• 3 barn i familjen

svensk jul utomlands

Hej alla ni svenska mammor som bor utomlands (och som inte ska aka hem over julhelgen)! Vad gor ni for "svenskt" julfirande, julmat, pyssel, pynt?
    Vi bor i Bulgarien, det blir val lite bulgariskt, men jag forsoker gora sa mycket "svenskt" som mojligt har hemma. Adventsljusstakar, julkrubba, an har vi inte bakat pepparkakor och kokat knack och gjort lussekatter... Hur firar ni jul utomlands. Kom garna med tips och ideer...
    Vore bara kul att ha en trad dar vi kan prata lite "svensk jul", for visst far man lite hemlangtan anda nar det borjar narma sej jul, sno, julotta, luciatag, marsipangodis, julrea...

• Svar på tråden svensk jul utomlands
  • Exelle

Nä, det blev inget firande.
    Tänkte dock på hur fint det var under min skoltid, när skolkören på morgonen uppträdde med luciatåg i en fullsatt matsal. Jag var själv med i kören och tyckte alltid att det var en speciell dag. Särskilt tufft var det ju när man sen resten av dagen sprang omkring med glitter i håret i skolan;)

• 3 barn i familjen

ja, visst ar det nagot speciellt med luciafirandet, nagot som mina barn inte fatt uppleva. Nar jag var liten da var ju varje dag uppbokad fran forsta advent till julafton, det var luciatag med skolan, sondagsskolan, miniorer, juniorer, scouter, pa alderdomshemmet, pa olika arsmoten, hemma hos pensionarer, pa foretag... mysigt...

• Exelle

Mina två äldsta söner fick uppleva lucia två ggr på dagis, under en period då vi bodde i sverige. Vet inte om de kommer ihåg så mycket, de var ju små. Lussebullar och pepparkakor tycker de om iallafall, det bakar vi varje år.

• 3 barn i familjen

Har just varit och handlat julklappar pa Jumbo, en grekisk leksaksaffar i Sofia... Tillsammans med tusen andra trangdes vi och hade "julstamning", samtidigt som lillen satt i kundvagnen och matades med karameller for att sitta stilla och sa skulle man snabbt hitta alla julens klappar innan lillen blev kissenodig och innan det var dax att hamta storasyster pa skolan...

• Exelle

Jag har ännu inte julhandlat. Har haft sjuka barn hemma och har inte kommit iväg. Men jag är sen varje år, är inget nytt. Gäller bara att inte bli stressad.
    Ikväll har de julfirande på dagis - utomhus!! (pga platsbrist)
    Här har det just duggat lite och frusit till och blivit halt. Ser inte fram emot att stå ute i duggregn i två timmar, men ungarna har övat i veckor, så man får väl göra sin insats. Antar att vi får glögg eller liknande att värma oss med.

• 3 barn i familjen

Nu i kvall har vi kokat knack och fudge...gott!!!! Julfesterna avloser varandra, igar hade mellanbarnet julfest i forskoleklassen, och pa kvallen var det julfest pa dagiset jag jobbar pa - min man var tomte och vara tva stora barn tomtenissar och bjod pa pepparkakor...
    I morgon har barnen julspel i kyrkan och pa kvallen ar det julfest med min mans arbetskompisar.
    Idag var jag och julhandlade mat, sill till Jansson, notter och fikon och choklad, coca cola far duga istallet for must... Ska gora bruna bonor, det ar nog bara jag som ater men det ar gott... Min man gillar inte bruna bonor som ar lite sota, han vill ha vita bonor som han tillagar sjalv med lok, paprika, tomat, morot och hot hot chili... - enda julstamningen med de bonorna ar att man blir rod i ansiktet nar man ater...

• Exelle

Julfirandet på dagis - utomhus och i duggregn och blixthalka, ledde till att mina småttingar nu har hosta och feber. Kul före jul!
    Julafton blir lugn. Har lyckats övertala min mans syskon att komma förbi på julaftonsfika med lussekatter och pepparkakor, innan alla sen firar hemma på kvällen. Alltid något.
    Snart får vi besök, så nu ska jag fixa och dona här hemma lite.

Det där med bruna bönor lät ju gott....brukade äta det med knusprigt stekt bacon till...mmmmmm vad gott.
    Min familj önskar sig roulader till julafton. En rätt som alla gärna äter, t o m de små.

• 3 barn i familjen

Nu borjar julen narma sej, vi raknar dagarna har hemma. I morses var det lite vitt ute pa marken, men det har tyvarr smalt bort.
    Julspelet i kyrkan gick bra, barnen var sa sota sa, och nu ar vi hemma fran kvallens julfest....

• Exelle

Jag är just hemkommen från stan...julklappsinköp. Behövde en halvtimma bara för att få en parkeringsplats. Överallt trängsel och köer. Sen fick jag inte hälften av det jag ville ha. Alltså blir det en tur imorgon, men till en annan stad, där parkeringsmöjligheterna är bättre. När jag skulle hem stod jag i evigheter för att komma ut ur parkeringen. Trafiken stod stilla och alla hindrade varandra från att komma vidare. Fruktansvärt!
    Sitter nu med en kopp kaffe och lugnar ner mig lite.
    Ungarna räknar snart timmar tror jag...

• 3 barn i familjen

Exelle - vad jobbigt med all trangsel och koer. Tur att det finns kaffe, det smakar extra gott vid sana tillfallen. Ar barnen friska nu?
    Idag har jag bara varit hemma, saaaa skont. Det har varit sa mycket det senaste med jobb och julfester och aktiviteter och julhandlande... Min stora kille var ute med kompisar, tjejen hos grannflickan och lekte och lillen som aldrig annars sover middag somnade mitt pa dagen, och det blev sa lugnt och tyst har hemma. Jag gjorde en valbehovlig rengoring pa flakten, men det var som avkoppling, jag bara njot av tystnaden nar jag stod och gnodde med svampen... Sa skon att bara vara ensam ibland, minn inte nar det hande sist...
    Ikvall har vi gjort pepparkakshus! Delarna blev lite snea och skorsten hoppade jag over, men barnen var sa glada och fick garnera och dekorera och glasera sjalva sa mycket de ville och klistra dit karameller och ata och provsmaka... Huset blev jattefint tyckte dom och ar sa stolta.
    Jag hittade en pase med gloggkryddor fran forra julen, sa nu ska jag och mannen ha det lite mysigt med nybakta pepparkakor och glogg. Ar det nagon som gjort glogg sjalv med kanel, ingefara, mm... ???

Svar på tråden svensk jul utomlands