Inlägg från: pseudonym1 |Visa alla inlägg
  • pseudonym1

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Alice: Fy vad jobbigt ni verkar ha det! Vet att man inte ska jämföra problem men i jämförelse så känns ju våra sömnproblem lite löjliga.. Hoppas att det blir bättre snart! Du har verkligen kämpat länge nu!

Linda: Tack för tipset. Vi gjorde ju så en annan gång men jag ledsnade på att springa in i ett annat rum 100 ggr/natt så sängen åkte in till oss igen. Men inatt har vi ställt den i hennes rum så kanske jag åtminstone slipper att vakna av täck-prasslet när hon vänder sig om!

Jag ringde till bvc imorse och var helt hysterisk.. Tappade det fullständigt o grät o bad om hjälp.. Hon ringde upp en på barnmedicin som ringde tillbaka och jag fick snackat lite med henne.
    Hon förklarade att det inte finns någon medicins behandling men var väldigt trevlig o förstående så jag fick ett bra samtal iaf med många tips.

Nä, nu ska jag lägga mig så får vi se hur länge man får sova inatt.

• pseudonym1

God morgon!
    Natten har varit ganska bra här!
    Hon somnade kl 19.30 och denna gång så ammade jag henne men såg till att hon var vaken då jag la henne i sängen.
    Hon sprattlade runt lite och efter att ha smekt henne på ryggen så somnade hon.
    Vi gick o la oss runt halv 10 och kl 02.30 vaknade hon så det är ju jättebra! Sen var det livat i huset (lånar hennes rosa öronskydd)tills kl 05.00 och hon somnade då på mig samtidigt som jag kliade henne på ryggen (väldigt mysigt men inte så bekvämt).
    Sen sov hon till 07 och jag gick då upp med henne och gav henne gröt. Har alltså inte ammat någon gång inatt o tänker inte göra det förrens runt lunch.

Så jag är såpass utvilad att jag gärna kommer idag till dig Maria!
    Men vi har nya dagsovtider som jag måste hålla stenhårt på och hon ska sova kl 12. Tänkte att jag går hemifrån kl 12 till dig men är det försent o komma runt 1/halv 2? Sitter ni hos dig ett tag så hinner jag ju vara med en liten stund!

• pseudonym1

Alex: Vad bra! Då är ni kvar där iaf Jag kommer ju inte förrens runt 1-halv 2 så om du kan så kan du ju köpa med sushi till dig så betalar jag den ist. Eller så får du en när vi kommer!

Mica: Alltså, hon ringde nog mig mest för att jag va hysterisk när jag ringde till bvc. Tror min bvc-sköterska ville att jag skulle få lite "terapi-samtal" (herregud.. jag grät o sa "ni får komma o hämta henne, jag orkar inte mer". Sen efteråt så blev jag helt nojjig att de skulle skicka soc på mig).

Jag tänkte på det där med att hon sa att det inte fanns någon medicinering först efter att vi lagt på. Hon sa ngt om att man i extrema fall kan behandla men att det är så ovanligt så det knappt sker..
    Skriver upp det jag kan komma ihåg;
    1. Inte amma/vagga eller annat henne till sömns utan se till att hon somnar och förstår att hon somnar i sin egna säng.
    Hon snackade om att vi inte utvecklat vårt sömnmönster sen grottiden och att vi då ofta vaknade för att se sig om att det var lugnt o somna om..
    Hon menade oxå att om man ser till att hon somnar i sin säng så ´är det lättare att hon somnar om eftersom det ser ut som det gjorde sist hon somnade.

2. Vara ute mkt på dagen i luften.

3. Aktivera henne, bland annat träffa andra barn.

4. Ha extremt fasta rutiner. HOn sa att det bästa för sömnen är att ha löjligt fasta rutiner (hon sa att man t.om helst ska ha samma färg på skeden till maten, dvs extrema rutiner).

Sen kommer jag inte ihåg mer.. Men jag ska låna nån bok om sömn för jag tror det är lättare att förstå och ha tålamod om man vet om lite varför de sover som de gör!
    Hoppas ni får sova hos svärföräldrarna idag!

• pseudonym1

Jenny: Ja, visst är den.. Om det bara va att "se till att hon somnar" så hade jag kanske inte ringt
    Jag har varit lite anti ang rutiner för både jag o patric gör ofta mkt saker o är ofta bortbjudna med övernattning osv..
    Men jag ska prova att köra så gott det går ett tag framöver utan att gå till överdrift. Men sova borta kommer vi nog inte göra förrens det satt sig lite mer!

Elly har ju sovit dåligt sen start egentligen.. Men man har hela tiden läst att det är tillväxtperiod/seperationsperiod/tänder, ja allt vad det kan vara..
    Det var en period som hon sov 3 h första passet och sen 2 timmars-pass resten av sömnen. Det var nog den bästa perioden o varade någon månad om jag inte minns fel.
    Vet dock inte om vi gjorde ngt speciellt då.
    Nu har vi gjort 11 nätter utan ammning förrens 4 på morgonen och från o med natten som var så ska jag även ta bort den ammningen.
    Sköterskan trodde att hon kan bli förvirrad av 4-ammningen och att det säkert blir bättre om hon inte får förrens vi ska upp.
    Ska prova det ett tag (det gick ju inatt efter 2½h) och förhoppningsvis så förstår hon snart att det inte blir mer tutte på natten!

Däremot så vill jag verkligen behålla morgonammningen (den innan man går upp) ett tag till. Det fungerar dessutom med mina arbetstider eftersom jag alltid är hemma vid den tiden.
    Trodde inte att jag skulle vilja amma så här länge men vi båda gillar det så den lilla ammningen på morgonen skulle jag bli jätteglad om vi kunde behålla. Men sen räcker det för mig iaf.
    Skrutt håller nog inte med

• pseudonym1

Tack själv Maria för fikat o promenaden

Linda: Jag har läst den boken för ett tag sen, har den hemma (då jag va som tröttast så jag fick ingen riktig röd tråd). Men tack så mkt ändå!

Kajsa o Ann-sofie: Hoppas era killar kryar på sig o att denna natten blir bättre!

Mica: Ja, skeden var väl lite o ta i.. Vet inte om hon menade allvar eller om hon bara ville påpeka att det är bra med riktigt fasta rutiner! Skönt att ni fick sova igår!

Igår gick jag ut o tog några glas vin med några kompisar. Eftersom jag ändå inte ska amma henne på natten så drack jag det jag kände för vilket är första gången på snart 2 år..
    Men det konstiga är att jag faktiskt inte kände av mkt alls (så som vi pratade om igår Maria).
    Jag borde blivit ganska berusad men kände mig lite salongsberusad bara vilket ju va skönt!

När jag kom hem så var jag livrädd för att det skulle vara full kabalik hemma men efter att ha öppnat dörren (kom hem halv 4) så var det helt tyst o alla sov (svärmor sov över oxå).
    Patric berättade att hon vaknat till någon gång men somnat om när han smekte henne på rumpan.
    Jag somnade o elly vaknade halv 5 och då la patric henne brevid sig och hon somnade om (har aldrig hänt) till 6 då de gick upp.
    Så himla skönt att allt gick bra
    Nu ska jag inte amma henne förrens ikväll vilket gör att det blir 1 ammning idag bara

Jag som längtat så efter att få gå ut igen måste faktiskt säga att jag troligtvis mest längtat eftersom jag inte kunnat..
    Det var trevligt men inte alls så roligt som jag föreställt mig. O idag har jag känt mig lite urk men nu är det lite bättre

• pseudonym1

Alex: Ha, ha.. Jag får väl inspektera "organen" noga för o vara säker
    Nä, han var inte med. Det var de nya som utbildat sig klart..
    Utan att säga för mkt, jag är ju inte helt objektiv även om jag försöker vara det, men jag fattar inte varför det blev sån nyhet att tidning/tv tog upp det eftersom det skedde helt privat på en vanlig privatfest.
    Sen togs inte korten på festen utan hade tagits i ett vapenvalv flera veckor före.
    Korten visades upp på festen fast det har lite låtit i media som att de stått berusade på festen, nakna o poserat med ett vapen..
    Sen kan man ju ha åskikter om mognadsgraden av det hela men det är ju en annan fråga

Förresten alex.. Har du varit på öppna förskolan på kåken många ggr? Jag har gjort så lite bebissaker med Elly det sista så jag funderar på att åka dit i veckan. Det är väl på tis?

Jippi!! Inatt var fjärde natten i rad som Elly sovit från ca 19.30 till 03.30 eller lite mer t.om.
    Hon är väldigt svårsövd efter det o småslumrar men jag tycker det går riktigt, riktigt bra nu! Ammar bara 1-2 ggr/dag just nu
    Och imorse så drog Elly säkert 100 ml välling i patrics knä. Hennes rekord innan är 20 ml och jag hoppas att vällingflaska kan vara lösningen runt morgonkvisten så man får några fler timmar.

• pseudonym1

Alex.Tack för tiderna! Ska nog gå dit några ggr så hon får leka av sig för hon har tröttnat stabilt på leksakerna här hemma nu.
    Jag tror oxå att det blir en grej av det hela med tanke på att polisen ligger lite i blåsväder just nu o då gräver man upp allt man kan hitta..
    Visst, inte så hög mognadsnivå på just det där men annars så tycker jag inte att man behöver grotta sig i vad människor (oavsett vilket yrke de har) gör privat så länge som det inte är brottsligt eller någon annan far illa av det..
    Jag bryr mig iaf inte vad andra gör privat så länge som det inte berör någon annan.

Ann-sofie: Jag har börjat slappna av nu när jag lägger mig o är inte lika nervös för att hon ska vakna längre. Gick o la mig halv 10 igår så jag fick mig flera timmar. sen fick jag 3 timmar i morse oxå då patric tog henne. Så nu leker livet

• pseudonym1

Linda: Va? Tycker ni inte om att leka vid den tiden? Konstigt, trodde jag alla gjorde
    Jag sover mkt bättre nu. Har börjat slappna av o ligger inte på helspänn längre. Hoppas verkligen att det här håller i sig!

Jenny: Klart man vaknar om man har massa fisar som ligger på vänt
    Vad skönt det skulle vara om hon slutar självmant! Det är ju drömscenariot!

Såg förut ngt stort vitt på höger sida där framtänderna kommer att komma så det är nog en bamsing som håller på o bryta genom där..

• pseudonym1

Grattis alla stora 1-års-bebisar!!

Mica: Vad skönt att han sovit lite bättre! Hoppas det vänder för er nu!
    Elly sov kanon i natt oxå! Somnade 19.30 och vaknade runt 3 men somnade om genom lite klapp på rumpan. Sen vaknade hon kl 4 och patric provade då att ge henne 120 ml välling vilket hon slukade (herregud.. för några dagar sen var jag nöjd om hon drack 20 ml).
    Hon somnade då lätt om mellan oss till kl 7

Hoppas på att kunna göra så här framöver. Dvs att hon sover till morgon o får sig en vällingflaska så hon somnar om lite längre.
    Nu känner jag iaf att jag kommer att kunna börja jobba i mars utan att vara orolig över nätterna.
    Det märks iaf att hon sover bättre nu för hennes humör på dagarna är så mkt bättre.
    Innan var hon en grinpelle men nu är hon en riktigt glad tjej

Lotta: Usch, är du sjuk nu igen.. Krya på dig!!

• pseudonym1

Emelie: Vad skumt att det kan bli så.. Hoppas det försvinner snart då!

Lena: Vart ligger det? Har inte hört talas om det stället..

Alex: Tack för idag! Du får be din kompis om ursäkt igen för att vi va ett sånt uruselt sällskap! Elly hälsar o lovar att hon ska skärpa sig om det bli någon mer gång!
    Jag kände mig som en kvinna som åkt och hämtat sitt barn från dagis efter att ha gått av sitt pass..som prostituerad
    Patric tyckte att jag såg ut som ett spöke runt ögonen när jag kom hem *taskigt*

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV