• Peand

Gbp=Gastric bypass

Måste fråga hur era ärr ser ut? Hur långt tid tog det innan de bleknade och är de insjukna eller ligger "ovan på huden"?

Det är nu 4½ månad sedan jag opades och de är fortfarande alldeles röda och några av dem känns som om de ligger ovan på huden. Alltså de känns genom kläderna.  Nu har jag bestämt mig för att detta med ärren är inget att bry sig om efter open, de är en påminnelse om vad jag har varit med om. Men så träffade jag en tjej som varit opade i ett år och de syndes knappt. Kanske ser jag likadan ut om 7 månader men jag är lite nyfiken på hur det är/var för er andra.

Det vackra föds i det vi gör...
  • Peand

Okey, en blandad kompott med ärr alltså Glad Får väl se hur det blir med mina men det är skönt att se att andra också har röda och utåtbuktande. Själv har jag totalt 8 ärr (tog gallan också)och av dem är det nog iallafall 6 som är röda och mer eller mindre utåtbuktande. Men det finna annat att lägga energi på.
    Tack för att ni berättade!

• Peand

Vampyria - Ärr som ärr eller hur man nu säger Då verkar det som om de kan ändra sig lite när som helst. Låter i och för sig hoppfullt. Mina behöver inte "försvinna" men de får gärna blekna lite och sjunka in. Om jag ska vara grinig alltså. Just nu lever jag fortfarande i glädjen över att ha gjort open.

• Peand
    Moj Katile skrev 2009-02-12 22:57:14 följande:
    Petra; Är det så längesen du opererades nu?!?!?!Gud nu känns min egen väntan plötsligt ännu längre!!!Hr mycket ahr du gått ner?
    Jag opades den 29/9 2008 så det är ca 4½ månad sedan. Har sedan flyt start gått ner ca 39 kg.  Din tur kommer snart
    ImLost skrev 2009-02-13 08:22:10 följande:
    som sagt det var nyss du opererades , jag opererades för snart 4 år sedan ..jag får LETA efter mina ärr nu ;) så lung bara lugn ;)!
    Låter bra det! Håller mig lugn Flört
  • Peand

Tjohoooo!
    Veckovägning idag!!! vågen var snäll, motionen har satt fart på kroppen igen och idag har jag gått ner exakt -40 kg Skrattande Vilket innebär att jag numera har ett BMI på 39, 4 och är UNDER svår fetman och har "bara" fetma Flört Nästa steg är att ta sig ner på övervikt - tänk vilken känsla....

• Peand
    LykkesMamma skrev 2009-02-15 21:42:24 följande:
    Tack för allt stöd! Nu ska jag gå o lägga mig så man orkar köra till Stockholm i morgon!
    Tänker på dig! Lycka till!
  • Peand
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-16 10:47:42 följande:
    Jag är väldigt glad över att det tog tid att komma in till op.Det gav mig tid att verkligen fundera över att detta var den rätta vägen att gå. Det går liksom inte att göra något förhastat när man får vänta i flera år.Men sen har jag inte gråtit en enda tår eller ångrat mig en enda sekund heller...
    Precis så känner jag med, även om jag mitt i väntan inte alla kände det så. Men idag är jag jätte glad över att det tog sin tid och jag hann gå igenom alla faser av ångest/tvivel/förnekelse innan jag väl kom fram till ett beslut och tid. Jag behövde verkligen den tiden som var under väntan. Och även om jag räknas som realtivt ny opad så har jag hittills aldrig kännt minsta tvivel eller ånger. Och allt har runnit på bra. Jag var helt enkelt mogen för att göra open när det väl skedde.
  • Peand

Jag mår helt ärligt väldigt bra efter operationen.
    Förvisso bara opad sedan snart 5 månader men har hittills bara dumpat en gång. Utöver det svider det när jag äter färsk frukt så det undviker jag för tillfället. Men jag ser inte det som några problem.
    Jag har mått jättebra sedan dagen efter open och håller tummarna för att få fortsätta så. Men samtidigt är jag medveten om att man aldrig vet vad som väntar och jag är tacksam för var dag som går och jag mår bra.

• Peand
    Hjärtat 2005 skrev 2009-02-20 12:52:08 följande:
    Halloj allihopa!En liten fråga...Jag ska ut å äta med arbetskollegor på ons, första gången på resturang sedan op (1/9 2008)..Ni som har ett sådant där kort man får på sjukhuset, som man kan visa på resturanger att man är opad å kan få mindre mat...Har ni visat upp det? Har någon blivit nekad?Trevlig helg!

Jag har använt mitt kort några gånger och då har det gått bra. Bland annat när jag äter på Scandic vid skolan i Falun. Första gången hade jag inte ens kort, var i pure perioden och lovade att jag kunde visa ärren om de ville se Skrattande

Är jag ex på IKEA köper jag en barnportion utan att fråga. Men prova kan man ju alltid, handlar bara om att våga fråga. Och får man nej, ja då är det inte mer än ett nej. Vi kan ju aldrig kräva något.

• Peand

Jag har fått ett större begär efter "ren" mat efter operationen. Gillar inte att inte veta vad det är i livsmedlena jag äter. Innan brydde jag mig verkligen inte i vad det var jag stoppade i mig.

Råa grönsaker känns inte så bra längre, hellre kokta. Och färsk frukt har jag väldigt svårt med då magen svider, men det är ju mer fysiska hinder.

Största "matnojjan" jag har nu är pumpafrön och torkade blåbär. Mums!

mikalala skrev 2009-02-21 09:40:49 följande:
    Godmorgon på er idag är jag nere på tvåsiffrigt för första gången på tio år tror jag
    Grattis! Härligt! Börjar själv sakta men säkert närma mig den gränsen också. Och när det sker lär ni märka Flört
    solhumlan skrev 2009-02-21 12:30:13 följande:
    Hej!Det var ett tag sen jag jag var inne å skrev..Hoppas ni alla mår bra?!Jag mår bra...gjorde en anna sorts op nu förra veckan..en stelop i ryggen! Det känns stelt å konstigt men det får gå.Jag har oxå ett par saker som jag inte klarar av efter GBP:n... Sill å lax smakar inget vidare längre...Kyckling har fått nån bismak som jag kan må illa av likaså fläskkött å blandfärs...hua va illa det kan smaka...
    Kram till dig vännen! Hoppas att allt är bra efter open. Har saknat dig!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass