Inlägg från: Mettan69 |Visa alla inlägg
  • Mettan69

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 9

Hej flickor.

Jag håller på att bli tossig. Tänkte kopiera in bilder från min hall här men hur jag än gör så går det inte att få in här. Har plus och tar kopiera bild när jag är inne hos mig men när jag tar klistra in här så händer ingenting. Skrikandes Så nu ger jag upp. Orkar inte trassla mer. Ni får gå in i mitt galleri om ni är nyfikna. Flört Detta är den första lilla hallen vi har sen så har vi en större (men inte stor) hall efter denna hall. Underbart att bli av med den babyblå färgen. Skrattande

Har inte varit inne på några dagar så jag hoppas ni haft det bra under denna tiden. är hemma med Sixten men han skall till dagis igen i morgon. Tack o  lov. Han klättrar just nu på väggarna och mig. Förvånad. Orkar inte med det just nu. Flört

• Mettan69

Nu står det still på målarfronten igen men vi skall ha kalas hemma för pappa på fredag (blir pensionär) så jag har inte haft ork att ta tag i något denna vecka. Men jag hoppas att jag får tummen ur på lördag och tar ner vårat furumonster till tv-bänk och ger den en omgång vit färg.

Tror det gör en enorm skillnad om den skulle vara vit. Har just nu en tv-bänk i furu, två soffbord i indisk stil, ett gammalt skåp i mörkbrunt och en mörkblå skinnsoffa. Väldigt snyggt... NOT Skrikandes Men jag skall måla borden och tv-bänken vita så tror jag att rummet får ett stort lyft. Får ta till det lilla när plånboken är liten. Flört

• Mettan69
    libero skrev 2009-02-11 21:15:09 följande:
    Är så lycklig. Nu är köket färdig målat och mannen har tagit tag i vår trappa så nu sitter jag fast på övervåningen och har lovat att inte gå ner mer i dag. Att lite vit färg kan göra så mycket.Nu ska jag läsa ikapp.
    Vad skönt att köket är klart. Men var finns bilderna på det nya frächa köket? Oskyldig 

Ha ha ha, fast på övervåningen. Verkar som du har fart på din make. Målningen får jag stå för här hemma. Maken har inte för bråttom när det gäller att ta tag i saker för renovering invändigt.

Men det verkar som han har vaknat lite nu när vi gjort klart den lilla hallen hemma. (efter mycket tjat från min sida) Men nu så tjatar han själv om att ta bort mattan och måla golv och väggar i resten av hallen. Så jag spinner givetvis på. Men det är långt från ord till handling. Men jag är glad att han åtminstone pratar om det. Ett stort steg för min make. Räcka ut tungan 
  • Mettan69
    crazy cat lady skrev 2009-02-12 13:20:21 följande:
    *suck* Jag har gått och kärat ner mig i shabby chic, men sambon är inte lika övertygad och hur som helst har vi inte råd med några större förändringar nu. Men jag smyger in små detaljer där jag kan och hoppas på mer i framtiden, kanske när det blir dags att flytta till hus
    Du anar inte vad lite vit färg på nuvarande möbler kan göra. Kolla igenom vad du har och se om du inte kan måla om vissa av dem. Det gör en jätteskillnad på möblen. Ibland tror man inte det är samma möbel efter ett dopp i den vita färgburken. 
  • Mettan69
    crazy cat lady skrev 2009-02-12 14:04:08 följande:
    En fråga - Jag har ett gräsligt gammalt köksbord i furu som är lackat, skall man slipa/sandpappra bort lacken innan man målar?
    Man måste alltid rugga upp en yta på det man skall måla. Tvätta även med målartvätt sen så fäster den mesta färgen. Ta första omgången med grund/häftfärg för att vara på den säkra sidan.

Sen när du pratar om de plastiga möblerna så kan vit färg ge dem ett helt nytt utseende. De ser inte så massproducerade ut då. Fundersam
  • Mettan69
    paola skrev 2009-02-12 14:05:49 följande:
    hej hej....som många av er så har jag tänk måla massor..dock köpa nytt o måla på det..nån som vet nåt märke o vad färgen heter?hört att det finns spray färg oxå?kan de vara nåt tro för de lite mindre sakerna som inte målas med pensel el roller?
    Vilken sorts fär man använder är en smaksak. Jag köper en lite dyrare färg på en färghandel (nordjöfärg) men många här inne har använt Rustas färg och tycker att den är jättebra. Jag har tre mil till närmsta rusta så det är lättare att köpa färgen på hemmaplan.

Om det är för pilligt så är det bra att spraya istället. jag gjorde det på en adventsljusstake nu till jul och det blev jättebra. Men för större saker så rekomenderar jag att man målar/rollar med vanlig färg. Blir ganska dyrt annars.
  • Mettan69

Libero: så skönt det låter med slalom. Det har jag inte åkt på flera år. Men jag minns ändå så ont man fick i kroppen. Flört

Kaktus76: Åh vilket tråkigt jobb du har framför dig. Förstår att det känns tungt att städa där en sista gång och det inte är till dig. Men skönt att höra att du kommit någorlunda på plats i ditt nya hem.

Nu skall jag strax gå hem från jobbet och förbereda inför pappas pensionärskalas (han = 65år i dag) Och så önskar jag er alla en underbar helg

• Mettan69

God morgon flickor.

Vilken slapp helg vi har haft. Kalas för pappa som blev pensionär i fredags. Vi kom inte i säng förrän kl tre. Sen så började skidskytten 8.30 på lördagsmorgonen så det var bara att mõsa sig upp. (älskar skidskytta).  Sen blev vi liggande i soffan hela dagen. Den ena skidsporten efter den andra löste av varann. Så kl fem så lyckades jag ta mig ut på en promenad. Söndagen tillbringades också mycket  framför tv:n men inte lika länge. Den dagen fick jag även med gubben på en promenad.

Jag hade lovat mig själv att måla våran furu-tvbänk vit i helgen så den fick en omgång färg under söndagen. Står i pannrummet och målar och det tar lite lång tid för det att torka där nere då det är lite kallt där. Så det tar några dagar för mig att måla saker. Blir så avundsjuk när jag hör att ni målar både två coh tre ggr på en och samma dag. Här tar det  minst fyra dagar innan jag får sakerna på plats igen. Men vem har bråttom. Huvudsaken att det blir gjort. Skrikandes 

Hanna: Jag är lite tveksam till vit vaxduk eftersom du har vitt underrede. Men får du exakt samma färg så kan det bli bra. Jag försökte med skydd just runt där barnen satt men tji fick jag. De har ju låååånga gummiarmar när de är små och lyckades alltid träffa utanför skyddet ändå. Fundersam

Saga: Mina svarta strömbrytare har jag köpt på Claes Olssons. De är i plast men jag är jättenöjd med dem. Visserligen vill jag ha de som man kan köpa i porslin eller backelit men det finns inte en chans att jag får min make att gå med på att betala 5-600 för en strömbrytare. Gråter Inredninga är inte hans stora intresse. Men som sagt, jag är jättenöjd med dem från Claes Olssons också.

Vackraflow: Så kul med förnyelse Många projekt på gång. Kul.

Mrs Ru Barb: Oj vad kul att se dig igen. Är inne hos dig ibland men är dålig på att lämna kommentarer. Var just inne och kopierade ditt recept på kallops. Lät mumsigt. Räcka ut tungan

Hjorthan: Skriv så länge du vill när du skriver så häääärligt. Vilken underbar dag du haft.

Vackra Magnolia *Går genast ut och sätter mig vid brevlådan och väntar*

• Mettan69
    Kaktus76 skrev 2009-02-16 10:00:03 följande:
    Ett litet nytt inlägg i bloggen-Välkomna in-www.minlyaochjag.blogspot.com
    Så mysigt du gjort det.  Mycket välkomnande. Älskar din termometer. Måste införskaffa en sådan till sommaren. 
  • Mettan69

Hannnah: Ja men något diskret mönster i så tror jag det kan bli riktigt mysigt och slagtåligt. Flört

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 9