• lillam82

Julklappar...

Snart é julen här..
    Hur mycket skall man köpa till barnen när dem firar jul flera gånger?
    I år har vi båda barnen på julafton min bonus på 5år o min dotter på 7år.
    Haft en lite diskution hemma med gubben om vad o hur mycket man köper när dem firar jul flera gånger.
    É själv uppvuxen med två jular o massa packet osv. medans gubben har haft en jul o där man får en stor sak.
    Ungarna har meter långa julklappslistor o hade ja haft råd hade ja gärna köpt allt o lite till. Fast det finns en mamma/pappa på annat håll som med skall fira jul fast på juldagen.
    Köper ni för lika mycket pengar/saker till era bonusbarn som till era egna??
    Tycker detta é jätte svårt o gubben hemma verkar tycka att det é hur långt kvar som helst till jul o allt löser sig.
    Tacksam för alla tips o råd.

Tomtemor med julklapps problem....
  • Svar på tråden Julklappar...
  • Svartamoln

Vi har inget gemensamt barn än, men jag har varit med och fullt delaktig och involverad i bonusens liv så jag planerar och tänker och köper julklappar som jag kommer och skulle köpa till vårat gemensamma barn!
    Det tror jag är viktigt inom familjen att inte göra skillnad "ditt och mitt barn" barn är barn och dem ska älskas för dem de är, hans eller ditt eller någon annans :)
    Så känner och tycker jag.

• Laisen80

Om vi köper för lika mycket rycker jag att det blir fel!
    Då får ju bonusen dubbelt så mycket!
    Däremot kan man ju gå ihop med mamman om lite av de dyrare klapparna. Om man nu är överens med henne!

• Häpp

Håller med lite om vad Laisen80 säger.
    Bonusen får ju dubbelt så mycket, och för det mesta har alla dåligt samvete pga att det är ett "skilsmässobarn".

Min bonus firar bara en jul, hos den han är hos just det året. Varannan jul alltså. Jag köper självklart julklappar till honom, men jag köper mer till mitt barn.

Tror att det är mest hos vuxna det här med rättvisa och lika mycket ligger...just pga dåligt samvete.

• AnnanAnna

Det är svårt det där med julklappar, födelsedagspresenter och semestrar har jag upptäckt. Eftersom jag bara har barn med min man så kan jag inte sätta mig in i hur det är att ha ett barn som bor VV.
    Men som jag resonerar så tycker jag att det blir lite överdrivet med just dubbelt av allting. I allafall när det gäller vissa saker.
    Julklappar köper vi för ungefär lika mycket till alla barn. Födelsedagspresenter också, fast där tycker jag att de gemensamma borde få för lite mer, för de får ju bara av oss. Bonusen får ju av sin mamma och hennes släkt också, och hon får så otroligt mycket av dem. I år var det saker för ca 6.000 spänn, och det är inte i närheten av vad våra gemensamma får för.

Men, men, än så länge så är inte jag och min man helt överens, och jag förstår hur han tänker också. Men om man är tonåring borde man faktiskt kunna förstå det där med att ett av barnen har två familjer och får saker fast på två ställen. Att det inte är orättvist om de som bara har en familj får lite mer. Så tycker jag i allafall.

• TessaS

Min mans barn är lite äldre nu (11 o 15), men såhär har vi gjort i flera år och det har alltid funkat.

Barnen firar hos båda föräldrarna (vi bor i samma stad) på julafton och vi pratar ihop oss med deras mamma gällande julklappar. Lägger ihop om någon har önskat sig något stort, stämmer av så vi inte köper samma saker osv.
    De har alltid vetat att de får lite färre julklappar än andra barn vi firar med, just för att de firar två gånger. Det har aldrig varit något konstigt för dom, och de ser det snarare som en fördel för då får de öppna julklappar två gånger.
    De sitter inte och räknar antal julklappar och vad de är värda.

I år har vi hållt nere julklapparna helt och köper en STOR gemensam julklapp till oss alla i familjen. Lillkillen får egna julklappar för han är två år och har ingen nytta av den stora familjejulklappen.

• J E S S

Det gör väl inte så mycke om "skillsmässobarnen" (usch va hemskt o kalla dem så...) får mer än era gemensamma?

Jag har en dotter sen innan, har en son med min nuvarande man och ett barn till på väg.
    Vi köper lika mycke till båda barnen.
    Nu vet jag att min dotters pappa oxå köper julklappar, men de barnen bor ju i 2 hem, då är det bara bra om de får mer än de som bara bor i 1 hem.

Jag vill kunna säga mina barn sen i vuxen ålder att jag varit rättvis i mitt givande. Därför köper VI för samma peng till alla barnen.

Amy 000120 + Arvid 080101 + BF 090226
  • Svartamoln

Ja det låter ju jätte bra om man kan komma överens och inte köpa samma sak eller till och med gå ihop!
    Men samtidigt har barnen två hem och då måste dem kunna få saker till vardera hem också!?

Här hemma har vi en garderob m kläder och vi har leksaker och vi köper leksaker och doningar i julklapp som vi tycker och vill att hon ska få ha.
    Planerar lite för att skaffa ett eget barn snart och detsamma kommer gälla då - köpa saker/kläder som vi vill och anser behövs o s v. Kommer väl köpa för lite mindre pengar till båda då än vad vi kan göra nu med bara ett barn här hemma :)

Härligt att höra hur man kan komma överens bonus/bios - hoppfullt!

Svar på tråden Julklappar...