• YokohamaNr2

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

Min pappa brukade tex sjunga sången:

Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Mahogny båt med ruff ruff ruff
    Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Det är min sjömanssång

En annan som var min favorit på dagis var den om Josefin-fin-fin och hennes symaskin-skin-skin

Kommer ni ihåg några flera från er barndom som verkar ha försvunnit?

• Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?
  • arkeologitjejen
    shadowstorm skrev 2008-12-04 11:32:01 följande:
    när min mormor levde sjöng hon ofta denna låt för mig...harn var ju kristen så det var en självklar sång Tryggare kan ingen vara, Än Guds lilla barnaskara, Stjärnan ej på himlafästet, Fågeln ej i kända nästet.Herren sina trogna vårdar, Uti Sions helga gårdar, Över dem Han sig förbarmar, Bär dem uppå fadersarmar.Ingen nöd och ingen lycka, Skall utur Hans hand dem rycka, Han vår vän för andra vänner, Sina barns bekymmer känner.Se Han räknar håren alla, Som från deras huvud falla, Han oss föder och oss kläder, Under sorgen Han oss gläder.Gläd dig då, du lilla skara, Jakobs Gud skall dig bevara, För Hans vilja måste alla, Fiender till jorden falla.Vad Han tar och vad Han giver, Samme Fader Han förbliver, Och Hans mål är blott det ena, Barnets sanna väl allena.
    Det är en väldigt vanlig psalm. Vi sjöng den på Linneas dop. Den är jättefin.

Annars är jag väldans förtjust i gamla skillingtryck då min låtsas farmor sjöng sådana för mig som barn. Bland annat i en sal på lasarettet samt Lilla vackra Anna som skrevs av en långväga släkting till mig.
    Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Cia o krabaten

Så inte tat du missat första versen lite.

"Hej Ville Valross hur mår du?
    Och säg hur mår din feta fru?
    Och alla dina ugnar små,
    Säg hur kan dom väl må"

"Jo jag mår prima ska du tro,
    på Nordpolen är skönt att bo.
    Luften är ren och vattnet klart
    och sillen kommer snart"

• kjellis

Cia o krabaten skrev 2008-12-04 11:49:23 följande:

kjellis skrev 2008-12-04 11:47:20 följande:
    Sen svarar Ville "Jo jag mår prima ska du tro, på Nordpolen är skönt att bo. Luften är ren och vattnet klart och sillen kommer snart"
    Tusen tack!!
  • shadowstorm

Kan man få tag i Barnkammar böckerna nuförtiden? eller har de kommit i nya versioner? Jag vet som sagt att pappa har några  hemma..

• kjellis

Vi hade stor amling nån gång per termin i lågstadiet och då sjöng vi alltid:

Ingen är utom så är singnalen
    alla ska visa ska visa sitt bästa humör
    sången ska fylla hela lokalen
    alla ska sjunga med alla i kör

Här kommer ettan (alla som gick i ettan sjöng)
    Här kommer tvåan (alla tvåor lite högre än ettorna)
    Här kommer trean (treorna vrålade så högt de kunde)
    Och här kommer jag (de som gick i lekis viskade)

Har dock sjungit den för några, men ingen verkar känna igen den.

• Cia o krabaten

shadowstorm skrev 2008-12-04 11:55:20 följande:

Kan man få tag i Barnkammar böckerna nuförtiden? eller har de kommit i nya versioner? Jag vet som sagt att pappa har några  hemma..
    Menar du den silvriga mfl?
    Såg dem på Adlibris i veckan.
  • goldensea

Vilken härlig tråd. Man blir lite smått nostalgisk. Nu när julen närmar sig brukar jag sjunga "två små röda luvor i en fårskinnsfäll". Jag kan ju dock bara refrängen och lite till. Blev tillrättavisad av mannens brorsdotter häromdagen. Då hade hon lärt sig den i skolan.

• shadowstorm
    Cia o krabaten skrev 2008-12-04 11:57:20 följande:
    shadowstorm skrev 2008-12-04 11:55:20 följande: Menar du den silvriga mfl?Såg dem på Adlibris i veckan.
    jasså...men är det samma som de äldre men även sagor och visor?
  • Cia o krabaten

shadowstorm skrev 2008-12-04 12:00:16 följande:

jasså...men är det samma som de äldre men även sagor och visor?
    Vet inte vilka du menar...
Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?