Inlägg från: pseudonym1 |Visa alla inlägg
  • pseudonym1

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Jenny: Grattis till en bra svärmor
    Elly har oxå haft ögoninfektion.. Vi fick pencelin i ögondroppar o efter ett tag var det borta. Ser inte roligt ut när ögat är helt igenbommat sådär..

• pseudonym1

Välkommen hem Mica med familj! Vad skönt att han mår bra igen!
    Det kan nog vara ett jätteroligt o givande yrke och 4 år går fort, du är ju så ung
    Jag tror att man blir känslomässigt involverad mkt i början men att man lär sig med tiden att hantera det. För man ska nog inte ha ett sånt jobb om man ständigt tar med sig arbetet hem..
    Jag tror att man reagerar annorlunda när man har barn oxå..
    Jag har ju sett ganska många barn i situationer där man inte ska se barn och visst har jag blivit berörd..
    Men nu, sen jag fick Elly så fasar jag att se sånt för nu har man blivit lite mer känslig ang barn..

Linda: Tack för tipsen! Jag ska kolla lite om man kan fixa ngt själv, annars blir det nog den där rullgardinen. Såg den på Nids 4 Kids igår..

Kajsa: Vad roligt att Wilmer börjat röra sig! Elly satt oxå så o gumpade med rumpan o när hon väl börjat med det så tog det inte många dagar innan hon började krypa.

Inatt vaknade Elly 03.30 igen för o va vaken i över en timme..
    Sen låg hon o ammade o jag sov när hon bet mig ngt så in i h*lvete. Jag bara skrek rätt ut...

Nä, nu ska jag in o meditera lite.. Ska på middag hos svärmor idag o måste samla mig

• pseudonym1

Maria: Vad härligt med spa! Vill oxå!!

Camilla. Vad roligt att ni hade en bra semester!

Kajsa: Tror liksom Emelie säger att man vänjer sig jättefort. De första dagarna kommer nog va jobbiga men du får ringa hem när längtan blir för stor.
    Jag har oxå ångest inför att börja jobba men mest för själva jobbet i sig.. Vi har fått nytt arbetstidsavtal som suger o allt har blivit mkt sämre så det är tydligen riktigt dålig stämning på jobbet o många mår dåligt. Känns sådär o komma tillbaka då...

Ang att ha en grinig bebis hemma som b la Lotta beskrev så stämmer det jättebra in på Elly nu. De sista veckorna har man verkligen märkt att hon blivit äldre med mer åsikter o vilja.
    Tycker hon börjar skrika o gråta var o varannan minut nu för tiden..
    Jag har alltid mått lite dåligt om hon skriker/e ledsen men nu måste jag tuffa till mig lite när jag märker att det är "tjurighets-gnäll".

Jag va ute på stan med en kompis idag o kikade lite o tycker inte det var så farligt med folk faktiskt. Så ska ni fika så kan man nog hitta ngt ställe ändå.
    Va o käkade sallad på ett hyfsat nytt ställe som heter "mix it". Ska ni käka sallad någongång så rekommenderar jag det stället, ligger vid boplats mittemot paddan.

Jag kommer inte heller att bli först med bebis nr 2. Ska bli spännande o se

• pseudonym1

Kajsa. Har han så många tänder? Det var inte dåligt! Elly har bara 2 små i underkäken. Kommer generellt sätt framtänderna kort efter de i underkäken?

• pseudonym1

Fy, är det så kallt.. Det ser kallt ut men har inte stuckit ut nosen än..

Jennie: Du kommer få en superdag låter det som.
    Förstår att det är jobbigt att ha hela ansvaret själv. Har du mkt släkt i gbg som kan avlasta dig ibland?

Ang tänder så fick elly sin andra i underkäken några dagar efter den första och jag hoppas att det dröjer länge innan tänderna däruppe kommer. För gör det så ont som det gör att bli biten av tänderna där nere så vill jag inte prova hur det är det det sitter gaddar även där uppe..

Vi ska fira nyår hos ett par vi brukar fira med. De har två jakthundar som är så himla söta. Elly är så rolig när hon träffar dem för o ena sidan är hon jättereserverad o rädd o ryggar så fort de kommer nära. O andra sidan är hon så nyfiken på vad det är för lurvia saker så hon håller på o titta fram, backa, tittar fram, backar osv hela tiden

Middagen med svärmor gick bra i förrgår förresten.. Hon var mkt lugnare o jag misstänker att patric eller patrics farsa sagt till henne.

Alex: Vart har du köpt din grind (den som är som en rullgardin?) Såg en på Nids 4 Kids o den kostade där 698 kr. KOmmer du ihåg vad du köpte den för?

Ett par vi känner som har en dotter som är 10 mån äldre än Elly ska till Thailand i feb/mars. De vill att vi hänger på så vi sa det att om man hittar en bra sista minuten så åker vi oxå dit.
    Får lite dåligt samvete att man slänger ut så mkt pengar på resor men det skulle inte va fel med en sån precis innan man går tillbaka till jobbet

• pseudonym1

Jenny: Tack för tipset! har aldrig hört att man ska göra så. Reaktionen blir ju att man vrålar, rycker till och drar henne rätt ut, bort ifrån sig. Dels så sliter hon ju ut bröstvårtan då och nu när jag tänker på det så visst har hon skrattat när jag gör så *elaka unge * Ska jag absolut prova nästa gång för nu ligger jag på helspänn när hon ammar..
    Eran nyårsmeny lät inte så dum förresten

Nu har jag gjort det... Efter många års lovande att jag ska så har jag äntligen anmält mig till GBG-varvet.
    Har sprungit en del det sista o jag springer väl runt 10-11 km några ggr/v så det är ju det dubbla kvar..
    Men har hört så många som säger att man får mer kraft av alla människor som hejar osv så tillåter kroppen så ska jag nog klara det.
    Säger jag det dessutom till många så blir det svårare för mig o dra mig ur

Skulle anmält mig förra v men då var det fullbokat men polisen har några platser för sina medlemmar så jag fick ordnat en plats via dem idag.
    Det innebär att jag startar i en startgrupp med poliser, brandmän osv.. Hmm, misstänker att jag kommer att komma sist där men jag är nöjd bara om jag tar mig runt!

• pseudonym1

Linda: Kreta är fint vid den tiden! Var där för några år sen i slutet av augusti o turismen har lugnat ner sig ordentligt då vilket är skönt!
    Ja, flygresan är ju ett ont måste.. Vi reste ju ca 22 h från dörr till dörr nu och det gick faktiskt förvånandsvärt bra även om det var lite jobbigt ibland.

Mica: Bali låter ju underbart! Vad roligt o åka dit, kommer gå jättebra med alexander!
    Även om allt var lite bökigare att resa med barn så var det på ngt sätt roligare. Man kunde inte göra allt man gjort innan men ist gjorde man annat..
    Är det ett svenskt par som gifter sig eller några som bor där?

Maria: Låter som att ni fått en bra plan ang fsk! Är lite nyfiken på montissori men jag får läsa på så kanske man kan få in henne på ngt sånt när hon e lite äldre!

Lotta. Hoppas rasmus kunnat sova inatt o att värken släppt!

• pseudonym1

Men fy vad många det är som är sjuka Hoppas att ni alla blir bättre snart!
    Men roligt att en del nästan börjat snacka lite! Elly säger inget mer än mamama o papapa än så länge..

Jenny: Förstår hur du menar.. Även om Elly alltid sovit o fortfarande sover uruselt så har jag alltid kunnat söva henne fort genom att liggamma. Fasar över när vi måste ta tag i det innan jag börjar jobba nu för det är så bekvämt att göra sådär..

Jag känner däremot att vi måste göra ngt nu för hennes sömn har börjat bli löjligt dålig..
    Hon sover inte ens 1 h i sträck längre såvida jag inte ligger brevid henne och på kvällarna så får jag gå o söva om henne med 30-45 min mellanrum vilket gör att hela kvällen blir hackig..
    Börjar känna mig så jäkla instängd oxå det sista o vill verkligen kunna vara borta någon kväll o göra ngt annat..

Förresten.. Va det inte liiite bekvämt att använda vagn?
    Måste fråga dig oxå (är väl nästan bara du o jag som fortfarande ammar) om inez är lika "fixerad" vid bröstet som Elly är..
    Jag har fått börja använda bikini när jag badar badkar med henne för ser hon brösten så försöker hon bara o ta sig upp till dem..
    Känns nästan som at hon har tvångsbeteende att hon bara måste snutta lite om tillfälle ges, även om hon inte är hungrig.

Vet inte om Elly är inne i någon fas just nu men hon gnäller precis hela tiden såvida jag inte sitter brevid henne på golvet när hon leker. Sätter jag mig i soffan ½ m ifrån henne så blir hon galen o jag tycker jag hör hela dagarna "buhääää, näääää" osv. Blir väl bättre snart men lite tjötigt just nu..

• pseudonym1

Lotta: Säger som de andra att det låter som halsfluss.. Jag är expert på ämnet då jag haft så många att jag fick operera bort halsmandlarna o vet att det gör svinont! Om det är det så får du antibiotika o på mig så känns det bättre efter bara några timmar.

Ni som har blöjor som läcker.. En idé bara.. Kan man inte ta en blöja på vanligt sätt och den andra bakåfram? Om de sover på mage så kanske kisset åker mest fram på blöjan o där tycker jag det ser ut o va mindre uppsugningsförmåga. Kanske värt o prova en natt..

Mica: Ja, vi måste verkligen göra ngt nu! Nästan bra att jag ska börja jobba snart så jag blir tvungen att ta tag i det!
    Ska prova nu i veckan när patric är ledig att jag är borta minst 6 h på dagen. Patric säger själv att det är mkt svårare att mata henne om jag är hemma och är jag borta så kanske hon äter mer.
    Ska prova iaf.. Kommer inte alls lida så mkt av att få några dagar för mig själv.. Hon äter lite gröt (bara sempers färdiga risgröt på burk) på morgon o kväll och som mat så får jag i henne max 1 liten burk/dag. Tycker det är så svårt, för man vet ju inte vad som är "normalt" för dem att äta i mängd..

Kajsa. Elly snuttar ju mkt men hon äter flera ggr/natt. Är lite skeptisk till att bvc säger att de inte behöver mat efter 4 mån (sa de på vårt bvc iaf). Är nog mer individuellt!

Jennie: I och med att de som levererade den sa att det är ok så tycker jag absolut att du ska ta den! Jag är nästan lite nördigt ärlig men jag tror oxå jag hade behållt den

Igår va vi hos några vänner på middag som har en dotter på 1½ år. HOn var så söt o lekte med elly hela kvällen.. Visade Elly sina leksaker men så fort som elly började leka med dem så skrek hon "näää, miiiiiina", började gråta o gick iväg surt med leksakerna. Sen var hon framme o visade en till o så va det samma visa hela kvällen. Är så roligt o se dem leka med andra nu, märks att de börjar bli lite mer medvetna om andra barn..

Elly har sen igår förstått hur man reser sig upp till helt stående o ska göra det hela tiden. Ser nästan löjligt stolt ut när hon gör det

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV