Inlägg från: Lilla Ego |Visa alla inlägg
  • Lilla Ego

Vilda bebisarna jollrar vidare IV

Carina: Testa, mycket kan ändras på kort tid. Jag hade ju grym ångest över att ens försöka sluta nattamma, vi hade ju gjort några försök tidigare men när vi väl gav det en chans gick det som smort...och då ammade hon varje/varannan timme mot slutet. För oss tog det tre nätter, den fjärde natten tog jag henne och den enda gången hon vaknade brydde hon sig inte om att det var jag som kom..hon somnade om bredvid mig utan att börja riva i nattlinnet. Bara en vecka innan letade hon själv fram tutten om jag inte var snabb nog;)
    Däremot är det fortfarande så att om jag så mycket som visar mig en sekund när Kristoffer håller på att lägga henne så är det kört för honom, då måste jag ta över...visar jag mig inte går det galant:)

• Lilla Ego

Kajsa: Vilket märke var den nyponsoppan?? Har letat sockerfria alternativ...men var det sötningsmedel i? Hoooppas inte!

Här har vi gjort whiskyknäck och lakritsfudge i år, supersmarrigt blev det! Får dock endast äta på helgen..;)

Idag får vi besök här hemma men imorgon ska vi ner och träffa Filippas fadder över lunch så vi ses gärna o fikar efter det!

Mica: Här är turkyoghurt med lite äppelmos eller fruktpuré en höjdare just nu..det funkar alltid!

Tror att det är tänder på g här nu, hon vaknade halv sex imorse och bara grät så fort jag satte henne ifrån mig...så jag har suttit med henne i knät tills hon somnade nu för en kvart sen. Hon har konstant ett finger i munnen och dreglar som fasen, verkar vara värre än sist då hon bara skrek precis när de sprack igenom. Så trist om hon ska behöva ha så ont under julhelgen med alla resor...

• Lilla Ego

Åhå, får kolla det! Tidigare var det aspartam i deras sockerfria variant men det var säkert ett år sedan jag kollade sist. Grymt ju, har väntat lääänge på att dom ska ta bort sockret, älskar nyponsoppa!

• Lilla Ego

Maria: :)

Here goes:

Kolafudge med lakrits (ok, semilakritsfudge då;)

Till ca 40 fudge.

3 dl socker
    3 dl vispgrädde
    ½ dl ljus sirap
    5 karameller turkisk peppar (jag hade i 7, gott!)

1. Blanda socker, grädde och sirap i en vid kastrull/traktörpanna. Sjud på svag värme utan lock tills blandningen är 120 grader. Undvik att röra! Det tar ungefär 25 minuter.

2. Stöt karamellerna i mortel och blanda med kolan. Häll ut smeten på plåt med bakplåtspapper.

3. Låt kolan stelna minst 3h (den jobbiga biten!) i rumstemperatur. Förvara i tättslutande burk.

Vi har gjort två varianter, en där vi lät godisarna smälta helt i smeten och en där vi rörde ner dem och snabbt hällde upp gojset i en panna. Den förstnämnda blev mer jämn lakritssmak men då får man ha i rätt många godisar...den andra blev lite knastrig:)

• Lilla Ego

Carina: Jag blir precis likadan, det börjar nästan innan jag ens har hunnit åka hem...sen är jag riktigt låg och börjar direkt planera nästa resa/event/happening;) Vet inte hur många gånger jag suttit och snyftat på flygplan...

• Lilla Ego

Nämen, fyller du på julafton Jennie? Vad häftigt:) Har en kompis som också gör det, de brukar fira hennes födelsedag fram till 15 och därefter är det julafton:)

Grattis Eric! Vad roligt!

Alex: Jag är helt övertygad om att treårsdagen bör firas med lite skumpa. Am I right? ;)

• Lilla Ego

Mica: Kraaaaaaaaaaaaaaaam!

Jenny: Jag har haft det i drygt en vecka nu men inte fått någon invite att ge än...vet faktiskt inte vad de baserar invitesen på men du kan såklart få den sen när jag får en att ge:) Jag är typ sist med det här i min bekantskapskrets så det är rätt tomt i kön;)

Carina: Slutade amma helt samma vecka jag slutade nattamma. Ersättning tog hon aldrig, försökte lite med det först...men jag hade ju i princip slutat amma under dagarna när jag slutade nattamma, det var bara nätter, kvällar och mornar hon åt då.

Idag har vi varit på BVC, 7685g/70cm nu...nu har hon tappat nästan en hel kurva sedan jag slutade amma och ligger strax över -2kurvan. Känns inte alls bra ärligt talat...så idag tog jag upp glutenintolerans med sköterskan. Hon visste inte så mkt om det såkalrt så hon läste lite innantill från en barnläkarbok åt mig och så bokade hon in en tid med läkare i februari. Hoppashoppashoppas verkligen inte att det är det.

Kajsa: Vi köper alltid den där falukorven från Scan som har extra mycket kött i för att vi tycker den är godare än den vanliga...så den har F fått smaka när hon fått korv:)

Svar på tråden Vilda bebisarna jollrar vidare IV