• Petronella77

Pellets frågor???

Nu behöver jag lite hjälp med pellets.
    Vad ligger ni på i månaden som eldar med pellets? Och hur mycket pellets går det åt och vad kostar pellets?? Berätta gärna lite om hur det funkar och så, är helt nollställd på detta med pelletsGenerad

• Svar på tråden Pellets frågor???
  • Thursday
    hotten skrev 2008-11-26 14:56:37 följande:
    varför är det flera här som köper i små säckar pallvis?, det blir ju mycket dyrare än att köpa en stor säck.. allra billigaste brukar väll bli om man tar med en bil å fyller en behållare om man har en sådan behållare å plats med så mycket.idispidis: ok här var sotaren för typ 1 månad sen å de kostade under 500,-..
    Tja, vi har ingen stor behållare och måste lagra pelletsen i ett uthus, ca 15 meter från huset. Det är helt enkelt alldeles för otympligt att få en påse med ett halvt ton i. För det första skulle vi ju aldrig få in den i uthuset ens, och sen skulle vi behöva springa med... hinkar typ? för att fylla på.
  • Jullesmamma

Vi har plats att ta emot "bulk" men numera kräver vissa leverantörer att man har speciell koppling också, dessutom dammar det ner hela källarvåningen...
    Så vi har gått över till småsäck!
    Vi har ca 250 kvadrat att värma och det går i snitt ca 1 pall/månad.

• Jullesmamma
    Petronella77 skrev 2008-11-25 17:39:01 följande:
    DriftskostnadUppvärmning: 12000 kr/årElförbrukning: 10 000 kr/årVA: 4 000 kr/årSotning: 1 500 kr/årFörsäkring: 2 000 kr/årTotalt: 29 500 kr/årTänkte på det här med driftkostnaderna. Är pellets inräknad i uppvärmingen?? Eller kommer ´det till extra?
    I det exemplet är ju pelletsen = uppvärmning, men ta reda på hur mycket det går åt och vad ni kan köpa det för, de som angett uppgiften kanske har väldigt bra kontakter som ni inte har...
    Försäkringen lät billig! VA har jag ingen aning om...
  • hotten

Idis: ok, men springer ni med varje påse fram å tillbaka, är ju samma sak som att springa med hink isåfall (om ni hade fått in säcken alltså).
    när vi byggde huset så sätte vi pannrummet i uthuset dels för brandsäkerhet å för att ha en garage port brevid så man kan dumpa in säcken där (eller använda som föråd, ha extra bil i osv.. helt enkelt kunna få max av utrymmet)
    andra med gamla hus som har pannrummet i källaren/ett rum på markplan öppnar fönstret och har en tratt/ruchkana som de kan fylla på pelletsengenom med hink typ varannan dag,,
    några andra konster har jag aldrig hört he he, MEN det är kanske en sak att ha i åtanke när TS kollar på huset, hur smidigt kan man göra med pelletsen?

• Petronella77
    Jullesmamma skrev 2008-11-26 17:26:03 följande:
    I det exemplet är ju pelletsen = uppvärmning, men ta reda på hur mycket det går åt och vad ni kan köpa det för, de som angett uppgiften kanske har väldigt bra kontakter som ni inte har...Försäkringen lät billig! VA har jag ingen aning om...
    Ja tack så mycket, ska självklart kolla upp allt detta på lördag när vi kollar på huset.
  • Thursday
    hotten skrev 2008-11-26 17:50:09 följande:
    Idis: ok, men springer ni med varje påse fram å tillbaka, är ju samma sak som att springa med hink isåfall (om ni hade fått in säcken alltså).
    Alla gör väl som de själva vill, men självklart är det smidigare att bära färdigförpackade påsar à 16 kilo än att fylla i hink och gå med. Det är väl en fråga om pris jämfört med jobb, som mycket annat. Men att det skulle vara obegripligt varför man köper på småsäck - då har man nog dålig fantasi...
  • hotten

självklart, jag har bara svårt att förstå att så många verkar tycka det är värt typ 10 000,- extra per år att få bära säckar än hinkar.. men visst smaksak!

• Thursday
    hotten skrev 2008-11-27 13:37:29 följande:
    självklart, jag har bara svårt att förstå att så många verkar tycka det är värt typ 10 000,- extra per år att få bära säckar än hinkar.. men visst smaksak!
    Men shit, hur billigt köper ni egentligen? Ta OKQ8 som exempel. 1 pall à 832 kilo kostar idag 2 413 kr. Vi gör av med 8 pallar om året, d.v.s. 6 656 kilo, vilket i småsäck kostar 19 304 kr. Om vi skulle köpa i storsäck à 500 kilo skulle vi behöva drygt 13 sådana. De kostar idag på samma ställe 1 413 kr, d.v.s. 18 369 kr. Skillnaden blir mao drygt 900 kr (egentligen mindre eftersom jag då räknat 13 storsäckar, vilket inte är något mindre än 8 pallar).

Talar du om för mig var jag kan köpa 6,5 ton för mindre än 10 000 kr så ska jag gladeligen beställa storsäck och gå med hinkar!
  • hotten

vi köper från olika ställen, mindre privata mm. men för att nämna en större leverantör så köpte vi förra året tex från K-rauta 500 kg säckar för 700,- (hämtpris såklart, med släp kan man tar en säck fint)
    det blir 9100,- för 6,5 ton om jag inte räknar galet.
    de billigaste jag sett små säckar har vart CA 2500,- per ton.

Till denna vinter har vi inte ännu köpt,

• Gela O

Vi har självpåfyllande bulkförråd, fyller 2 ggr per år, har för mig att senaste fyllningen kostade ca 6 500. Nu är det dags att fylla igen och det verkar som att priserna har gått upp något.

• saffe

Hej stockhorvan pellets i Hultsfred tar 2130 kr för en pall 832kg (52x16kg säckar)storsäck kostar ca840kr 800kg bulk ca 2400kr ton . Dom säger att gör man av med 3kubik olja så går det åt ca 7-8 pall pellets. den som sa att det dammar så mycket av eran pellets borde prova stockhorvan pellets från hultsfred.inget dam o det går inte åt så mycket. är helnöjd med den pelletsen

• Petronella77

Hmm kanske en liten dum fråga, men hur sjutton får man hem en pall med pellets?? Kommer det med lastbil och måste man då betala hemkörning okcså???

• Thursday
    Petronella77 skrev 2008-11-27 21:27:35 följande:
    Hmm kanske en liten dum fråga, men hur sjutton får man hem en pall med pellets?? Kommer det med lastbil och måste man då betala hemkörning okcså???
    Den kommer med lastbil och tar man som vi hem fyra pallar åt gången så tar de inget extra för leverans.
  • Thursday
    hotten skrev 2008-11-27 17:18:28 följande:
    vi köper från olika ställen, mindre privata mm. men för att nämna en större leverantör så köpte vi förra året tex från K-rauta 500 kg säckar för 700,- (hämtpris såklart, med släp kan man tar en säck fint) det blir 9100,- för 6,5 ton om jag inte räknar galet. de billigaste jag sett små säckar har vart CA 2500,- per ton. Till denna vinter har vi inte ännu köpt,
    Jag ska absolut kolla upp det, men det verkar alldeles för billigt för att vara sant. Enligt prisinfo på nätet är det billigaste på bulk just nu 1850 kr per ton, d.v.s. 925 kr per 500 kilo, men det är bara en leverantör som tar så lite, alla andra leverantörer ligger över 2400 kr per ton för bulk. (Bulk är såvitt jag vet det absolut billigaste sättet att köpa?)
  • Jessica84

vi satte in pellets april 07. Beställde då hem 5pallar pellets, kom en last bil hemmed dem och chauffören tog sen en truck och placerade pallarna där vi ville ha dem.
    Nu var det ingen direkt vargavinter och vi hade 21 grader i huset som är dåligt isolerat på 122 kvm.
    I maj08 beställde vi hem 4 pallar och har nu idags läget ca 1½pall kvar.
    Vi köper pellets via agrol, kostar ca 9500 för 4 pallar, 1 pall innehåller 52 säckar á 16 kg.

Nu har vi en riktig pellets panna, vet att det är mer effektiv än en "gammal" oljepanna som man monterat på en pelletsbrännare på, den förbrukar mer pellets och man måste städa oftare med en sådan.

Hoppas du fick lite klarhet?

Svar på tråden Pellets frågor???