• abovo

Nääääe, fel hårfärg blev det! Hjäääälp!

Jag har bloderat utväxt i ca 5 år och har alltså haft guldaktigt ljusblont.

Så ville jag ha det mer naturligt och färgade med Wellas guldcendré, det blev tokigt orangeaktigt, så då färgade jag med Loreals kaffe/rom med slingeffekt. Det blev riktigt snyggt, men tvättades ur snabbt i de slitna topparna (hade jättelångt hår.

Så jag gick till slut till frissan för att förstärka färgen lite och klippa mig ordentligt. Ok, klippningen tog bort allt slitet, men jag blev i stort sett svarthårig!!!!

Det är en kall mörkbrun nästan svart färg med i solljus ser man lite kopparröd lyster.

Jag ska tydligen passa bäst i kalla färger, och det stämmer nog. Men jag vill inte vara så här mörk!!! Och jag går inte tillbaka till frisören utan nu vill jag fixa det hemma! (Så många gånger jag blivit besviken hos frisörer!)

Färgen hon gav mig var en intensivtoning som skulle vara i 20 till 30 tvättar sa hon. Men det blev ju alldeles för mörkt!!

Vad kan jag nu göra? Om jag vill bli ljusare, mörkblond åt det ljusare hållet. Måste jag vänta på att intensivtoningen tvättats ur?? Måste jag avfärga håret för att sedan färga det igen? Eller kan jag blondera håret??

Suck, det blev så tokigt det här! Jag såg att frisörskan var förskräckt av hur mörkt det blev. Hon hade ju varit rätt för att det inte alls skulle ta, så hon tog nog i för mycket. Men jag har social fobi så jag tackade bara typ och vill absolut inte utsätta mig för det där igen.

Så hjälp någon.

Hur går ett slingtest till?? För dte kanske kan vara en idé så man inte gör bort sig.

Och min hårbotten kliar nu efte allting, så hur länge måste jag vänta innan jag gör något????

Jag gick in på loreals hemsida och fyllde i en guide de har och där fick jag fram att jag skulle kunna använda Lorea'l blech blond nr 200, men finns den i Sverige??

• Svar på tråden Nääääe, fel hårfärg blev det! Hjäääälp!
  • Dagg i gräset

Dinturiel skrev 2008-12-14 20:25:00 följande:

Skulle också precis rekommendera head and shoulders mjällschampoo. Har inte testat själv, men vet att det är väl använt till just detta endamål. Speciellt bland dem som extremfärgar.
    Nån som vet om det innehåller glycerin?
  • Dinturiel

Dagg i gräset skrev 2008-12-14 22:09:21 följande:

Dinturiel skrev 2008-12-14 20:25:00 följande:
    Nån som vet om det innehåller glycerin?
    Jag har ingen aning, använder det inte själv.
  • Millan83
    Svar på #11
    shit!!

hade ingen aning om detta!! här har man gått i flera år och klagat på att hårfärgen bara försvinner, trots att den är permanent!! ska genast kasta shampoflaskan!! =D
  • Kaldorei

Vill du färga om håret så använd av-färgning först, de e nog det enda tips jag kan ge just nu. å blondera inte håret om du ser kopparlyster ihåret, för då har du troligen röda pigment i håret å det kommer vara jättesvårt att få håret blont igen.

• abovo

kaldorei: Men är inte avfärgning det samma som blekning/blondering? Absolut ser jag koppartoner!! Kan jag avfärga och sedan färga det i en något mörkare blond färg då tror du??

dagg i gräset: Letar efter glycerin! Var finns det att köpa?? Det står inte glycerin någonstans, eller är det inte ordet glycerin man ska leta efter? Glyceryl stearat och allt möjligt, vad är det? *förvirrad*

• DreadHead

Jo, avfärgning är en svag blekning och resultatet brukar bli skräp...

abovo skrev 2008-12-15 15:11:52 följande:
    kaldorei: Men är inte avfärgning det samma som blekning/blondering? Absolut ser jag koppartoner!! Kan jag avfärga och sedan färga det i en något mörkare blond färg då tror du?? dagg i gräset: Letar efter glycerin! Var finns det att köpa?? Det står inte glycerin någonstans, eller är det inte ordet glycerin man ska leta efter? Glyceryl stearat och allt möjligt, vad är det? *förvirrad*
  • NeA 84

koppartoner är inget stort hinder nu för tiden. finns så bra blekmedel. jag har koppar i håret naturligt..men kan bli blond
    om du vill bleka så är mood ett bra märke...ultra blond har ajg använt när jag vart mörkhårig å velat ha ur det. visst sliter det på håret. men mitt hår har klarat sig bra ändå!

abovo skrev 2008-12-15 15:11:52 följande:
    kaldorei: Men är inte avfärgning det samma som blekning/blondering? Absolut ser jag koppartoner!! Kan jag avfärga och sedan färga det i en något mörkare blond färg då tror du?? dagg i gräset: Letar efter glycerin! Var finns det att köpa?? Det står inte glycerin någonstans, eller är det inte ordet glycerin man ska leta efter? Glyceryl stearat och allt möjligt, vad är det? *förvirrad*
  • isvinter

Gå till en frisörsalong och rådgör med dem och köp produkter där så ska du se du får som du vill ha. Större chans då än att du experimenterar själv med produkter köpt på ica el åhlens. Då vet man aldrig hur det kommer bli, hänger mest på turen då :)

El det bästa av allt gå till frisören och låt dem ta hand om det tills du får exakt som du vill ha. Kanske kostar en del men lätt värt det. Håret är rätt viktigt iaf för mig :)

• abovo

westa: Det är just hos frisören allt gick snett. Jag har social fobi så det var supermodigt av mig att våga gå dit, men nu går jag absolut inte dit igen! Det har alltid blivit bättre hemma.
    Vi har förstås alla olika erfarenheter.

Jag är nu mörkt, mörkt brunhårig med kopparoner (tror jag det är iaf).
    Jag har färgat mig mörk förr och då använde jag en avfärgning och sedan loreal excellence nr 3, som tyvärr inte finns längre. Mitt hår var superlångt då och höll bra, så mitt hår tål nog en hel del. Nu är det ju dessutom ganska kort.

Nu skulle jag vilja bli lite mörkare blond än loreal excellence nr 3.

Jag har absolut fallit för den här färgen nu:
    www.no.pg.com/imagebank/873%20Viva%20Ljus%20Gyllenblond_72_rgb.jpg
    Tror ni den kan fungera på mitt hår om jag avfärgar det först?

Fast ja det är väl bättre med en intensivtoning, kan ni tipsa mig om någon som ser ut som den i länken ovan?

Väääligt tacksam för tips!!

Tror inte jag orkar vänta på att tvätta ur håret succesivt. Ska dock vänta på att hårbottnen mår bra innan jag gör något mer.

Svar på tråden Nääääe, fel hårfärg blev det! Hjäääälp!