• abovo

Nääääe, fel hårfärg blev det! Hjäääälp!

Jag har bloderat utväxt i ca 5 år och har alltså haft guldaktigt ljusblont.

Så ville jag ha det mer naturligt och färgade med Wellas guldcendré, det blev tokigt orangeaktigt, så då färgade jag med Loreals kaffe/rom med slingeffekt. Det blev riktigt snyggt, men tvättades ur snabbt i de slitna topparna (hade jättelångt hår.

Så jag gick till slut till frissan för att förstärka färgen lite och klippa mig ordentligt. Ok, klippningen tog bort allt slitet, men jag blev i stort sett svarthårig!!!!

Det är en kall mörkbrun nästan svart färg med i solljus ser man lite kopparröd lyster.

Jag ska tydligen passa bäst i kalla färger, och det stämmer nog. Men jag vill inte vara så här mörk!!! Och jag går inte tillbaka till frisören utan nu vill jag fixa det hemma! (Så många gånger jag blivit besviken hos frisörer!)

Färgen hon gav mig var en intensivtoning som skulle vara i 20 till 30 tvättar sa hon. Men det blev ju alldeles för mörkt!!

Vad kan jag nu göra? Om jag vill bli ljusare, mörkblond åt det ljusare hållet. Måste jag vänta på att intensivtoningen tvättats ur?? Måste jag avfärga håret för att sedan färga det igen? Eller kan jag blondera håret??

Suck, det blev så tokigt det här! Jag såg att frisörskan var förskräckt av hur mörkt det blev. Hon hade ju varit rätt för att det inte alls skulle ta, så hon tog nog i för mycket. Men jag har social fobi så jag tackade bara typ och vill absolut inte utsätta mig för det där igen.

Så hjälp någon.

Hur går ett slingtest till?? För dte kanske kan vara en idé så man inte gör bort sig.

Och min hårbotten kliar nu efte allting, så hur länge måste jag vänta innan jag gör något????

Jag gick in på loreals hemsida och fyllde i en guide de har och där fick jag fram att jag skulle kunna använda Lorea'l blech blond nr 200, men finns den i Sverige??

• Svar på tråden Nääääe, fel hårfärg blev det! Hjäääälp!
  • isvinter

Ok, fast jag menade inte att du skulle gå till samma frisör utan en helt annan salong. Jo, jag vet hur det är att bli missnöjd hos frisören. För ca 5 veckor sen gjorde jag slingor i mitt då blonda hår för 900 kr. Blev gulaktigt och inte alls som jag ville ha. Eftersom jag inte ville gnälla så gick jag snällt därifrån. Bra dum! Tänkte att en silvertoning (goldwell 10V) säkert fixar det så fick det gå. En vecka senare gick jag till en annan salong och färgade håret chokladbrunt istället för 1100 :). Dyrt blev det men tillslut blev jag åtminstone ganska nöjd.

Jag tröttnar dock väldigt snabbt och planerar inte att vara brunett mer än en månad till. Sedan vill jag nog ha min blonda kalufs tillbaks. Går alltid till frisören numera. Har slingat, färgat, blonderat och tonat håret själv av och till i över 10 år. Men som jag skrev innan, det är verkligen ett lotteri. Speciellt då man inte vet hur färgerna är uppbyggda el hur de "reagerar på varandra".

Oj vad långt det blev :). Hoppas du får som du vill ha det tillslut iaf hur du än väljer att göra!

• blommanigbg

Jag testade avfärgning en gång. Blev illorange. Så det gör jag aldrig om igen... När jag blir för mörk brukar jag ta askblond.
    Tar askblond också om det blir för gult. Askblond är en rätt så neutral och fin färg..

• Dagg i gräset

abovo skrev 2008-12-15 15:11:52 följande:

dagg i gräset: Letar efter glycerin! Var finns det att köpa?? Det står inte glycerin någonstans, eller är det inte ordet glycerin man ska leta efter? Glyceryl stearat och allt möjligt, vad är det? *förvirrad*
    Om du får för dig att testa...så i mitt galleri har jag lagt in en bild på 2 produkter jag hade hemma. Ett balsam och en inpackning. Båda innehåller glycerin.
    Båda köpte jag på Coop.
  • Liddi

Du måste få det bra ljust för att kunna få det i den färgen du länkade till, den är ljusblond. Nu vet ju inte jag riktigt vilket ljushetsläge du har nu...

• lovelylocks

ok jag har precis fått expertisråd av lerals huvudkontor-peronligen via telefon i exakt samma problem.

Nr 1: man kan ALDRIG färga håret ljusare. har manm mörk färg är det alltså helt lönlöst att få det ljust med färg, man måste avfärga.

nr 2: AVFÄRGNING tar bort alla färgpigment i håret, det bleker alltså inte. därför måste man ALLTID färga håret direkt efter för det kommer ALLTID att bli morot-gult (de pigmenten stannar kvar längst i håret).

nr 3: avfärga håret men börja INTE från hårbotten och ner. börja från topparna och upp och LÄMNA hårbotten. värmen du alstrar ut från hårbotten kommer göra håret närmast jättemycket ljusare.

sätt alltså i frgen i topparna, lämna 4 cm och färga dem sist, ef ca 20 min.

4: Ditt hår KOMMER att få en morotsfärgad ton. färga över drekt med ASKA (förslagsvis färgen 7.1 vanilla icing från loeral expertise). håret kommer fortfarande ha en varm nyans men den mattas ner allt eftersom tiden går och dufortsätter att färga med aska.

5: håret blir ALDRIG grönt vid en lyckad avfärgning. blir ditt hår däremot pippigultfinns det risk för att håret kan bli både grönt blått o lila om du använder en färg som INTE innehåller röda pigment.

6: även om du har ett superschampo måste håret tvättas 2 ggr. tvätt nr 1 tar bort avgaser, smuts, stylingprodukter. tvätt nr 2 vårdar. att sedan inte använda balsam gör ditt superschampo helt MENIGSLÖST. balsam kapslar in näringen från schampot i håret.

• Dagg i gräset

En bra sida att läsa och fråga på om du vill. Hon som har sidan är frisör. Du kanske hittar nått svar där
    www.lockig.se/

• lovelylocks

du måste alltså ha järnkoll då du avfärgar. sitt framför en fick spegel o kolla hårbotten, det får inte bli guld och ojämnt utan måste bli orange.

• abovo

Tack, tack för all hjälp! Nu ska jag köpa avfärgning och vanilla icing!

lovelylocks: Men vad gör jag om jag står där i badrummet med pippigult hår? Kan jag använda vanilla icing då utan att det blir grönt/blått tror du?

• lovelylocks

du kommer inte att få pippigult hår. det kommer bli en orange nyans då ursprungsfärgen är för mörk. Obs du kan använda ask färger i nyanser som är ljusare änvanilla icing. inte så väldans många nyanser bara. känner du dig osäker ändå kan du ringa loreals support 08-59896930. =)

• abovo

Å tack lovelylocks!

Jo, jag är inne på att vilja ha det ännu ljusare än 7.1.
    Kommer det att bli "askfärgat" då? Eller blir det en varm färg? Jag skulle vilja ha det som 8.0 toasted coconut.
    Hur ska jag göra då, ska jag ta iced merengue 8.2 då? Tycker den färgen ser lite kall ut. (Jag kanske passar i kalla färger, men vill inte följa det rådet, för jag vill helst ha hår som 8.0. )

Ska få min man att köpa avfärgning (tror du man behöver 2 förpackningar? Kan jag behöva göra det två ggr?) och hårfärg på väg hem från jobbet idag(!)

Svar på tråden Nääääe, fel hårfärg blev det! Hjäääälp!