• Jennelii

Att föda i Umeå

Nu var det rätt längesen (8 år) min sista förlossning här...hur är det nu? Är det nån som är nära eller nyss har fött som vet mer? Det enda jag har hört är att Videung inte finns mer *snyft*. Om man måste åka hem fort efter (jag vill inte det) eller om det fortfarande finns blöjor o grejer på BB...vet inte riktigt vad jag vill veta egentligen... Nåt nytt på förlossningen?

• Svar på tråden Att föda i Umeå
  • henrik

Tack Bea och buebo för dina svar...

jag är livsrädd pga mitt dålig svenska... jag vet att när jag är trött eller om någonting är fel, svenska kan bli jobbigt. Jag vill vara med min man som kan vara tolk - och vara min stöd eftersom jag är sååååå långt bort ifrån allting jag känner mig till... Jag har varit på NUS själv, och min man också - jag var INTE nöjd med allting som hänt. Min man kunde ha blivit extremt sjuk om jag inte skrev ett brev och klagade till överläkaren och frågade efter lite mer hjälp.

Vi pratade om det igår kväll (och jag grät för det mest...) och jag tror att kanske vi ska ring Skellefteå och fraga om jag kan gå ditt på besök och kanske "dyka upp" där när dagen kommer?

• Bea78

Hej igen!

Glömde att skriva igår att pappan får stanna ganska länge på kvällen o sen komma tidigt på morgonen. Min sambo var hos mig till kl 23 ca o kom kring 8 på morgonen. Det var inte så många timmar utan honom. Jag sov ju bort en del timmar.
    Jag sov där bara 2 nätter, så det gick faktiskt bra. Andra natten fick jag dock dela rum med en kvinna som snarkade fruktansvärt, tom hennes lilla nyffödda tjej snarkade..*ler*..så det blev inte så mkt sömn.
    Ett skynke delar av rummet, så man ser ju inte varandra, det kändes lite "privat" endå.

Så till OZZAN vill jag säga att du behöver inte oroa dig. Flytta du till Umeå, det är bra förlossningsvård där. (enligt mig iallafall..)

/Bea

• Mara Jade

Jättemånga tjejer på mitt jobb har nyligen fött på NUS, 5 st och ALLA är nöjda! Framför allt är personalen fantastisk tydligen- man får ALL hjälp man vill ha.
    Och man får ju stanna 3 dygn vilket nog knappast är kortaste tiden i landet, snarare lång tid. Jag har hör at vänner i GBG att Västra Götaland planerar att dra ned BB tiden till 24 timmar, även för förstföderskor! Så himmla illa är det ju alltså inte.
    OK att det verkar trist att dela sal med 4 andra, men det händer ju bara om det är jättemånga mammor där samtidigt, de delar ju ut singel rummen först.
    Dessutom frågade jag om det här med att bli hemskickad från förlossningen pga platsbrist, som man hört så mkt om i bla Stockholm. Det säger de händer inte i Umeå, alla får plats. Jag läste att Umeå var ett av de få sjukhus förra sommaren som hade full bemanning på förlossningen hela sommaren.
    Jag har BF om 2 veckor och tror på det bästa, ryck upp er! Inget blir bättre av att man oroar sig över att allt ska vara eländigt

• Skruttet

Låter toppen att personalen får så bra betyg Det tycker jag känns som det viktigaste!

• Skruttet

Tänkte passa på att fråga er Umeåbor om ni vet om det finns ngn profylax-kurs man kan gå på här i stan? Nu närmar sig ju sommaren med stormsteg så det kanske är kört pga semestertider även om det skulle finnas kurser....

• henrik

Hej Skruttet.... vi gick till Stockholm for en profylax kurs... jag frågade min barnmorska (Mariehem) och på sjukhuset men det finns inte här i Umeå - de sa att de ska kanske prata om det under foräldrar utbildning, men inte mer an några minuter. Allt som finns här är Yoga, som är ett bra ideé men kunde inte hjälpa min man vara ett "coach". Vi gick på ett kurs som heter Annas Profylax. Mest som gick på kursen är inskriven på Södersjukhus och Mamma Mia privat klinik. Det var 2 dagar och också var en härlig sista semester tillsammans innan den stor dag!

I highly recommend it! (om du har tid...) titta in på -
    www.profylaxgruppen.com

Jag tänkte kanske jag skulle ta kursen och bli lärare för Annas Profylax här i Umeå.... det finns ju ett behöv!

• Skruttet

Jag har gått yoga för gravida och tycker att övnngarna känns jättebra men som du säger så skulle också jag vilja ha min man som 'coach'.
    Tycker definitivt att du ska ta kursen och bli profylax-lärare, det behövs här! Ska surfa in på sidan du rekommenderade, vi ska ju söderöver i början av juli så kanske hinner jag gå kursen i stockholm

Tack för tipset och ditt svar!

• Jennelii

Alltså, jag har absolut inget att klaga på över att föda i Umeå, har gått igenom tre förlossningar där utan problem...så oroa er inte ni som nu gör det...det jag stör mig på är bara att Videung har stängt. När jag fick tredje så kände jag att jag ville verkligen inte åka hem förrän det kändes som allt var i ordning, amningen o så...jag sa det direkt och det var aldrig några problem, fick stanna i 6 dagar....

• henrik

Vi gick till Skellefteå idag, och bestämde oss att vi ska köra norrut och föda. Det var en jättebra besök - vi såg allting, barnmorskan och sjukskoterska svarade alla frågor vi hade, jag även fick prova lustgas... Det var verkligen lugnt i BB och förlossning, inte så många som springer runt avdelningen (som i Umeå). Och bäst är möjlighet till familjerum (om vi har tur det tillhör ett stor badkår)! Jag känner mig trygg nu att jag vet vad vänter i några veckor!

Svar på tråden Att föda i Umeå