Inlägg från: Kalorina |Visa alla inlägg
  • Kalorina

    "Augusti 2006-mammorna"

    Nygge: Vad sa pojkens förälder??!! Jag förstår att du blev chockad!
    Skönt att du överlevde första veckan. Inte för att det är någon tröst men även om det inte löser sig med sömnen i första taget så vänjer man sig, det går att överleva på lite sömn, det är värst i början. Jag har fortfarande kvar mina barn och mannen har jag inte kört bort heller;)

    Tinsa: Dåligt samvete verkar höra ihop med moderskapet. Varför tycker vi aldrig att det vi gör räcker?? Pappor verkar ta det mesta mer med ro och acceptera läget.

    Mirme: Vi har Luciafest på dagis på torsdag men till våren låter intressant!

    Angående jul klappar så får maken ingenting! Det är han värd:) Skämt åsido, vi ger bara barnen julklappar och fotokalendrar till Mor och Farföräldrarna. Vi brukar lägga pengarna på att göra någonting tillsammans istället.

    Vidar pratar så mycket, tom i sömnen! Efter fighten vid tandborstningen ikväll sa han "tack så mycket för att du hjälpte mig borsta tänderna" Lite lustigt eftersom jag i princip fick bända upp munnen på honom.
    Hedda följer honom som en hund överallt. Hon kryper nu och då är det ju ännu lättare att jaga honom. Hon har inte fått några tänder än men vill iallafall äta det Vidar äter och hon tycker burkmaten är blä!

  • Kalorina

    Här har det varit debatt! Jag hoppar också över, är för trött för att ens ha åsikter nu förtiden. Funderar starkt på nattdagis ;) Jag kan gärna ha dem hela dagarna om nån annan fixar nätterna ;)

    Mallan: Kul att höra från dig! Vidar älskar också Dora! Han lever sig in helt och har önskat sig "en sån ryggsäck som Dora har". Som tur var hittade jag en på ebay som jag ropade in, det ska bli roligt att se hans min.

    Angående julklappar så köper vi en hel del men mycket begagnat. Det mesta går ju att hitta på blocket och de saker han har som han inte leker med ger vi bort eller säljer vidare.

  • Kalorina

    Angående vårdnadsbidrag: Vad jag förstått är det inte heller pensionsgrundande vilket innebär att den som stannar hemma får lägre pension och blir därmed i större grad "beroende" av sin partner på äldre dagar. Det cementerar en klassisk kärnfamilj med gifta föräldrar och dessutom bygger det ju på att det finns en annan inkomstkälla i familjen. Hur gör ensamstående som vill vara hemma?
    Jag tycker att möjligheten att själv få välja är toppen!! Alla barn är olika och det är viktigt att utgå från barnets behov.
    Men det är synd att det arbete som utförs hemma är så lågt värderat. Men i en värld där vi defineras av vad vi presterar på jobbet är kanske inte det så konstigt
    Jag har många åsikter om detta och ska inte gå in på det här det blir för långt.
    Kan kanske nämna att jag började på dagis när jag var 6 månader, vilket inte var ovanligt på 70-talet. Tiderna förändras....:)

  • Kalorina

    Jag vet inte hur det gick fram att jag var EMOT vårdnadsbidraget?!
    Däremot har jag synpunkter på HUR det är utformat idag. Om jag betalar någon att ta hand om mina barn blir det ett arbete men om jag väljer att vara hemma själv så är det inte längre det.
    Det borde åtminstone vara pensionsgrundande om jag väljer att vara hemma själv. Ok summan blir inte så stor men det ligger i symbolvärde i att göra så.
    Jag tänker på min svärmor som är skild och var hemma med barnen i många år och nu har en väldigt låg pension. Min svärfar som arbetade hela tiden är naturligtvis bra pension. Det känns inte rättvist att allt hon gjorde hemma inte räknas och att hon sen ska vara beroende av en man för att få det drägligt.
    Det är ju toppen om man kan lösa det med pensionssparande men det är inte säkert att de pengarna finns just nu och att man skjuter upp det "för inte kommer vi att skiljas"...
    Jag tyckte bara det var skönt att få ha en "vuxen" dialog och få ha en åsikt som inte besvaras med "nej jag vill inte" ;)
    PUSS: Det handlar inte om missunnsamhet, hur ni vill ha det i er familj är er sak och jag tycker verkligen du ska vara glad att du har sökt bidraget men om jag tycker du skulle ha bättre villkor så tänker jag tycka det ;)

  • Kalorina

    Efter en natt utan sömn, Hedda ville vara vaken och ammas hela natten, var det dags för julfest på dagis!
    Vidar vaknade så fort Stefan stängt dörren för att åk aoch jobba så det var bara att masa sig upp 6.30.
    Sen var det full rulle med välling, blöjbyten, bajsningar, mera blöjbyten, trött och grinig Hedda och ännu tröttare och grinigare mamma.
    När vi skulle springa till bussen, eftersom vi var sena, började det regna...så klart.
    Kom ner till vägen trött, blöt och svettig efter 20 minuters språng marsch med dubbelvagn, då är bussen så klart sen!!
    Hedda somnade äntligen men vaknade sekunden vi kom in på dagis.
    Efter denna morgon kunde dagen inte annat än bli bättre så vi dansade kring granen, åt julmat, Vidar välte sin stol, kräktes av chokladen, dansade mera och blev helt lyrisk när tomten kom.
    Han tidrade med ögonen och satte sig så nära han bara kunde. Det var roligt att se.
    Hedda åt på allt hon lyckades få tag på, vägrade sova men var glad ändå!
    Det är upp och ner i en svindlande fart i det fantastiska mammalivet!

  • Kalorina

    God fortsättning allihop! Hoppas ni haft en mysig jul.
    Vi har haft det ganska bra men jag lyckades "toppa" julafton med att ha 39.5 i feber. Dum som jag va skulle jag ändå vara med på allt, jag kommer inte ihåg så mycket måste jag säga.....
    Nu är alla friska och hyfsat glada ;)

    Tinsa: Tonåring ja, Vidar kom upp imorse och insåg att Stefan gått till jobbet och att bara jag och Hedda var här. När jag sen gjorde misstaget att säga till honom att det var blöjbyte dax, sprang han in på sitt rum, skrek -sluta tjata mamma, lämna mig ifred och så drämde han igen dörren. Min egen lilla dramaqueen!

    Mirme: Det kan vara slutet på sovstunden men det kan också vara en "fas". Vidar ville inte sova middag hemma för nån månad sen så jag trodde det var slut med middagsluren men nu sover han nån
    timme igen....får se hur länge det varar.
    På dagis sover han alltid fast han bara går 5 timmar/tre dagar.

    Vidar fick en massa julklappar, för mycket. Vi insåg att det stigit honom åt huvudet när han på juldagsmorgon var upprörd över att det inte fanns några nya klappar under granen och undrade vad han skulle få idag??
    Jag har närt i materialist vid min barm.......

  • Kalorina

    Hej!
    Nygge: Jag kommer gärna nästa tisdag! Vilken tid var det nu igen??

    Träffade på Ida och Emma idag! Jag och Stefan var ute och tittade på ny dator men hon kände först inte igen mig och sen frågade hon om vi fick sova något....tror vi såg ut som de zombies vi känner oss som. :)

    Hedda vill amma tre, fyra gånger per natt och hon ligger som ett klistermärke mot mig resten av tiden. Har försökt lägga tillbaka henne i spjälsängen men då sover hon inte alls.
    Vidar kommer in till oss varje natt och har den senaste veckan börjat gasta vid fem tiden om att vi ska gå upp nu! Som tur var har Stefan varit hemma efter nyår så vi har försökt turas om att få sova men det känns som en droppe i havet måste jag säga.....

    Nåja, slut gnällt från mig!

    Nivde: Lycka till med förskolebytet!

  • Kalorina

    Ida: Oj, vad ni fick mycket gjort och skönt att hon somnade till slut. Pärlplatta måste vi också prova, det låter jätteroligt. Jag älskar att pyssla och som tur är tycker Vidde det är roligt.

    Vi kör med TV fria kvällar här hemma för att hinna med allt som ska göras. Tyvärr verkar det som vi måste börja med data fria också eftersom den "stjäl" lika mycket tid. Vi har ingen diciplin någon av oss!

    Vidar använder pottan ganska mycket och både till att kissa och bajsa. Vi har bara provat när vi är hemma och det fungerar bara när han är utan kalsonger, för när de är på glömmer han pottan och tror att han har blöja på sig. Det ska bli sååå skönt när blöjtiden är över men vi tänker inte aktivt "träna" honom. Har inte orken till det ska jag villigt erkänna...

  • Kalorina

    Ida: Vidar får springa runt med rumpan bar när han ska använda pottan. Det fungerar inte om han har kläder på sig, det känns väl som blöja så då kissar bara. Naken är annorlunda...

    Mirme: Jo, det stämmer att de är klistriga i den här åldern. JAg var tvungen att gå tillbaka och kolla vad jag skrivit om Vidde.
    Men jag började ju jobba när Vidar var 7 månader så jag upplevde inte riktigt det så här då. Han tydde sig inte lika mycket till mig eftersom Pappa var "topdog" då ;)

    Det ska bli roligt att se några av er på tisdag! Jag kan ta med mig fika bröd!

  • Kalorina

    Det var väldigt trevligt hos Sofia igår även om jag kom 1½ timme försent. Var tvungen att åka hem och sova lite efter att jag lämnat Vidde på dagis. Det har varit några tuffa nätter med lite sömn. Inatt fick jag dock sova 6 timmar! Ja, inte i sträck men ändå lyx för mig.

    Nu sover de bägge små så nu återstår bara att rensa upp i huset och förbereda morgondagen. Jag ska gå och träna! Det blir andra gången, började förra veckan. Väldigt skönt faktiskt. Skönast var nog att bara vara jag ;)

  • Kalorina

    Sömn verkar vara en bristvara för de flesta...det är inte helt lätt att få ihop de timmar man tycker sig behöva.

    Det blev ingen träning idag. Vakande med 38 i feber så jag fick ställa in. Tror det mest beror på trötthet. Inatt var det en sån där 2½+2½ skit natt (timmar alltså). Och det är ju inte 2½ timme i sträck heller....

    Nåja, jag åkte till svärmor och sov istället för att gå och träna så det ordnade sig bra ändå;)

    Tinsa: Tufft att lämna så tidigt men vad gör man?! Men eftersom dina små verkar vara morgonpigga så spelar det nog inte så stor roll för dem, de vet ju inte vad klockan är :)

  • Kalorina

    Är inne en snabbis medans Vidde tittar på Dora;)
    Han har varit sjuk hela veckan = full cirkus här hemma. Jag känner mig som en usel Mamma som inte klarar av mina två barn!!
    Det finns ju de som har 7......

    Ang preventivmedel så har jag kopparspiral och det fungerar superbra! Jag hade det även innan jag fick barn.
    Det enda är att man blöder lite mer men för mig som inte har så mycket i vanliga fall är det numera "normalt".
    Jag har svårt för allt med hormoner i och då är kopparspiral ett bra alternativ.

    Nygge: Hoppas det reder ut sig! Det är verkligen er tur att få lugn och ro!!!!

  • Kalorina

    Anna: Lycka till med syskon försöket!!
    Kan inte direkt påstå att jag är så produktiv på några plan, allra minst syskonfronten;)

    Idag har Vidar och jag varit på barnsimmet, det är mysigt att göra saker bara han och jag. Hedda fick vara hos mormor. Efter simmet åkte Vidde och jag dit och fick middag. Skönt att slippa laga mat.

    När jag la honom i kväll sa Vidar Jag älskar dig mamma, du är som en stor bulle! Men jag ska inte äta upp dig.
    Detta är en fantastisk komplimang från vår fikagalna son. Jag kände mig mycket rörd.

    Sara: Hoppas ni hade en härlig kryssning.

  • Kalorina

    Låter som det var trevligt på mässan, ni som var där!
    Här hemma har jag och Hedda haft magsjuka så det har varit den sunkigaste helgen på läänge. Jag känner mig helt slut fast jag kan äta nu men eftersom Hedda bara fått amma hela helgen och jag inte ätit så är krafterna slut.....
    Det enda som är bra med magsjuka är att det går över fort!
    Nu är det bara att hoppas att Vidar klarar sig.....

    En barnfri mammaträff låter underbart!! Gärna en fredag för min del....

  • Kalorina

    Jag behöver komma hemifrån!!

    fredag v.6 - ida, Sara, Nygge
    fredag v.7 - linda m bäbis, Sara, Nygge,Lina
    fredag v.8 - linda m bäbis, ida, Sara,Lina
    fredag v.9 - sara, anna,Lina
    fredag v.10 - linda m bäbis, ida, Sara, Nygge,Lina
    fredag v 12 - linda m bäbis,Lina

    Äntligen hyfsat frisk men ingen matlust alls.
    Hemmet ser ut som en lumpbod men jag orkar inte! Måste ta tag i all tvätt som blivit efter Heddas kräkningar....

    Jaha, nu vakanr Heddis! Jag har några bra mattips men jag skriver dem senare tydligen ;)

  • Kalorina

    Nygge: Skönt att Edit börjar växa till sig! Hon har kanske accepterat att det är så här världen är och att ni är hennes familj. Så nu är det bara att gilla läget och göra det bästa av situationen ;)
    Tufft med August och hans mage, det kan inte vara roligt för honom.
    Hoppas han håller sig frisk så ni kan få MRT'n ur världen och få koncentrera er på er fantastiska barn!

    Här har vi haft kräk-SM de senaste nätterna, varför kräks de mest då??!
    Vidar leder ligan antalet bytta lakan på ett dygn med tre, Hedda ligger "bara" på en gång.
    Jag leder ligan antalet bytta kläder per dygn med fyra.
    Det känns som hela vårt hem luktar kräks och jag funderar allvarligt på att raka av mig allt hår för lukten vill inte gå bort!

    Annars leker livet och det var vackert att se solen idag genom fönsterna.

    Tinsa: Hoppas dina barn klarade sig från vidare magsjuka!

  • Kalorina

    AngelicaJennifer: Välkommen! Det är ju det som är det sköna med internet, det spelar ju ingen roll var man bor, alla har lika "nära" till datorn.

    Nu är alla friska, TACK OCH LOV!
    Jag är ganska säker på att vi har Uppsalas renaste kuddar och täcken iallafall, alltid något ;)

    Idag åkte Vidar pulka ner till vägen och bussen till dagis. Det var en hit. Jag tyckte det var skönt att slippa dubbelvagnen måste jag säga.
    Hedda somnade i sin vagn och sover fortfarande!! Hon brukar inte gilla det annars men nu snusar hon gott.
    Jag borde städa badrummet och ta hand om tvättberget men jag varken vill eller orkar......

    Sara: Åh, de är så underbara med sina egna idéer och tankar om hur det ska vara.

    Stefan kom hem trött och irriterad igår från jobbet och Vidar gick fram till honom och sa Pappa, du ska få en kram, då blir det bättre. Vem kan vara arg då?!

  • Kalorina

    Till alla magsjuka, håll ut, jag lider med er och hoppas ni alla blir friska snart.
    Extra mycket synd om er som inte har tvättmaskin.....

    Tigge: Oj, vilken dramatisk födelse Vilmer fick. I stunden kanske de inte hann med att berätta men att de inte informerade er på BB är lite konstigt.
    Hoppas Viggo bara kräktes en gång. Det går ju en lättare variant och en tuffare just nu.

    Ida: Antagligen hade de mycket att göra och många tar ju tidig fredag.

    Anna: Jag håller tummarna för nästa gång!!

  • Kalorina

    Grattis Fru F och Ellen!!

    Ida: Det låter ju lovande! Bra att du ringde. Det är en pina att gå och vänta på svar.

    Nygge: BYT! Inte en spänn extra till vattenfall om jag får råda ;) Speciellt om ni inte har valt något alls, då har ni den högsta taxan de har. För att få det rörliga priset måste du välja det, det är inte automatiskt.
    Vi, eller rättare sagt mannen, är en riktig prisjägare....
    Kolla hur Uppsala energi har det med lägenhets elpriset, de är bra på hus priset iallafall.

Svar på tråden "Augusti 2006-mammorna"