• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Meduziz
    sussiesnus skrev 2009-01-13 22:26:46 följande:
    trollsanna: Som du sa så är det väl mest för att krympa lever och fetterna i buken. Speciellt vid titthålsoperation tror jag det är viktigt. På en vecka till går du säkert ner 3-4 kg till och då är summan ganska bra - 7-8 kg. De kommer nog inte neka dig iaf. nej nu måste jag sova. Ska lämna in bilen imorgon. Måste GÅ till bussen sen.. NÄR blev jag så laaaat??? Det är nåt som inte får hända igen iaf. När jag är opad ska jag gå hit och dit hela tiden. Så det så!
    Jag blev mindre lat efter operationen. Gick gärna upp för trappor och långa sträckor. Nu går jag knappt alls men det är snart ändring på det.
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Anna Paulita
    Meduziz skrev 2009-01-14 06:03:15 följande:
    Jag blev mindre lat efter operationen. Gick gärna upp för trappor och långa sträckor. Nu går jag knappt alls men det är snart ändring på det.
    Så är det för mig med, jag drar mig liksom inte för att röra mig på samma sätt som innan. Saker och ting känns liksom inte så jobbigt.
  • Meduziz
    Anna Paulita skrev 2009-01-14 07:57:48 följande:
    Så är det för mig med, jag drar mig liksom inte för att röra mig på samma sätt som innan. Saker och ting känns liksom inte så jobbigt.
    Man kände/känner riktigt hur kroppen hurrade när man rörde/rör på sig
    Det gjorde den inte när man vägde 100+.
    Då var det mer protestlistor och protesttåg i kroppen *S*
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Sannaa

Meduziz skrev 2009-01-14 06:03:15 följande:

Jag flåsar redan nu. I v16 lixom. Fy vad det är jobbigt.
    Men ju mer jag äter desto bättre står jag stilla i vikt.
    Hur många veckor har du kvar nu? Trycker bebis på magsäcken så du inte får i dig ngt?
  • la luna

Så har influensan slagit till med buller och bång! Jag själv har ännu inte blivit sjuk men mina två kära, dotter och sambo ligger utslagna. Jag har spenderat natten med min dotter på akuten då hon har grymma magkramper och kräks. Får inte i henne någon vätska i dag heller... så fort hon får i sig något så kräks hon det dubbla... jag är helt förtvivlad.. febern har dock gått ner.

Det är svårt att ta hand om sina kära när man själv inte mår bra. Min mage har ju varit kass ända sedan op för snart 2 år sedan. Bränningar och sveda, gasihet och uppsvälld svårt att gå på toa. Dumpar jämt fast jag sköter mig.  Smärtan sitter oftast under vänster bröstben.
    Den 23:e ska jag åter till kirurgen och få höra vad han tror att det är den här gången. Gastro och rektoskopi är gjorda och allt ser toppen ut. Som vanligt får jag väl höra att man får ta och leva med problemen. Livet som skulle bli så himla bra och underbart efter denna op. Kan bara säga att det blivit mycket värre... Gud om jag ändå kunde vända tiden tillbaka. Jag är hellre fet än har det så här och med så många år kvar att leva. Ja kanke tom längre nu när jag är opad. Vilket jävla misstag!

• medow

Klappar mig själv på huvudet i dag - 27 kg och 27 kg kvar har tappat 50% nu jiiipppiiiii.

• medow

la luna skrev 2009-01-14 13:18:31 följande:

Så har influensan slagit till med buller och bång! Jag själv har ännu inte blivit sjuk men mina två kära, dotter och sambo ligger utslagna. Jag har spenderat natten med min dotter på akuten då hon har grymma magkramper och kräks. Får inte i henne någon vätska i dag heller... så fort hon får i sig något så kräks hon det dubbla... jag är helt förtvivlad.. febern har dock gått ner.Det är svårt att ta hand om sina kära när man själv inte mår bra. Min mage har ju varit kass ända sedan op för snart 2 år sedan. Bränningar och sveda, gasihet och uppsvälld svårt att gå på toa. Dumpar jämt fast jag sköter mig.  Smärtan sitter oftast under vänster bröstben. Den 23:e ska jag åter till kirurgen och få höra vad han tror att det är den här gången. Gastro och rektoskopi är gjorda och allt ser toppen ut. Som vanligt får jag väl höra att man får ta och leva med problemen. Livet som skulle bli så himla bra och underbart efter denna op. Kan bara säga att det blivit mycket värre... Gud om jag ändå kunde vända tiden tillbaka. Jag är hellre fet än har det så här och med så många år kvar att leva. Ja kanke tom längre nu när jag är opad. Vilket jävla misstag!
    oj din stackar hoppas att allt ska ta en posistiv vändning snart som tusan för er och dig .
    Kramar i massor.
  • sininen

Hej tjejer! Nu är jag på andra sidan! Allt gick helt okej förutom att jag svimmade på uppvaket när man skulle upp och promenera.

Konstigt det känns att vara hemma men jisses vad jag saknat min sambo! Magen har inte kommit igång än, det är fortfarande svullet. Hur var det för er? När släppte den stora gasbubblan i magen? xD

• sussiesnus

HEEEJ Justmystica! Åh vad härligt! Du är "på andra sidan". Men vad är det för bubbla du pratar om???

jenn06: får och får... Det är väl ingen som godkänt mina räkor direkt. Gurka fick jag ju äta men räkor vet jag inte... :) Jag är lite rebellisk ;). Men rasade ju 7 kg på 7 dagar och har inte gått upp dem så det är ju bra ändå.

La luna: inte kul att höra om din story. Men bra att känna till innan man gör ingreppet. Tack för att du talade om.

Funkar bättre med flytet i veckorna än på helgen iaf. Nu är jag igång igen.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass