• YokohamaNr2

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

Min pappa brukade tex sjunga sången:

Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Mahogny båt med ruff ruff ruff
    Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Det är min sjömanssång

En annan som var min favorit på dagis var den om Josefin-fin-fin och hennes symaskin-skin-skin

Kommer ni ihåg några flera från er barndom som verkar ha försvunnit?

• Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?
  • YokohamaNr2

kjellis skrev 2008-12-04 11:57:02 följande:

Vi hade stor amling nån gång per termin i lågstadiet och då sjöng vi alltid:Ingen är utom så är singnalenalla ska visa ska visa sitt bästa humörsången ska fylla hela lokalenalla ska sjunga med alla i körHär kommer ettan (alla som gick i ettan sjöng)Här kommer tvåan (alla tvåor lite högre än ettorna)Här kommer trean (treorna vrålade så högt de kunde)Och här kommer jag (de som gick i lekis viskade)Har dock sjungit den för några, men ingen verkar känna igen den.
    Nej den hade jag inte hört, men rolig lät den

Min pappa igen hade mycket skumma sånger för sig som jag inte vet var han hittade antagligen farmor.

En som jag älskade var en fruktansvärt sorglig eskimåsång, en eskimå som förlorade sin fru och barn i vågorna och blev så förtvivlad att tog sin kniv och stack sig själv och gick ut i vattnet och försvann i vågorna.....o-:

Herregud inte konstigt att jag är knäpp idag
  • shadowstorm
    Cia o krabaten skrev 2008-12-04 12:09:52 följande:
    www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163841...Här är den silvriga och de andra färgerna är i högerkant.
    är inte såna jag menar....fanns en serie barnböcker på början av 60-talet som var både visor och sagor...och det var t.ex. om kungens piga...då var det visan plus man hade gjort det som en saga..med bilder.....jag är nästan hundra de heter något med barnkammar...men jag får nog fråga mamma :)
  • cissi j e

Min mormor sjöng alltid:
    vid en väg på en sten satt en liten flicka
    bara fötter bara ben mager som en sticka...

och en godnatt visa
    Lille john blund med sitt paraply, han får den ljusan dagen att fly, när vi ska sova och vi oss lagt. kommer den lille och håller vakt.

Det finns en andra vers till den men jag kommer inte ihåg den. Någon som känner igen den och kan hjälpa?

• Victoalia
    YokohamaNr2 skrev 2008-12-04 12:21:51 följande:
    Nej den hade jag inte hört, men rolig lät den Min pappa igen hade mycket skumma sånger för sig som jag inte vet var han hittade antagligen farmor.En som jag älskade var en fruktansvärt sorglig eskimåsång, en eskimå som förlorade sin fru och barn i vågorna och blev så förtvivlad att tog sin kniv och stack sig själv och gick ut i vattnet och försvann i vågorna.....o-:Herregud inte konstigt att jag är knäpp idagDet var en gång en eskimå vars namn om jag minns rätt, var Eskil Eskimårtensson eskvajer rätt och slätt. Till yrket eskimålare med långt och svajigt hår han älskade en eskimö som nyss fyllt nitton år.

Och fröken Eskimånika hon bodde med sin mor på klippan Eskimåseskär dit målar´n ofta for. En stormig eskimånskensnatt en våg kajaken tog och Eskil Eskimårtensson han drunknade och dog.

Fröken Eskimånika, som uppå på stranden stod, hon drog sitt eskimåredskap och föll uti sitt blod. Och eskimånen sken så klart när paret döden gjöt och eskimodern svimmade och eskimopsen tjöt.
  • copernicus
    kjellis skrev 2008-12-04 11:47:20 följande:
    Retar mig på att jag kommer ihåg fragment av en massa sånger men får liksom inte ihop det tex Kamelen i öknen, kamelen i öknen vandra och gick, vandra och gick och sand mellan tårna ständigt han fick sen var det nåt om väst som gick sönder i slagsmål med bönder en till Hej Ville Valross hur mår du och säg hur mår din feta fru Hej Ville Valross hur mår du och alla dina ungar små sen minns jag inte mer
    den första är inte det en vers från MOrs lilla Olle. Den varianten där man härmar varandra.
  • copernicus
    shadowstorm skrev 2008-12-04 12:44:03 följande:
    är inte såna jag menar....fanns en serie barnböcker på början av 60-talet som var både visor och sagor...och det var t.ex. om kungens piga...då var det visan plus man hade gjort det som en saga..med bilder.....jag är nästan hundra de heter något med barnkammar...men jag får nog fråga mamma :)
    Ja de heter barnkammarböckerna om jag inte minns helt fel. Fanns 12 stycken tror jag. De böcker som finns nu är en upphottad variant som inte är riktigt lika bra.
  • YokohamaNr2
    Victoalia skrev 2008-12-04 12:57:27 följande:
    Det var en gång en eskimå vars namn om jag minns rätt, var Eskil Eskimårtensson eskvajer rätt och slätt. Till yrket eskimålare med långt och svajigt hår han älskade en eskimö som nyss fyllt nitton år.Och fröken Eskimånika hon bodde med sin mor på klippan Eskimåseskär dit målar´n ofta for. En stormig eskimånskensnatt en våg kajaken tog och Eskil Eskimårtensson han drunknade och dog.Fröken Eskimånika, som uppå på stranden stod, hon drog sitt eskimåredskap och föll uti sitt blod. Och eskimånen sken så klart när paret döden gjöt och eskimodern svimmade och eskimopsen tjöt.WOW tack Victoalia, gud vad sorglig den är! Vet du var den kommer ifrån? Hade ju fel dessutom var ju fru eskimå som tog sitt liv
  • Yanksan

På FN-dagen i skolan sjöng vi alltid:

Gör en ring för frihet, gör en ring för fred
    som ringarna på vattnet - vidgas mer o mer
    Gör en ring för jorden, en för varje själ
    för de som ej är födda - håll nu ringen hel

Minns att klass 1 började sjung, sen stämde tvåorna in, sedan treorna osv...
    Väldigt fint! Alla tog varandras händer o gjorde en stor ring (eller många små).

• strojes
    cissi j e skrev 2008-12-04 12:49:42 följande:
    Min mormor sjöng alltid: vid en väg på en sten satt en liten flicka bara fötter bara ben mager som en sticka... och en godnatt visa Lille john blund med sitt paraply, han får den ljusan dagen att fly, när vi ska sova och vi oss lagt. kommer den lille och håller vakt. Det finns en andra vers till den men jag kommer inte ihåg den. Någon som känner igen den och kan hjälpa?
    Här har du hela texten till "vid en väg på en sten...": home7.swipnet.se/~w-134536/mel240c.htm
  • bananna

Någon som kommer ihåg ramsorna/sångerna som man kunde se på tv när man var liten (80-talet). Det var Allan Edwall som sjöng och det handlade om barn som gjorde tokiga saker. Jag kommer inte ihåg hur melodin går, texten är något i stil med: "Du lilla barn som..." och så gör barnet olika tokiga grejer. Känner ni igen det här? Var kan man hitta dom?

Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?