• 3 barn i familjen

svensk jul utomlands

Hej alla ni svenska mammor som bor utomlands (och som inte ska aka hem over julhelgen)! Vad gor ni for "svenskt" julfirande, julmat, pyssel, pynt?
    Vi bor i Bulgarien, det blir val lite bulgariskt, men jag forsoker gora sa mycket "svenskt" som mojligt har hemma. Adventsljusstakar, julkrubba, an har vi inte bakat pepparkakor och kokat knack och gjort lussekatter... Hur firar ni jul utomlands. Kom garna med tips och ideer...
    Vore bara kul att ha en trad dar vi kan prata lite "svensk jul", for visst far man lite hemlangtan anda nar det borjar narma sej jul, sno, julotta, luciatag, marsipangodis, julrea...

• Svar på tråden svensk jul utomlands
  • 3 barn i familjen

Försök få tag pa bra dvdfilmer, det är sååå bra språkskola...
    Här har vi fått ännu mera snö... och det är kallt... på nyheterna pratar dom bara om gas+stoppet. Vi har gasuppvärmning men även en vedkamin som värmer nästan hela våningen på huset... Längtar till sommar och värme. Den bulgariska sommaren är så underbar, varm, lång, varma somerkvällar som man bara kan sitta och njuta på terassen...
    Var bor ni i Tyskland?

• Exelle

Även här är det kallt!! Vi har tack och lov olja...hos oss kan man inte stänga kranen! Dessutom har vi kamin i vardagsrummet om det skulle bli kris.
    Allt är vitt, kallt och helt enkelt vackert. Som ett vykort. Igår var jag ute och promenerade med en väninna och hennes hundar...solen sken...snön knarrade under fötterna och man ville inte gå hem igen!
    Fast jag längtar nog till våren. Tycker att april-maj är de finaste månaderna. Allt börjar bli grönt, blommorna kommer och det är ibland lagom varmt ute. Fast den tiden kommer den med!

Vi bor i västra Tyskland...inärheten av Köln. Fast vi bor i en liten by, mer på landet. Här ser man bara grönta fält och skogar och en massa hus naturligtvis. Barnen vet hur en ko ser ut och kan leta insekter, känna gräs under fötterna och leka i skogen. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo i stan.
    Känner ärligt talat inte till mycket om Bulgarien...bor ni nära en stor stad eller också mer på landet?
    Får väl ta fram mitt atlas och kolla...

• 3 barn i familjen

Forut bodde vi i Sofia, senare nagra ar nere i sodra delen mot Turkiet, och nar vi skulle flytta "hem" igen hade vi tva barn och ville inte bo i lagenhet mitt inne i hoghusdjungeln. Sa vi borjade leta hus, och hittade ett som passade oss bra i en liten stad strax utanfor Sofia, dar vi bor ar det lugnt och man har "ute pa landet-kansla", men anda har vi nara till storstaden, vi har en liten tradgard, hund, barnen leker ofta ute med grannbarnen i tradgarden och pa gatan.
    Just nu ar vi i renoveringstagen, vi ska mala om vaggar och tak i matrum, vardagsrum, och hall. Vi funderar pa att ta till lite starkare mer vagade farger, efter att ha bott har i fem ar med lite blekgula nyanser... Vi far se hur det blir....

• Exelle

Ja, det är skönt med landet-känslan. Att kunna promenera i skogen, se de gröna (just nu dock vita...) fälten, andas frisk luft, kunna släppa ut barnen utan att vara rädd att de blir överkörda...det är helt enkelt härligt.
    Vi bor dessutom i vårt nybyggda "drömhus" sedan i påskas, så jag vet vad det innebär att fixa och dona hemma. Vi har en del småarbeten kvar, men man kan bo i huset iallafall, det är huvudsaken. Vi kör mycket med vitt. Förut hatade jag vitt, var mer för gult, men eftersom många väggar är putsade i lantstil, passar vitt bäst. I barnens rum har vi dock EN vägg i knalliga färger, varje barn har fått välja sin färg själv.
    Eftersom vi i februari ska hyra ut källarlägenheten (är 2-familjshus, vilket är väldigt vanligt i Tyskland) så blir det till att möblera om snart igen. Men lite ombyta förnöjer, säger man ju. Kanske en grund mer att köra till Ikea...

• 3 barn i familjen

Ja, visst ar det fint med vitt, min syster hemma i Sverige ar helt i det taget. Men i vart hus tror jag inte att det passar riktigt... Ja, vi far se hur det blir. Tyvarr finns inte Ikea an har i Bulgarien, men de haller pa och bygger nu sa forhoppningsvis oppnar de nasta ar...
    Vi hyr ocksa ut en vaning. Vart hus ar 4 vaningar med sammanlagt 4 lagenheter, men vi ager det tillsamman med min svager och hans familj.

• Exelle

Idag har det börjat regna lite och töa hos oss. På vissa ställen kan man redan se gräs. Men jag hörde i radion att de pratade om snö igen, så det verkar inte vara slut på vintern ännu.
    Är lite jobbigt för oss, eftersom min man inte kan jobba när det är snö. Han arbetar med grävskopa och det går inte nu. Är frustrerande för honom att gå hemma sysslolös.
    Däremot är det ofta tvärom på sommaren, att han jobbar 6 dagar i veckan från tidiga morgonen till sena kvällen.
    Har ni fortfarande snö kvar hos er, eller börjar det töa där med?

• 3 barn i familjen

Nu borjar det antligen bli plusgrader har, efter att det varit minus sedan innan jul. I tisdags morse var det minus 19, natten till onsdagen regnade det samtidigt som det var minusgrader, och pa onsdag morgon var allting som en isgata... Blank-is overallt! Men idag ar det battre, to och slask, och jag borjar langta till varen!!!

• Exelle

Även här var det isgator. Jag kom inte iväg till dagis med bilen och när jag skulle gå till bagaren för att köpa bröd hade det varit bättre att ta på sig skridskor!
    Idag börjar det bli vårigt i luften, men det är nog bara tillfälligt. Vintern är inte slut ännu. Vem längtar inte till våren.
    Det är mitt i natten nu och jag sitter uppe med min dotter som plötsligt kräkts. Hon har haft det tidigare, att hon tömt magen och sen har det varit bra igen. Jag hoppas verkligen att det inte är magsjukan. Den hade vi ju innan jul...
    Ska nog lägga mig nu och försöka sova i två timmar tills det är dags att väcka pojkarna, som har skola i morgon.

• 3 barn i familjen

Hoppas lillan ar battre nu, jobbigt nar de ar sjuka...

• Exelle

Jo, det är bra igen. Jag skickade henne t o m till dagis. Detta har nämligen hänt innan...hon har klagat över magvärk, varit lite orolig, tömt magen och sen var hon bra igen.
    Jag börjar undra om hon ätit något hon inte tål. På dagis hade de ätit stekta ägg, fick jag reda på i morse och även jag hade stekta ägg till maten hemma...kanske blev det för mycket för henne? En gång vet jag att hon ätit för mycket jordnötter. Det är tydligen inte bra för barn.
    Dagis har ännu inte ringt, så det gick nog bra. Hade absolut inte skickat iväg henne om jag trott att det var magsjukan.
    Nu är det fredageftermiddag och helgen börjar så smått....

Svar på tråden svensk jul utomlands