Inlägg från: Carenya |Visa alla inlägg
  • Carenya

    Fikatråd för hemma-hos mammorna i HBG #8

    Hoppsan, redan dags för en ny tråd för oss.

    Tänkte mest annars gratulera Alice på födelsedagen. Grattis!

  • Svar på tråden Fikatråd för hemma-hos mammorna i HBG #8
  • Carenya

    Dagens Vi har nu fått upp persienner i sovrummet och på L rum

    Dagens Jag och T har gått och fått feber så att vi förmodligen tillfrisknar lagom till det är dags att gå och jobba på onsdag.

    L är guskelov hos farmor och farfar för att slippa bli sjuk han också (och för att vi inte är så himla bra föräldrar när vi är sjuka). Vilken tur vi har att de bor så nära och kan ställa upp.

  • Carenya

    Rapporterar att det faktiskt bara var T som blev ordentligt sjuk. Jag klarade mig med en kraftig förkylning och L med en mycket lindrig dito.

    Och nu börjar min lille kille bli stor och vill sova i sin stora säng. Vi har ju skippat växa-säng och gått direkt på en resårbotten som vi har lagt på golvet. Och nu tycker L den är mycket roligare än spjälsängen. Enda problemet för oss är att vi nu måste se till att få upp trappgrinden fort som attan så att han inte trillar ner om han halvt i sömnen får för sig att gå in till oss. Spjälsängen har han ju aldrig klättrat ur, vilket är märkligt med tanke på hur mycket han klänger på allt annat. Men det är ju betydligt lättare att ta sig de 25 cm ner på golvet som är höjden på resårbotten+bäddmadrass.

  • Carenya

    agda: Tack så hemskt mycket!

    L har ögoninflammation Det ser rätt hemskt ut, och han tjuter som en stucken gris var gång vi ska sätta salvan i ögonen på honom. Men det måste ju göras ändå, så vi framhärdar och berömmer massor när det väl är klart.

  • Carenya

    Jag kan rapportera att L's ögon börjar bli bättre nu, och för varje gång det ska medicineras så gnälls det lite mindre. Han vänjer sig!

    Lothan: Nu blev jag sugen igen. Har under ett par perioder i mitt liv tränat aikido, och saknar verkligen pyjamassportandet, men vad gör man? Det finns ju bara 24 timmar på ett dygn...

    Metallgem: Gud vad roligt! Förstår att du vill ta tag i vv igen då.

    MaHj: Grattis till H (höll på att skriva "lilla H", men det är hon ju inte längre!)!

  • Carenya

    Nämen hu, vad många sjuklingar! L är fortfarande inte på dagis. Ögoninflammationen har gett med sig, men han kräktes och hade diarré natten mot söndagen. Så nu hoppas vi att han blir kry från det också snart.

    lothan: Astmamedicin? Det låter jobbigt! Hur länge behöver han det?

    agda: Hoppas att M kryar på sig snart. Men måste ni verkligen vara hemma under hela penicillinkuren? Vi har fått instruktionen från vår läkare att det är OK att lämna på dagis efter två-tre dagar för då smittar man i alla fall inte längre - naturligtvis under förutsättning att allmäntillståndet är bra.

  • Carenya

    Vi är faktiskt äntligen friska, för första gången 2009 känns det som. Så nu är vi nästan folkskygga när det gäller att träffa någon som "bara är lite krasslig"....

    uppsala: Hur känns jobbet så här långt?

  • Carenya

    Vi är också sjuka mest hela tiden. Eller sjuka är vi kanske inte, men L blir dålig i magen någon enstaka gång varje vecka. Så måste han vara hemma från dagis i två dagar varje gång och det blir liksom ingen ordning på nåt. Undrar vad det är som han råkar ut för????

  • Carenya

    MaHj: Vi har försökt lista ut om det kan vara nåt han äter, men vi har verkligen inte gett honom något konstigt de senaste gångerna Bara sånt som han äter mer eller mindre varje dag. Däremot säger de på dagis att de har magsjuka som går runt runt, så det är bara att vänta ut det ungefär... Och nu under sportlovet slog de ju ihop alla småbarnsavdelningarna så att han har kommit i närkontakt med även de barn som han normalt sett inte träffar annat än utomhus och därför kan han ju ha fått även deras variant av magsjukan nu. Eller nåt.

    Men jag blir knäpp, stackaren ska ju inte behöva vara dålig i magen så ofta! Fler än jag som längtar efter varmare väder så att de kan vara ute mer? För han var knappt sjuk alls under hela sommarhalvåret förra året.

  • Carenya

    uppsala: Förstår att det gör ont, men det är ändå mycket bättre med lite begränsningar på sådana saker.

    Här kan vi rapportera in en L som fick gå hem från dagis igår igen med dålig mage och feber. Jag själv känner en annalkande halsinfektion och fick ryggskott igår. Goda nyheter låter visst vänta på sig ett tag till

  • Carenya

    Blöjfri? Nä. Han vill gärna sitta på pottan, men det kommer aldrig något. Och ibland när han är naken i badrummet, t ex när han ska bada, så kissar han precis där han står just då. Och verkar förvånad. Så han har nog inte riktigt gjort kopplingen än.

    Men jag tar det med ro. När det blir varmare ute och vi förhoppningsvis har en gräsmatta ska han få springa utan byxor och blöja så mycket det bara går och så kommer det säkert att klicka för honom också.

    metallgem: Lycka till på travet! Det är ju superskoj att vara på banan, helt annan känsla än att sitta hemma och se det på TV

  • Carenya

    Upplysning till alla som tror att de vet hur en öroninflammation känns (jag var själv öronbarn och minns nätter när jag satt upp i sängen och bara skrek):

    Det finns tysta öroninflammationer, ff a för små barn som L.

    Han har varit aptitlös och haft "hoppande" feber i en vecka ungefär, dvs feberfri någon dag, 40 grader nästa, sen feberfri på morgonen, sen 38 grader på kvällen osv...

    Vi har funderat och undrat och gissat och behandlat med Alvedon mot febern, men det blev liksom aldrig bättre. Jag har t o m tryckt lite vid L's öron, för jag minns att läkaren gjorde så på mig när jag hade öroninflammation när jag var liten, men L har inte reagerat. Till sist klagade jag av mig på jobbet i måndags, och ena kollegan hade råkat ut för samma sak med sin son när han var i ungefär L ålder. De tog honom till läkare som konstaterade tyst öroninflammation och de kände sig som dåliga föräldrar som inte hade upptäckt det.

    Sagt och gjort, tisdag morgon bokade vi tid hos husläkaren och visst hade L öroninflammation! Så nu får han penicillin och så hoppas vi att febern ska ge med sig på någon dag.

Svar på tråden Fikatråd för hemma-hos mammorna i HBG #8