DS trots KUB-test??
Någon som fått DS-prins eller prinsessa trots mycket liten risk enligt KUB?
Fanns annars något avvikande i fosterdiagnostiken som gjorde er misstänksamma ändå?
//Tummelisa
Någon som fått DS-prins eller prinsessa trots mycket liten risk enligt KUB?
Fanns annars något avvikande i fosterdiagnostiken som gjorde er misstänksamma ändå?
//Tummelisa
Nej, jag visste också att KUB bara var en riskbedömning. Jag fick ju siffran 1:334 eller nåt sånt och med tanke på att min pojkvän har vuxit upp med en handikappad så var det självklart för oss att gå vidare med fvp. Och jag är en orolig själ så även om jag haft siffran 1:10000 hade jag nog gjort fvp iallafall.
Jag har nog missuppfattat, eller snarare lagt in mer aspekter i ts fråga, eftersom jag tjatar om fvp hela tiden. Tanken med KUB är som JAG uppfattar det att om man ligger i det lägre spannet kan fvp vara bra att göra, för att säkerställa att ´bebisen inte har nån va de vanligaste kromosomavvikelserna.
Att jag reviderat KUB/fvp och alltihopa handlar om att för mej vore det "bättrre och enklare" om min pojke var ett downs-barn, eftersom ds trots allt inte innebär katastrof. Man kan ju ha superdupersiffror, få hem ett brev från kliniskt lab som säger att allt ser normalt ut men bebisen kan ha andra, underliga avvikelser - som i mitt fall.
Jag låter tyvärr bitterhet genomsyra mina inlägg som svar i denna tråden, vilket jag ber ödmjukt om ursäkt för. Självklart ska man göra KUB och fvp och hela baletten om man är orolig, jag vill nog bara starkt hävda att just ds är ingenting man ska oroa sej för. Det har alla mammor till dessa fina ds-barn konstaterat, även om det ju naturligtvis är skitjobbigt...men ett "normalt" barn kan också vara krävande, även om en förälder till ett annorlunda barn prövas mer och på ett annat sätt än föräldern som välsignats med ett "normbarn".
Jag var orolig som faaaan för att få ett barn med ds. Därför gjorde jag ju testet, men som sagt, med facit i hand....så var det bara slöseri och futtigheter att oroa sej för det...
klamaj
förstår att det är skittufft, speciellt som att killen bara är 9 månader. Då har man all rätt att vara bitter. Tänker ofta på hur jag skulle känt om det var något fel, men jag kan inte ens föreställa mig mina reaktioner.
Åhh, det finns så mycket annat att oroa sig för än DS... Tur att min dotter "bara" har DS brukar jag tänka... JAg förstår verkligen att det låter knasigt och kanske inte alls är någon tröst i din oro, men det ÄR verkligen så jag känner. Oavsett hur din bebis är, så kommer det nog ut världens underbaraste lilla gullbebis. Min syster har precis fått en bebis med DS, och jag måste säga att hon är så där extra söt och gullig just för att hon har DS. Hur vi mår? Jo, vet du, jag tror vi har länkat oss samman på ett väldigt fint sätt i familjen. Vi har tre barn tätt, så visst är det pyssel. Sjukhusbesök var det mest i början, men nu är min dotter med DS i princip minst sjuk av alla på dagis. Lycka till fortsatt i din graviditet och hoppas du kan finna lite ro och lycka med magen
Förstår inte varför alla är så rädda för att få ett ds barn!! Man kan testa alla varianter men det kan ändå gå "snett" på förlossningen barnet kan få syrebrist med alla möjliga handikapp som följd. Det är alltid värst att få ett ds barn verkar det som. Min Lucas är 6 år och helt underbar lika underbar som sina "normala" syskon. Hellre ett barn med ds än inget barn alls kan man tycka. Finns så många som inte kan få något barn alls så varför inte vara tacksam att man har barn. Bara mina tankar!! Hoppas ingen tar illa upp. Kramar Marre
Min fråga var ställd mer mot bakgrund av huruvida det är lönt att göra KUB eller om det bara är en falsk trygghet. Rädslan är nog inte ett DS-barn utan att något skall gå fel överhuvudtaget och att dels familjelivet kollapsar på grund av en för stor belastning och dels (och framför allt) hur man skall kunna ge ett barn med extra omsorgsbehov ett bra liv. Man kommer ju inte finnas där för evigt och vem ser efter ens barn när man är borta? Ett barn med extra behov kan inte självt bevaka sina intressen och kommer vara i behov av stöd och hjälp hela sitt liv. Det är detta som skrämmer mig. Att inte kunna finnas där fast behovet finns. Annars vet man att barnen kommer att flytta hemifrån och klara sig själva så småningom och skapa sin egen tillvaro. Vad är era tankar om barnens vuxenliv? Hur fungerar det rent praktiskt?
//Tummelisa
tummelisa32 skrev 2008-12-11 00:40:03 följande:
Tack söta, snälla ni för era svar!
Jag är tacksam för att ni ville dela med er av era tankar och liv till mig. Och tack för att jag får fråga! :o)
//Tummelisa
Septemberknodd skrev 2008-12-11 21:13:39 följande:
Septemberknodd skrev 2008-12-11 21:13:39 följande: