• Misses

Ja kan inte hjälpa hur ja känner

Min sambos son driver mig till vansinne, han skiter i att lyssna på om jag säger till,kollar på mig som om ja vore dum i huvudet..Han vaknar varje morgon innan halv 6 o tjatar 20 gånger om yoghurt, han tjatar alltså tills han får som han vill, Varje middag vi har tjatar han om att han inte vill äta upp maten, han kan säga samma mening 20-30 min tills min sambo ger sig för att han inte orkar höra tjatet.
    Hur f*n ska man orka ???
    Samtidigt ska man jobba, ta hand om sin egen dotter och laga mat o sköta hemmet o vara glad o pigg......Ja orkar inte, de ska väl inte behöva bli så att man ger upp relationen för omstädnigheterna med sonen???

SNÄLLA GE MIG RÅD!!!!

• Svar på tråden Ja kan inte hjälpa hur ja känner
  • vadermom
    Svar på #10
    Hjälp det är min son du har hos dig

Som jag har det med min så får jag sätta tydliga gränser, när min grabb börjar tjata, så sätter jag mig ner med honom och frågar vad är det du vill just nu? låter honom förklara sedan ger jag mitt svar och säger till honom att nu är det bra med det här en stund, du har sagt det och jag har hört det nu.

Vad säger pappan när det kör igång?
  • mandelblomma

men det låter som detkanske står för något annat egentligen, kanske är du inte ens medveten om vad själv.
    För att vara så irriterad/ tycka så illa om en 4 åring att man är beredd att bryta upp från sin man som man har barn med för att barnet babblar mycket låter faktiskt lite märkligt i mina äron.
    Du är vuxen och han är fyra år, du får ställa dina känslor åt sidan helt enkelt...det är nog svårare för han än för dig!

• Misses
    mandelblomma skrev 2008-11-28 21:40:15 följande:
    men det låter som detkanske står för något annat egentligen, kanske är du inte ens medveten om vad själv.För att vara så irriterad/ tycka så illa om en 4 åring att man är beredd att bryta upp från sin man som man har barn med för att barnet babblar mycket låter faktiskt lite märkligt i mina äron.Du är vuxen och han är fyra år, du får ställa dina känslor åt sidan helt enkelt...det är nog svårare för han än för dig!
    Jag tycker inte illa om honom men de blir för mkt för mig, O jag har inte barn med min sambo.
    men de blir för mkt, man orkar inte med helt enkelt, att vakna varje dag av ett barn som gnäller o sen orka jobba heltid, ta hand om min dotter, laga mat o sköta all annan markservice, dessutom va glad o gulllig, de går helt enkelt inte ihop
  • mandelblomma
    Misses skrev 2008-11-28 21:45:51 följande:
    Jag tycker inte illa om honom men de blir för mkt för mig, O jag har inte barn med min sambo.men de blir för mkt, man orkar inte med helt enkelt, att vakna varje dag av ett barn som gnäller o sen orka jobba heltid, ta hand om min dotter, laga mat o sköta all annan markservice, dessutom va glad o gulllig, de går helt enkelt inte ihop
    men varför sköter du alla markservice och lagar all mat?
    Delar ni inte vad som ska göras hemma?
  • Misses

Oftast inte eftersom de är jag som jobbar kortast tid o anser då att ja kan stå för merparten av markservicen.
    men de va inte de tråden handlade om

• Zaria

Vad skall du göra när ditt eget barn blir 4 år och börjar snattra?
    4 åringar i allmänhet brukar vara rätt tjatiga =)

• mandelblomma
    Misses skrev 2008-11-30 21:07:09 följande:
    Oftast inte eftersom de är jag som jobbar kortast tid o anser då att ja kan stå för merparten av markservicen.men de va inte de tråden handlade om
    Du bad om råd och du utrycker att du inte orkar sköta all markservise, vara gullig, jobba heltid och ta hand om barnen...låter som en väldig sned arbetsfördelning om ni båda jobbar 100% tycker jag.
  • anna li
    Misses skrev 2008-11-28 20:48:45 följande:
    Min sambos son driver mig till vansinne, han skiter i att lyssna på om jag säger till,kollar på mig som om ja vore dum i huvudet..Han vaknar varje morgon innan halv 6 o tjatar 20 gånger om yoghurt, han tjatar alltså tills han får som han vill, Varje middag vi har tjatar han om att han inte vill äta upp maten, han kan säga samma mening 20-30 min tills min sambo ger sig för att han inte orkar höra tjatet.Hur f*n ska man orka ???Samtidigt ska man jobba, ta hand om sin egen dotter och laga mat o sköta hemmet o vara glad o pigg......Ja orkar inte, de ska väl inte behöva bli så att man ger upp relationen för omstädnigheterna med sonen???SNÄLLA GE MIG RÅD!!!!

Benämn och bekräfta...när han tjatar om yoghurt så säg typ: Jag hör att du är hungrig och vill ha yoghurt men du får vänta tills klockan ringer (ställ äggklockan på 60 min)...när klockan ringer då kan du få frukost.

Eller vid middagen: Jag hör att du är mätt och inte orkar mer men du får äta upp ;ex hälften av vad som är kvar eller det han lagt på åt sej själv.
    Tyvär är ju så att om man inte orkar vara konsekvent och stå emot så blir det grymt jobbigt i längden, och ger ni efter för "små" saker nu så...ja en dag är han 15.
    Ett tips som funkat på mina barn och det är även en metod vi anväder inom förskolan, alltså benämn hans vilja och bekräfta hans känslor men var tydlig med vad som gäller.

• Misses
    Zaria skrev 2008-12-01 16:25:40 följande:
    Vad skall du göra när ditt eget barn blir 4 år och börjar snattra?4 åringar i allmänhet brukar vara rätt tjatiga =)
    [/citat]

Hon är nästan 4 o de är inte samma sak alls ( o de handlar inte om att hon är min.
    mandelblomma skrev 2008-12-01 16:38:16 följande:
    [citat]
    Du bad om råd och du utrycker att du inte orkar sköta all markservise, vara gullig, jobba heltid och ta hand om barnen...låter som en väldig sned arbetsfördelning om ni båda jobbar 100% tycker jag.
    Klart som f*n de är jobbigt o ja kommer oftast hem först så de är inte mer än rätt att ja börjar med middagen tex, eller städar, då vet jag att de blir ordentligt
  • Teschty
    Zaria skrev 2008-12-01 16:25:40 följande:
    Vad skall du göra när ditt eget barn blir 4 år och börjar snattra?4 åringar i allmänhet brukar vara rätt tjatiga =)
    Det e ju inte riktigt samma sak. Tycker jag iaf.
    Jag har inte samma känslor för min bonus som för min egen son, så självklart har jag mer tålamod med min son även om jag försöker vara så rättvis som möjligt. Det e inte alltid lätt att vara bonusmamma, men man gör sitt bästa.

Ts, jag har oxå en 4 årig bonus. Vet precis hur allt kan kännas ibland. Du får inboxa mig om du känner för att prata mer privat.
    Alvin mammas hjärta
Svar på tråden Ja kan inte hjälpa hur ja känner