• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • jenn06

sussienus- Okej, vad skönt att du rasat iallafall.. Har du många dagara kvar?

• jenn06

sussienus- Okej, vad skönt att du rasat iallafall.. Har du många dagara kvar?

• medow

justmystica skrev 2009-01-14 15:41:15 följande:

Hej tjejer! Nu är jag på andra sidan! Allt gick helt okej förutom att jag svimmade på uppvaket när man skulle upp och promenera.Konstigt det känns att vara hemma men jisses vad jag saknat min sambo! Magen har inte kommit igång än, det är fortfarande svullet. Hur var det för er? När släppte den stora gasbubblan i magen? xD
    Det tog ca 2 veckor för min bubbla att försvinna fy vad jag led .
    Det blir bättre sakta men säkert.
  • caropia

Hej! Har varit på sös idag på dietistskola så nu är det bara att träffa narkosläkaren kvar innan jag får veta när det är dags men dietisten sa att vi nog skulle få vår operation inom 2 månader!Glad Blir bara nutrilett eller modifast som gäller förresten, ska ta 2 veckor och hoppas på att jag ner 5 kilo.
    Är så jäkla nervös, tänk om jag inte går ner nånting och får åka hem igen Fundersam

• Blackbutterfly

Hej tjejer...idag har jag varit på St:Göran och tagit prover inför kirurgmötet nästa ons.....usch, jag är riktigt nervös!!

Caropia: härligt att du kommit igång på dietistskolan nu....måste kännas skönt! Hoppas att du får open inom 2 månader...

• jenn06

åh kom på en fråga, hur skall jag göra med mina smycken?? örhängen m.m. fick ni ha på något eller skulle allt tas bort??

• caropia
    Svar på #1065
    Det kommer gå bra ska du se
    Ska hålla tummarna ordentligt för dig!
    Hoppas jag får veta snart bara men läkaren hade ju sagt februari/mars så då får jag väl tro på honom!
  • sininen

Grattis sussiesnus, 7kg är verkligen starkt jobbat. Med bublan men jag uppsvälldheten efter operationen. Dom blåser ju upp magen så att den står som en gravdimage tydligen. Just nu hoppas jag bara på att få fisa ut luften haha. XD

medow, okej, tack! Då vet jag det så jag slipper stressa fram det. Hur lång har det tagit för att göra nummer två?

jenn06, alla smycken ska bort.

• jenn06

justmystica- usch så jobbigt,bäst jag börjar redan nu så jag inte glömmer av det sen..

• sininen

jenn06, jo tack, jag vet. Jag har två stycken piercingar som skulla av och jag ville inte att hålen skulle krympa men det var absolut ingen fara. Jag hade mina smycken i små zipp-påsar på avdelningen.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass