor. Däremot slipper katterna skada sig själva, mig eller mina kläder av misstag.
  • Hallonböna
    Trasig Udda Strumpa skrev 2008-11-22 20:58:39 följande:
    jag tycker en katt ska få ha sina klor i fred katten försvarar sig oxå med klorna och en katt vill alltid ha vässade klor och det brukar katterna lära sig hur dom ska göra för o inte fastna i saker o ting en innekatts klor kan bli rätt långa och då får man försiktigt klippa dom en bit men man märker efteråt att katten vill få dom vassa igen klöser extra mycket ett tag på saker o ting
    precis

fast jag har haft katter i hela mitt liv och jag har aldrig varit med om att de har haft problem med att fastna i någonting.
    Bara när de har blivit väldigt gamla.
  • Meah

Förstå mig rätt! Katternas klor blir visst för lång då de är INNE!
    De kan fastna och kan göra sig ordentligt illa om man inte klipper dem. En innekatt lever med helt ANDRA förhållanden än vad utekatter gör. Är katterna ute ska klorna inte klippas.

Som majsan 70 skriver så är vässning av klorna en revirmarkering inte för att som du sa att de vässar klorna pga att de vill att de ska vara vassa... och vässning av klorna gör de ute pga revirmarkering, det kan jag visa på en av våra syrener som en eller flera katter har gjort på vår syren (som jag älskar).
    Vår katt som vässar klorna på sin klösbräda vässar inte det oftare pga att vi klipper klorna...
    Har du läst ngn kattbok innan du köpte din katt? En liten fundering bara...

• Hallonböna
    Jesster skrev 2008-11-22 20:59:51 följande:
    Det är inte sant.Klipper vi inte klorna på våra innekatter så växer de runt och borrar in sig i trampdynan.
    men är inte det för att de har varit vana vid att bli klippta innan då? jag har aldrig hört talas om detta fenomen och jag har ändå träffat väldigt många katter.
  • Majsan70
    EKJ76 skrev 2008-11-22 21:06:53 följande:
    Beror på hur kort de klipps. En av mina fick sina klor klippta hos veterinär, han klippte ända intill pulpan visade det sig - och hon kunde inte klättra förrän de vuxit ut en bit.
    Självklart, men man måste ju klippa med förstånd. fast det är ju en vanesak oxå.
Svar på tråden Djurplågeri att klippa klorna på kattunge?