• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Peand
    justmystica skrev 2009-01-15 12:18:50 följande:
    Peand, kan du inte byta ut mittval kvinna till mittval typ familj som innehåller säkert lite mindre järn?
    Det skulle jag ju kunna göra! Bra tänkt! Ska kolla lite vad de innehåller och om jag "förlora" något Flört
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • sininen

Då ska du ju inte förlora något på det och det finns ju lite järn i dom med men inte lika mkt som finns på mitt val kvinna.

• Peand
    justmystica skrev 2009-01-15 12:29:30 följande:
    Då ska du ju inte förlora något på det och det finns ju lite järn i dom med men inte lika mkt som finns på mitt val kvinna.
    Tar nog och käkar upp burken jag har, av ren snålhet Flört och sen ska jag kolla upp det där alternativet. Känns ju skönt iallafall att värderna är bra, kunde ju lika gärna har varit åt andra hållet.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Meduziz
    justmystica skrev 2009-01-15 12:22:05 följande:
    Meduziz, oj, tre ggr per dag i flera års tid? Hur kommer det sig? Jag slipper det där. Magen kom igång efter en skönt natts sömn hemma.
    Har Ulcerös Colit och av någon konstig anledning så funkar min tarm bara halvhjärtat vilket resulterade i konstanta förstoppningar/kraftiga diarréer när jag var yngre.
    Det avhjälptes med laktulos som fick magen att fungera mera normalt.
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Meduziz

Istället för mitt val kan ni ju köpa Dulcivit som innehåller alla vitaminer och järnet som man behöver för en hel dag.
    Finns receptfritt på Apoteket.

• Zolen1

Hej! opades i måndags kom hem igår,mår bra men magen lever om en massa när man ätit, lycka till alla som ska opas. nu börjar mitt Nya liv /camilla

• Anna Paulita
    Zolen1 skrev 2009-01-15 14:54:28 följande:
    Hej! opades i måndags kom hem igår,mår bra men magen lever om en massa när man ätit, lycka till alla som ska opas. nu börjar mitt Nya liv /camilla
    Välkommen hem och lycka till med nya livet!
  • Meduziz
    Zolen1 skrev 2009-01-15 14:54:28 följande:
    Grattis

Jag har varit opererad sedan 4/9 2007 och magen låter fortfarande när jag äter.
    Man får se det som trevligt sällskapssnack till middagen
  • tofflisar

Angående det här med piercings och smycken.. Man använder något som heter diatermi vid operationer. De bränner i vävnaderna istället för att skära med kniv vilket innebär mindre blödning. Detta innebär att ström kan ledas till dina piercings och framkalla svåra brännskador. Det viktigaste i sammanhanget är att man talar om att man är piercad (om man inte kan ta bort föremålet). Personalen kan då plasta in eller på annat sätt isolera området där piercingen sitter. Det brukar inte ínnebära problem om piercingen sitter långt ifrån op-området.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass