• Anonym (Frustrerad)

Orkar inte med min styvdotter

Orkar inte med min mans dotter. Hon är sex år, tjurig, otrevlig, envis och ouppfostrad. Mår dåligt av att känna så här. Får man ens känna så? Fler? Erfarenheter?

• Svar på tråden Orkar inte med min styvdotter
  • Anonym

Kanske du och din sambo måste sätta er ner och disskutera hur ni skall gå vidare. Om hon är besvärlig och trotsig nu så är det nått i era rutiner som brister.
    Saknar hon något??
    Vill ho ha mer tid??
    Får hon stimulering?
    Aktivering??

Är ni konsekventa i eran uppfostran eller släpper ni på tömmarna för just nu är det lättare att bara låta henne få sin vilja igenom??

Detta är lätt att sitta och skriva. Men skulle mina barn uppföra sig trotsigt, eller tjurigt eller bara skrika för att få sin vilja igenom accepteras det inte.
    Vi har en väluppfostrad liten som vet att nej är nej. Vsst hon har just haft en trotsperiod. Men den stormen fick vi ta med tydliga regler.

Prova införa lite mer i hennes vardag där hon skall vara med på vardagssysslor. Hon är sex år.

Vår tvååring hjälper till med plocka upp sina leksaker. plocka ur diskmaskinen samt klappa hunden.
    Så då kan en sexåring få lite mer vardagspill tillsammans med er också.

Eller har hon redan det kanske?? Jag vet inte. men försök inte visa henne inta tankar. Då kan det förstöra henne.
    Älska henne lika mycket som din egen. Hon är bara ett barn. En liten flicka som behöver stöd och regler.

• Anonym (Frustrerad)

Jo så är det väl, att man ska älska dom lika, Har en 9 åring och en på 3v. Men det är inte alltid så lätt. Hur ser man bortom alla problem? Det händer så mycket kring henne, b.la matvägran. Jätte jobbigt.

• Anonym

Har samma problem! Min sambos dotter på 4 år!
    JAg kan känna att jag endast gör det för min sambos skull! Jag skulle tyvärr må så bra som helst om vi inte hade henne! Hemsk som skriver så, men varannan vecka när hon inte är här är så skönt! Jag vill ju inte känna så men det har blivit värre sen jag fick min dotter! 10 mån Då vill jag bara va med henne å ha henne här! Fyyy förlåt!

• CharitableLady

Varför flyttar ni inte då om era karls barn är så hemska?

För mig är det obegripligt.

Ni som har barn själva skulle ni bo med era män om ni visste att dom avskydde era ungar?

• pompela

hej vännen!

du vet vad du kan göra gällande bestämmande damen där hemma. men din sambo måste ta kontrollen över henne samt att ni måste komma fram till ett gemensamt sätt att uppfostra alla barnen tillsammans. Vi båda vet att att hand om andras barn är inte lätt och man stör sig gärna mer speciellt när bonusbarnet styr sin förälder med järnhand.
    men försök lägg all din energi på dina barn istället och låt mister sambo ta hand om fröken näsvis. hon har det inte lätt och för sin ringa ålder har hon fått uppleva alldeles för mycket skit.
    du valde att leva med dom fast du tidigt visste att det var problem och ni har länge haft chansen att förbereda er inför det nya barnet. du vet vad jag tycker du ska göra och även om det är skrämmande så kanske det är en framtidslösning för att ni till slut ska få det bra.
    kramar

• Anonym

Här är en till. Men min styvis e 14. Heller ingen biomamma med i bilden, eller i varjefall väldigt sällan.
    Bortskämd, ljuger, stjäl. skolkar, hjälper aldrig till hemma, anklagar oss för en massa. osv osv osv.
    Ni måste samarbeta med uppfostran nu, NU innan hon är 14 och det är för sent.

• Anonym (Frustrerad)
    Svar på #13
    Inget att be om ursäkt för. Jag tror man får göra så gott man kan.
  • Anonym (Frustrerad)
    Svar på #14
    Det handlar inte om avsky. Det handlar om hur svårt de kan vara att hantera och hur jobbigt det är. Skulle min sambo inte gilla min unge skulle jag ta reda på varför och vad man kan göra åt det. Ungar som fått styra och ställa hemma är inte så lätta att hantera.
  • Anonym (Frustrerad)

Jag tror också att det är väldigt svårt för barnen som inte har en mamma som bryr sig. Hon är bara 6år så biologi spelar fortfarande väldigt stor roll för henne.

• Anonym (styvmor)

Anonym (Frustrerad) skrev 2008-11-27 17:19:15 följande:

Orkar inte med min mans dotter. Hon är sex år, tjurig, otrevlig, envis och ouppfostrad. Mår dåligt av att känna så här. Får man ens känna så? Fler? Erfarenheter?
    Klart att man får känna så!!!!!! Och klart att du ska säga till ungen att skärpa sig, det är ingen mening att tassa på tå. Så det där som alla andra skriver om att inte låta det gå ut över barnet, det är bara trams. Dessutom så skulle du väl reagera på det beteendet hos andra, inte bara smälta det? Nej, sätt ungen på plats.
  • Anonym (Frustrerad)
    Svar på #20
    Jag känner också det ATT man inte kan låta det bara passera. Fast de menar nog att vara "otrevlig" mot henne när det inte är nått. Att vara konstant sur..
Svar på tråden Orkar inte med min styvdotter