• Jennelii

Att föda i Umeå

Nu var det rätt längesen (8 år) min sista förlossning här...hur är det nu? Är det nån som är nära eller nyss har fött som vet mer? Det enda jag har hört är att Videung inte finns mer *snyft*. Om man måste åka hem fort efter (jag vill inte det) eller om det fortfarande finns blöjor o grejer på BB...vet inte riktigt vad jag vill veta egentligen... Nåt nytt på förlossningen?

• Svar på tråden Att föda i Umeå
  • MyFine

Skulle oxå gärna vilja veta, eftersom jag flyttar dit till hösten! :)

• Elton

Inte så mycket nytt vad jag vet. Videung finns som sagt inte längre, vid okomplicerad förlossning kan du välja snabb hemgång. Blöjor finns och pappan får ej stanna över natten.

• Jennelii

Jag tycker det är skönt att stanna tills man känner att mjölken kommit igång ordentligt, med andra barnet blev jag hemskickad på tredje dan och det var just då hormonerna inte riktigt var där dom skulle så jag var jättedeppig, mjölken hade inte kommit igång heller "på riktigt" så det kändes som att allt blev fel... Med dom andra har jag stannat i 6 dagar, kanske lite långt men iaf så man inte blir hemskickad, att man får stanna tills det känns ok. Nu har jag ju 3 barn sen förut, men iaf... Vissa vill ju inte alls vara kvar och tycker att allt blir bättre hemma, jag tycker det är skönt att stanna...

• nenababe

Jag ska föda i Juli...
    Undrar detta med Blöjor o kläder... i vissa landsting verkar sjukhusen ha bebiskläder under vistelsen man får låna, men hur är det här i Umeå?
    Jag kommer då att ta med egna kläder, men vill som ändå veta.
    Sen blöjor, håller de en med sånt under tiden på BB?
    Hur länge får man stanna? Är det 3 dygn om det inte tillstöter några komplikationer?

Kram!

• A L V

Hej! Jag födde i Umeå för dryga halvåret sedan. Vi lånade nån liten skjorta till lillan, och blöjor fanns där som man fick ta. Fick även en kasse med salvor och olja och lite annat innan jag åkte upp på BB. Man får stanna 3 dygn, tror jag. (jag åkte hem dan efter)

Pappan får ju stanna, men det finns ingen säng åt honom.

• A L V

Tillägg: Ta alltså med åtmonstone nåt ombyte tll bebis.

• Lilla Skruttet

Flera vänner/bekanta till mig som fått barn relativt nyligen har väldigt olika upplevelser av vistelsen på BB här i Umeå. Någon har åkt hem inom ca 12 timmar pga att miljön var väldigt stressig då man sover i fler-bäddsrum medan andra som fått egna rum ju kunnat få vara ostörda och kunnat ta det lugnare.

Det känns svårt att veta hur man känner efter förlossningen men jag tror att det blir svårt för mig att dela rum med flera andra och att inte få ha hela familjen hos sig alltså att pappan inte har någon säng och därför måsteåka hem. Nåväl man får väl se hur det hela utvecklar sig.

• A L V

Jag delade rum med en annan tjej (tvåbäddsrum med draperi mellan bäddarna). Hennes bebis ville inte ta bröstet så den skrek till och från hela natten. Till slut så lämnade mamman över barnet till sköterskorna som la henne någon annanstans så att mamman fick vila. Jag fick då äntligen sova, då var klockan 4.30. Jag sov sammanlagt 2,5 timme den natten.. (fick dock inte ro i kroppen förrän kl. 6!)
    Trodde det var tänkt att man skulle få vila lite på BB, men icke..

Tur nog var jag rätt pigg i kroppen och allt funkade perfekt med min lilla. Så jag åkte hem mindre än ett dygn efter förlossningen.

Men miljön i sig upplevde jag inte som stressig, och det var inte otrevligt på något sätt.

Lycka till alla blivande mammor!

• Hannie

På föräldrautbildningen sa BM-studerandena som håller i kursen att man ska ta med egna kläder till bäbisen. Det enda som finns på Umeå BB är kvarglömda kläder.
    De rekommenderade att också att ta med en liten hjälmmössa för de små liven har svårt att hålla värmen i början.

Blöjor och bindor finns på BB och tydligen även käcka nättrosor till mamman. :)

Svar på tråden Att föda i Umeå