Carina: Ikea-grinden verkar vara stabil om den är mellan två väggar, grannen köpte en därifrån först men eftersom vi bara har vägg på ena sidan och typ reglar som inte är fästa i taket på andra sidan var den inte alls stabil i våra trappor. Deras son lyfte bort den när han var 8 månader...sen bytte dom till en grind från Babydan, vi köpte också en sådan och den är jättestabil trots avsaknad av vägg;) Är jättenöjd med den, lätt att öppna o stänga med en hand och Filippa kan stå och skaka den utan att den rubbas. Bägge grindarna är sådana man inte behöver borra hål för, rätt stor skillnad i pris har jag för mig. 
Alexandra har en annan fiffig variant från Babydan (tror jag det var iaf?) som är som en rullgardin man drar från ena väggen till den andra..fördelen är ju att den försvinner nästan helt när den inte används. 
Lena: Verkar som att vi hade ungefär likadana julaftnar med febriga barn! Här har fröken varit feberfri idag, sköööönt! Jag vet ju att småbarn får hög feber men det här var första gången för Filippa, blev ordentligt orolig och hönsig när tempen närmade sig 40 grader. Skönt att Freya också är bättre nu!